کنگره ملی کوردستان: باید شنگال جایگاه خودمدیریتی و ویژه‌ای داشته باشد

کنگره ملی کوردستان با اشاره به توافقنامه پ.د.ک و حکومت عراق علیه شنگال اعلام کرده است،"هر تصمیمی در مورد شنگال گرفته شود، باید خواست و اراده‌ی شنگالی‌ها در آن در نظر گرفته شود".

شورای مدیریت کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) در مورد توافق هولیر و بغداد بر سر شنگال بدون کسب نظر از ایزدیان و مردم شنگال اعلام کرد،"این توافق بدون اطلاع و خواست مردم شنگال انجام شده است. در شنگال اراده‌ای آزاد و شورای مستقل شنگالی‌ها وجود دارد. این شورا و اراده مبارزات بی‌مانندی علیه داعش انجام دادند. اما امروز بدون شرکت و یا اطلاع آنها در مورد سرنوشت مردم شنگال توافق کردند و پیمانهای نابجا امضا می‌کنند. این توافق به جای آنکه مسائل را حل کند، مشکلات دیگری به دنبال خود خواهد آورد و خواست مردم شنگال را به حاشیه می‌راند".

کنگره ملی کوردستان همچنین اعلام کرد،"آنچه جلب توجه میکند این است که وزارت امور خارجه‌ی ترکیه قبل از همه خشنودی خود را از این توافق اعلام کرد. همه می‌دانیم که ترکیه دشمن اصلی کوردستان است و مدتهاست به شنگال حمله می‌کند. اگر این توافق مایه‌ی خشنودی دشمن باشد، یعنی این توافق بر خلاف منافع مردم کوردستان است."

ک.ن.ک همچنین اعلام کرد،"هر قدمی که در مورد شنگال برداشته شود، هر تصمیمی که گرفته شود، باید خواست و اراده‌ی مردم شنگال در آن اساس قرار گیرد. تاسیس خودمدیریتی مستقل در شنگال، همچنین ایجاد نیروی مدافع در آنجا، حق مشروع مردم شنگال است. باید شنگال دارای جایگاه ویژه و متفاوت باشد".

متن بیانیه‌ی کنگره ملی کوردستان به شرح زیر است:

"برای افکار عمومی

هر قدمی در مورد شنگال برداشته شود، هر تصمیمی که گرفته شود، باید خواست و اراده‌ی مردم در آن اساس قرار گیرد.

در ۰٩/۱۰/۲۰۲۰ توافقی در مورد شنگال میان حکومت‌های بغداد و هولیر امضا شد، این توافق بدون اطلاع مردم شنگال صورت گرفته است. در شنگال اراده‌ای آزاد و شورایی مستقل وجود دارند. این شورا و اراده مبارزات بی‌مانندی علیه داعش انجام دادند. اما امروز بدون اطلاع و شرکت آنها در مورد سرنوشت مردم شنگال توافقی صورت گرفته و پیمان نابجا امضا می‌کنند. این توافق به جای آنکه مسائل را حل کند، مشکلات دیگری به دنبال خواهد داشت و خواست مردم شنگال را به حاشیه خواهد راند. اگر این پیمان به مرحله‌ی اجرا دراید، مردم شنگال یک بار دیگر بی‌مدافع و محافظ خواهند ماند.

همه دیدیم که ۶ سال پیش در ۳ آگوست ٢٠١۴ داعش‌ به شنگال حمله کرد و مردم بسیاری را قتل‌عام نمود. آن نیروهایی که وظیفه‌ی دفاع از شنگال را به عهده داشتند (نیروهای پ.د.ک و حکومت عراق)، از آنها دفاع نکردند و فرار کرده و مردم را تنها گذاشتند. آنهایی که دفاع کردند و از مردم محافظت نمودند، آنهایی هستند که شورای مستقل شنگال را تشکیل داده‌اند. آنهایی که مدت ۶ سال است با روح و جان از شنگال دفاع می‌کنند. اما امروز آنهایی که از شنگال دفاع نکردند و مردم را در مقابل شمشیرهای داعش تنها گذاشتند، بدون در نظر گرفتن خواست مردم شنگال بر سر آنها توافق می‌کنند.

نمایندگان مردم شنگال این توافقی که میان حکومت هولیر و بغداد امضا شده است را نمی‌پذیرند و آنرا رد می‌کنند. این هم حق آنهاست. چون نظر آنها خواسته نشده است و اراده‌ی آنها در نظر گرفته نشده است. آنچه حائز اهمیت است این است که وزارت خارجه‌ی ترکیه قبل از همه خشنودی خود را از این توافق ابراز کرد. همه می‌دانیم که ترکیه دشمن اصلی مردم کوردستان است و مدتهاست به شنگال حمله می‌کند. اگر دشمن از این توافق خشنود است بدان معنیست که این توافق بر خلاف منافع مردم کوردستان است. 

شنگال با گروههایش منطقه‌ای است که ویژگی‌های خود را دارد. بیشتر مردم آنجا کورد ایزدی هستند و شنگال بخشی از خاک کوردستان است. به دلیل همین ویژگی‌ها صدها سال است که هدف حملات دشمنان قرار می‌گیرد. در آخرین مورد آنچه تبهکاران داعش علیه این منطقه انجام دادند، زخم عمیقی در پیکر مردم شنگال بر جای گذاشت. باید شنگال، مردم شنگال و مسائل شنگال به شیوه‌ای ویژه حل شوند و با آنها همکاری شود. نباید دو گروهی که خود در شنگال نیستند و اهل آنجا نیستند، با هم بدون اطلاع و رای مردم آنجا در مورد سرنوشتشان تصمیم گیری کنند.

ما نمی‌گوییم نباید حکومت اقلیم و بغداد کارهای خود در شنگال را انجام دهند. آنها نیز به کارها رسیدگی کنند. اما طرف دیگر هم که مدافعان شنگال هستند باید در این توافق شرکت داشته باشند. باید جلساتی با حضور نمایندگان شنگال برگزار شود. در آنجا در مورد مسائل گفتگو شود و در مورد راه‌حل‌ها تصمیم‌گیری شود. ما می‌گوییم که هر قدمی که در مورد شنگال برداشته شود، باید خواست و اراده‌ی مردم شنگال در آن در نظر گرفته شود.

تاسیس اداره‌ای خودگردان در شنگال، همچنین ایجاد نیروی مدافع در آنجا، حق مشروع مردم شنگال است. باید شنگال دارای جایگاه متفاوت و ویژه‌ی خود باشد.

به این دلایل ما توافقی که در مورد شنگال انجام شده است را نابجا می‌دانیم. باید همه‌ی توافق‌ها در این رابطه دوباره از نو انجام شوند.

ما از همه‌ی احزاب و سازمان‌های کوردستانی و از افکار عمومی کوردستان می‌خواهیم که سکوت نکنند. دارای موضع‌گیری باشند و از شنگال پشتیبانی کنند.

همچنین از همه‌ی افراد بشردوست می‌خواهیم که شنگال و شنگالی‌ها را تنها نگذارند."