علی‌رغم مانع‌تراشی رژیم فاشیست ترک، میتینگ روز جهانی زن در کلانشهر آمد برگزار شد

زنان کورد موانع رژیم استعمارگر ترک را برای ممانعت از مراسم روز جهانی زن درهم شکستند و روز ٨ مارس را به زندانیان محبوس در سیاه‌چاله‌های ترکیه تبریک گفتند. زنان به زندانیان پیام دادند:"بزودی از چنگ دشمن ملت کورد نجات می‌یابیم."

هزاران زن اهل کلانشهر آمد و دیگر شهرهای شمال کوردستان موانع رژیم فاشیست ترکیه را پشت‌ سر گذاشتند و در میتینگ ٨ مارس حضور بهم رساندند. این مراسم با ابتکار عمل پلتفرم زنان دجله آمد و با شعار "در مقابل قتل‌عام زنان، از زندگی و علیه حصر زندانیان از آزادی صیانت می‌کنیم" برگزار شد.

در میتینگ روز جهانی زن در کلانشهر آمد نمایندگان پلتفرم زنان دجله آمد. جنبش زنان آزاد، مجلس زنان ه.د.پ، مجلس زنان پیشرو، جمعیت زنان رُزا، آکادمی زنان و شمار زیادی از سازمان‌های فعال زنان شرکت کردند.

نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها رمزیه توسون، سمرا گوزَل، درسیم داغ در مجلس ترکیه و اعضای کنفدراسیون سندیکاهای کارگران انقلابی، اتحادیه اتاق مهندسین و بازرگانان آمد، جمعیت حقوق‌دانان برای آزادی و حزب کارگران ترکیه در این مراسم شرکت نمودند.

محل برگزاری میتینگ ٨ مارس کلانشهر آمد با پارچه‌‌های سبز، سرخ، زرد و بنفش مزین شده بود.

"راه زنان آزاد را ادامه می‌دهیم"

سُنگُل قپانچی به نمایندگی از کمیته برگزار کننده میتینگ ٨ مارس آمَد در سخنانی اظهار کرد:"ما اینجا هستیم. ما در کنار هم قرار داریم. راه زنان آزاد را پی می‌گیریم. ما امروز هلهله شادی را به سوی خورشید می‌فرستیم. ما یکبار دیگر با همبستگی خود موضع ضد جنگ و ضدبردگی خود را نشان داده و از زندگی و آزادی دفاع می‌کنیم."

پس از سخنان قپانچی گروه هنری سور به رقص و پایکوبی پرداختند.

پیام زنان جهان

در ادامه پیام زنان جهان قرائت شد. در این پیام آمده است که هدف از مبارزه زنان فروپاشی سیستم سرمایه‌داری است. در پیام زنان جهان آمده است:"مبارزه ما مبارزه‌ای اینترناسیونالیستی می‌باشد. ما همراه یکدیگر این مبارزه را به پیش می‌بریم و داستان خود را یکبار دیگر به نگارش درمی‌آوریم."

سپس صالحه آیدنیز پارلمانتار ه.د.پ در سخنانی به زنان محبوس در زندان‌های رژیم کوردستیز ترک درود فرستاد و خطاب به رژیم ترکیه گفت:"شما هر اندازه که زنان مبارز را نادیده بگیرید، زنان بیشتر از همیشه علیه حصر به صفوف مبارزه آزادیخواهی ملحق خواهند شد."

"از این حاکمیت کوردستیز نجات می‌یابیم"

آیدنیز خاطرنشان کرد که قیام مشترک زنان علیه رژیم فاشیستی ترکیه است و افزود:"ما از پیمان استانبول چشم‌پوشی نمی‌کنیم. از حق برابر دست نمی‌شوییم. به همین دلیل در مجالس. در مزارع و در کارگاه‌ها مبارزه را به پیش می‌بریم."

آیدنیز خاطرنشان کرد که حاکمیت با تداوم جنگ به حیات خود ادامه می‌دهد و افزود:"این حکومت تنها به فکر ماندگاری خود است. ما می‌دانیم که ظلمی بی‌حد را تحمیل می‌کند. زنان این جهان را تغییر می‌دهند. جهان شاهد توان و نیروی زنان است. آنان به وان، آمد و استانبول است چشم دوخته‌اند. ما نیز روزی از حامیت کوردستیز و ضد زن نجات می‌یابیم. می‌خواهم بگویم که قیام تازه‌مان را برای آزادی در مقابل این رژیم فاشیست بپا می‌کنیم. علیه حاکمیت، علیه قتل‌عام، علیه انکار مبارزه را ادامه می‌دهیم، مبارزه زنان به حاکمیت شما پایان خواهد داد."

"زنان علیه حصر امرالی متحد می‌شوند"

صالحه آیدنیز با اشاره به اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم ترک علیه حصر امرالی گفت که زنان در محکومیت حصر متحد می‌شوند و در یک سنگر جای می‌گیرند. آیدنیز گفت:"ما زنان در مقابل سیاست حصر و انزوا، علیه سیاست‌ جنگ‌طلب هیچگاه دست از مبارزه نکشیده‌ایم. اعتصاب غذا امروز وارد ١٠٢ روز خود شده است. ما به مقاومتگران سلام می‌فرستیم. به همین دلیل آنان این حصر را سیاستی ضد انسانی می‌بینند. ما شاهد هستیم که حصر امرالی در واقع تمامی جامعه را در انزوا قرار داده است. حصر بیش از همه بر زنان تحمیل می‌شود. آنهایی که از فعالیت حقوق بشری سخن می‌گویند می‌توانند با پایان دادن به حصر امرالی آغاز کنند. تا  زمانی که حصر امرالی پایان نیابد از مبارزه دست نمی‌کشیم. همچنانکه زنان علیه داعش به قلعه مقاومت مبدل شدند برای پایان  دادن به حصر امرالی نیز به قلعه مبدل خواهند شد.