لیلا گووَن: ما هیچگاه فراموش نمی‌کنیم

جنبش زنان آزاد، مراسمی را برای گرامیداشت یاد و خاطره تایبت اینان برگزار کرد. او در جریان برقراری منع رفت و آمد در سلوپی به قتل رسیده و جناره وی مدت ۷ روز در کوچه مانده بود.. نوه وی یوسف اینان در سالگرد قتل وی یاد و خاطره وی را گرامیداشت.

تایبت اینان در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵، زمان ممنوعیت برقراری رفت و آمدها در منطقه سلوپی شرنخ از سوی نیروهای امنیتی تک‌تیرانداز تُرک به قتل رسیده بود. جنازه وی مدت ۷ روز در کوچه مانده بود.

جنبش زنان آزاد در سالگرد قتل مادر تایبت، یاد و خاطره وی را گرامی داشت. لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، نوران امیر نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها، فعالان  جنبش زنان آزاد، شورای مادران آشتی، اعضا و مدیران حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه شرنخ، در محله نور اجتماع کرده و سپس به سوی محلی که مادر تایبت به قتل رسیده بوده حرکت کرده و به عنوان ادای احترام، در آن نقطه شاخه‌های گل قرار دادند.

از هویت ما ترسیده‌اند

بعد از یک دقیقه سکوت، لیلا گوون ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک سخنرانی کرده و اعلام نمود که کوچه‌ای که مادر تایبت در  آن به قتل رسیده است همچنان زنده است. گووَن در این سخنرانی اظهار داشت که خلق کورد همچنان با درد و مصیبتهای رویداد ۲۰۱۵ زندگی می‌کند،  زمانی که می‌گویند سلوپی، مادر تایبت، پاکیزه، فاطمه، سیوه، و بسیاری دیگر از رفقای زن را به خاطر می‌آوریم که جان خود را از دست دادند. یاد و خاطره کسانی که در سلوپی جان خود را از دست دادند را گرامی می‌داریم. مادر تایبت از افرادی بود که هویت ویژه‌ای داشت. کسانی که از این هویت ویژه می‌ترسیدند، وی را به قتل رساندند. قاتلان وی خواستند این پیام را برسانند که باید در خانه بمانید. ما همین عملکرد را در رویداد اکین وان نیز مشاهده کردیم. جنازه مادر تایبت ۷ شبانه روز بر زمین باقی ماند. ما با مادر تایبت و شهدا پیمان میهبندیم که راه شهدا را ادامه بدهیم.

فراموش نمی‌کنیم

لیلا گووَن خاطرنشان ساخت که کسانی که مادر تایبت را به قتل رسانده‌اند مورد حسابرسی واقع می‌شوند و در این باره افزود: در همه جا کوردها قتلعام می‌شوند. همه می‌خواهند که کورد نابود شود. در سرزمین ما قتل‌عام روی می‌دهد. این نه فقط علیه کورد بلکه تمامی کسانی که در این سرزمین زندگی می‌کنند روی می‌دهد. ما هیچگاه این رویداد را فراموش نمی‌کنیم. تا زمانیکه زنده باشیم این رویداد را پیگیری می‌کنیم. ما مقاومت را ادامه می‌دهیم. ما بار دیگر تسلیت و همدردی خود را به خانواده مادر تایبت و تمامی خلق کورد اعلام می‌کنیم.

عدالت تحقق نیافته است

 نوران امیر نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز در این باره سخنرانی کرده و اظهار داشت: عدالت به مدت ۷ شبانه روز بر زمین ماند. مدت ۵ سال است که عدالت در کوچه‌های سلوپی بر روی زمین مانده ست. ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها علیه سیاستهایی که در دشمنی با زنان به پیش برده می‌شود، مبارزه‌امان را ادامه می‌دهیم. در هر صورت این وحشیگری‌ها را از فراموش نمی‌کنیم. ما در مقابل فاشیسم و قتلعام، خواهان زندگی هستیم.

این هیات بعد از سخنرانی، با قراردادن گل در محلی که مادر تایبت به قتل رسیده بود، با افراد خانواده مادر تایبت دیدار کرد.