لیلا گووَن: جنگ را نمی‌پذیریم

لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک که در مراسم گشایش حزب دمکراتیک خلق‌ها در قلابان شرکت کرده بود، اظهار داشت: از قلابان، از تمامی نیروهای کورد می‌خواهیم که جنگ داخلی را قبول نکنند. جنگ داخلی به خلقمان آسیب می‌رساند. ما خواهان جنگ داخلی نیستیم.

لیلا گووَن و بردان اوزترک روسای مشترک کنگره جامعه دمکراتیک در چارچوب کارزار ما برقراری اتحاد، درهم شکستن انزوا و تحقق آزادی، در منطقه قلابان شرنخ در مراسم گشایش دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها مشارکت کردند. هیات با شعار زنده‌باد مقاومت حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌ها، مورد استقبال قرار گرفت. بعد از مراسم افتتاحیه، لیلا گووَن در سخنان خود به اهمیت اتحاد خلق کورد اشاره کرده و اعلام نمود که در مرحله کنونی لازمترین مسئله، اتحاد خلق کورد است.

خلقمان هیچگاه از مطالبه آزادی دست برنخواهد داشت

گووَن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که مبارزه خلق به مقاومت انرژی می‌دهد و در این باره افزود: استقبال گرم مایه شادی و انرژی هر چه بیشتر ماست. ما می‌دانیم که آرمان‌های کوردستان سرانجام تحقق می‌یابند. در اینجا بار دیگر دریافته‌ام که این آرمان به تحقق خود نزدیکتر شده است و خلق ما در این زمینه انقلابی بزرگ انجام داده است. با عشق مادرانمان بار دیگر متوجه شده‌ام که ما به تحقق این ارمانها نزدیک شده‌ایم. شما نیز می‌دانید که هیچ آزادی و هیچ سازمانی بدون هدف شکل نمی‌گیرد. مهم نیست ما در کجا باشیم، مهم سازماندهی و اتحاد ماست. مسئله کورد اکنون در ترکیه به اصلی‌ترین مسئله تبدیل شده است. دیروز در جزیر بودیم، در زیر زمینهای جزیر صدها رفیقمان را زنده زنده در آتش سوزاندند. هر خانواده ما دو سه شهید دارد. این خانواده‌ها به این آرمان‌ها پا بندند. زندگی و جان خود را در این راه داده‌اند. اما خلقمان همچنان دست از مطالبه ازادی برنداشته است. ما خدمتکاران این خلق بوده و مدیون این خلق هستیم. به عنوان نماینده این خلق، باید سزاوار این خلق باشیم.

نه به جنگ داخلی

گووَن در بخش دیگری از سخنرانی خود بر اهمیت اتحاد خلق کورد تاکید کرده و اظهار داشت که ظلم شدیدی بر ما اعمال می‌شود. تعداد نظامیان قلابان، از ساکنان ان بیشتر است. چرا آنها به سرزمین ما آمده و آن را اشغال کرده‌اند؟ نیمی از اینان نظامیان و نیمی دیگر جاش هستند که خاک ما را اشغال کرده‌اند. اما همچنان بپا خاسته‌ایم و ظلم را نمی‌پذیریم. اکنون هر چهار بخش کوردستان با ستم و ظلم روبرو است. اکنون بسیاری از سیاستمداران ما در زندان‌ها هستند. بسیاری از رفقای ما نیز از سر ناچاری از کشور خارج شده‌اند. ستمکاری روز بروز بر خلق گسترش پیدا می‌کند. اما اکنون می‌بینیم که در خاورمیانه بدون در نظر داشتن کورد نمی‌توان هیچ تصمیمی گرفت. بدون در نظر گرفتن کورد نمی‌توانند هیچ اقدامی را انجام دهند. کوردها در این راه هزینه‌های گزافی داده‌اند و در مقابل این هزینه‌های گزاف، دستاوردهایی را کسب کرده‌اند. کورد در هر جای جهان که حضور داشته باشد، با سازماندهی خود توانسته است حقوق خود را مطالبه کند و برای کسب حقوق خود مبارزه کنند. کوردها دولت نیستند، اما رسانه، نیرو و قدرت خود را دارند. به همین دلیل هیچ کس نمی‌تواند بدون در نظر داشتن کورد در منطقه عمل نماید.

ما با سازماندهی خود وارد مرحله پیروزی شده‌ایم. پیروزی نزدیک است. به همین دلیل است که دشمنان ما به بازی‌های جدیدی دست می‌زنند. برای نمونه قلابان در مرز با جنوب کوردستان واقع شده است. جنوب کوردستان نیز خاک ما، خاک کوردهاست. نمی‌توانیم بگوییم که جنوب کوردستان خاک و سرزمین ما نیست. نمی‌توان باشور و باکور را از هم جدا کرد. این خاک خاک ماست. اما دولت ترک در اینجا بازیهای خطرناک و پلیدی را دامن می‌زند. در جنوب کوردستان نیروهای کورد را در مقابل ما قرار داده‌اند. تا کوردها همدیگر را بکشند.

در این باره لازم است که بازی‌های اینان خنثی شوند. ما می‌خواهیم که پارت دمکرات کوردستان از راهی که در پیش گرفته است باز گردد. اقای مسعود بارزانی خود گفته بود که ما خواهان برادرکشی نیستیم. اما اکنون می‌بینیم که بر اساس مطامع و خواست دولت ترک، بار دیگر برادرکشی روی داده است. ما از قلابان، از نیروهای کورد درخواست می‌کنیم که دست از جنگ کوردکشی بردارند. این جنگ به دستاوردها و تمامیت خلق کورد آسیب می‌رساند. ما به هیچ عنوان خواهان جنگ کوردکشی نیستیم. نه به جنگ داخلی؛ باید در مقابل دشمنانمان جبهه بگیریم. لازم است که سیاستمداران کورد، نیروهای کورد متحد شده و در مقابل دشمن این نبرد را به نتیجه برسانند.

باید به روح و صدای زندان‌ها تبدیل شد

لیلا گووَن در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با انزوای رهبر اوجالان و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان‌های شمال کوردستان و ترکیه نیز اظهار داشت: در انزوای تشدید شده علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، فقط ترکیه متهم نیست، بلکه همراه با دولت ترک، نیروهای بین‌المللی نیز حضور دارند. آمریکا و روسیه و فرانسه نیز در این مسئله نقش دارند. در تشدید انزوا آنها نیز دست دارند. به همین دلیل لازم است که ما از اعتصابات زندان حمایت کنیم. صدای زندانیان به خارج نمی‌رسد. ما می‌توانیم صدای زندانیان را طنین‌انداز کنیم لازم است که ما به صدای آنان تبدیل شویم، روح زندانیان سیاسی باشیم. از شکنجه و زندان عبور کرده‌ایم، از قتلعام‌های دشوار گذشته‌ایم. چهل سال است که در مبارزه و مقاومت هستیم. به هیچ وجه نباید روحیه‌امان را از دست بدهیم و مرحله به مرحله مقاومت و مبارزه خود را گسترش دهیم. اگر با روحیه‌ای قدرتمند در مبارزه شرکت کنیم، بدون گمان به پیروزی می‌رسیم.

بعد از پایان مراسم، هیات مذکور با اصناف و بازاریان قلابان دیدار کردند. امروز این هیات در حال دیدار با اصناف و ساکنان منطقه ایلکه هستند.