کمیته‌ی دیالوگ داخلی کنگره ملی کوردستان: برای صلح و آشتی تلاش کنید

کمیته‌ی دیالوگ داخلی کنگره ملی کوردستان برای گفتگو میان طیف‌های کورد تاسیس شده است، در بیانیه‌ای به تهدیدها و موضع‌گیری طیف‌های کورد اشاره کرده و از همه‌ی طیف‌های سیاسی و تک تک افراد درخواست نمود، برای تضمین نمودن صلح و آشتی تلاش کنند.

 کمیته‌ی دیالوگ داخلی کنگره‌ی ملی کوردستان، بر اساس تلاش‌ها و مبارزات خود یک بار دیگر در مورد خطرناک بودن این مرحله هشدار داده و از همه‌ی طیف‌ها درخواست نمود، از نوروز به عنوان یک فرصت استفاده کرده و به اتحاد برسند. همچنین برای تضمین اتحاد از تک تک افراد درخواست کمک نمود.

متن بیانیه‌ی کمیته‌ی دیالوگ داخلی کنگره‌ی ملی کوردستان به شرح زیر می‌باشد:

"کوردستانیان عزیز

بر همگان آشکار است که میهن و خلق کوردستان از مرحله‌ی بسیار خطرناک و پرتنشی می‌گذرد. دشمنان کوردستان روز به روز نقشه‌های ترسناک‌تری طراحی کرده تا همه‌ی دستاوردهایی که جنبش آزادیخواهی خلقمان در قرن اخیر به دست آورده است را از بین ببرند. همچنین تنش‌ها و اختلافات سیاسی میان احزاب سیاسی اصلی کوردستان شرایط را بسیار خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر نموده است. این امر جایگاه کورد را تضعیف کرده و آسیب بسیار جدی به توانایی‌های دفاعی و مقابله با این نقشه‌ها وارد کرده است. در این شرایط از یک طرف سبب ایجاد نگرانی در مورد آینده‌ی نامشخص کوردستان و از طرف دیگر سبب ایجاد ناامیدی در میان بخش زیادی از مردم کوردستان شده است. البته در مقابل آن روحیه‌ی دفاع و ادامه‌ی مبارزات در قبال حقوق مشروع خلق کردستان در سطح بسیار بالایی قرار دارد و مردم دست از رویاها و امیدهای خود نکشیده و خواهان آینده‌ای آزاد و زندگی شرافتمند هستند.

همانطور که مطلع هستید، روز ٢١ نوامبر ٢٠٢٠ توسط کنگره ملی کوردستان و اتحاد پارلمانتاران کوردستان، کنفرانسی تحت عنوان 'کنفرانس پیشبرد دیالوگ داخلی' برگزار شد و بر اساس تصمیم‌های این کنفرانس کمیته‌ای با عنوان 'کمیته‌ی دیالوگ داخلی' ایجاد شد. در این شرایط حساس کمیته‌ی دیالوگ داخلی در سطوح عالی با طیف‌های مخالف یکدیگر تماس گرفته و پیام گفتوگو و صلح را برای آنها فرستاده و با آنها دیدارهایی انجام داده است. کمیته‌ی دیالوگ داخلی به تلاش‌های خود برای ایجاد صلح و گفتگوی داخلی ادامه خواهد داد. این اقدامات برای ایجاد جوی مملو از گفت‌وگوی داخلی و میهنی در میان نیروهای سیاسی و کوردستانی به کار و تلاش بسیاری نیازمند است. نتیجه‌های ابتدایی این تلاش‌ها امیدوار کننده هستند. هرچند تنش‌ها بسیار زیاد و جدایی‌ها سبب ایجاد مسائل و مشکلات عمیقی شده‌اند، اما همین امر سبب می‌شود تا پروسه‌های بسیار طولانی در پیش باشند و به تلاش‌های بدون وقفه و پشتیبانی همه‌ی طیف‌ها نیازمند است. نتیجه‌ی این تلاش‌ها نه تنها باید پایان دادن به تنش‌ها و اختلافات میان این نیروها باشد، بلکه باید بتوانند در کنار هم باشند و یکدیگر را پذیرفته و  به اختلافات یکدیگر احترام بگذارند. این گونه می‌توانند میان خود اعتماد ایجاد کرده و به یکدیگر آسیب نرسانند و منافع یکدیگر را در نظر بگیرند. در این رابطه می‌توانند به جای ترس و نگرانی از برخوردها و تنش‌ها، به نوعی از هماهنگی و دست‌نشان نمودن خط قرمز میهنی و ملی فکر کنند و دوستان و دشمنان خلق مان با حقوقشان را به درستی دست نشان نمایند.

خلق ستمدیده‌ی کوردستان

این تلاش‌ها بدون پشتیبانی شما به هدف و نتایج مثبت نخواهند رسید. به همین دلیل از همه‌ی شما و تک‌تک افراد می‌خواهیم، هر فردی در جای خود با گفتار و رفتار روزانه‌ی خود این تلاش‌های دلسوزانه را به موفقیت برساند. باید همه با هم جوی مملو از صلح و آشتی ایجاد نماییم. احترام به تفاوت‌ها را گسترش دهیم و علیه کاشتن بذر کینه و نفاق بایستیم و اجازه ندهیم تنش‌ها و اختلافات سیاسی میان احزاب و سازمانهای سیاسی سبب از دست دادن دستاوردهای خلقمان شود که با دادن قربانی و فداکاری بسیار بزرگ به دست آمده‌اند.

در این روزها خلق کوردستان به استقبال عید نوروز می‌روند. عید امید، صلح و برآمدن خورشید آزادی. امیدواریم احزاب سیاسی کوردستان این جشن را به فرصتی برای بنیاد نهادن جوی مملو از دیالوگ میهنی و ملی تبدیل کرده و با بر داشتن گام‌های عملی در این زمینه، دل خلق کوردستان را شاد کنند و سال آینده را به سال صلح و همزیستی و مبارزات در قبال حقوق مشروع خلق سرکوب‌شده‌ی کوردستان تبدیل نمایند."