'ما قدرت خود را از سکنیه جانسز گرفته‌ایم'

زنانی که در سال‌های گذشته با سکینه جانسز دیدار کرده بودند، در مراسم بزرگداشت وی اعلام کردند که ما قدرت و نیروی خود را سکنیه جانسز و مبارزات وی در زندان آمد گرفته‌ایم.

روز گذشته نهمین سالگرد شهادت سه زن انقلابی کورد، سکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز در پاریس بود. این سه زن انقلابی توسط میت ترک ترور شده بودند. به همین مناسبت یکی از زنان کوردستانی لبنان با نام آرزیه عصمت رشید که با سکنیه جانسز دیدار کرده بود به ذکر جزئیاتی از دیدار خود با وی پرداخت.

چگونه زنی که در این حد شکنجه شده است می‌تواند با چنین قدرتی مبارزه کند؟!

آرزیه رشید در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و خاطره مبارزات سکینه جانسز و تمام شهدای کوردستان، در رابطه با دیدار خود با سکنیه جانسز گفت: در آن زمان من چیزی در رابطه با هوال سارا نمی‌دانستم. برخی از مادران در مورد سکینه حرف می‌زدند و می‌گفتند که ۱۳ سال در زندان دولت ترک بوده است. در طول این مدت بسیار شکنجه شده است. بعد از مدتی هوال سارا با آغوشی گرم از ما پذیرایی کرد. همان زمان از خودم پرسیدم که زنی که تا این حد شکنجه شده باشد چگونه می‌تواند با چنین روحیه و قدرتی مبارزه را ادامه داده و با خلق سخن بگوید؟

آرزیه رشید در سال ۱۹۹۱ در مراسم جشنی که به مناسبت آغاز کارزار ۱۵ اگوست در آکادمی معصوم کورکماز در دره بقاع لبنان برگزار شده بود، با شهید سارا دیدار کرده بود. سارا همان زمان از زندان دولت فاشیست ترک آزاد شده بود.

آرزیه رشید در سخنان خود از تمام زنان درخواست کرد که در مسیر سکینه جانسز گام نهاده و بر همان اساس خود را سازماندهی کنند. لازم است که مسیر مبارزاتی سارا ادامه پیدا کند. زیرا نیرویی که ما بر اساس آن خود را سازماندهی کرده‌ایم، بر اساس تلاش‌ها و مبارزات وی بوده و ما در این مسیر توانسته‌ایم که هویتمان را بشناسیم. زنان کورد، سکینه جانسز را به عنوان پیشاهنگ زنان کورد می‌بینند که برای کسب حقوق آن‌ها مبارزه کرده است. آرزیه رشید در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سکینه جانسز با پیوستن خود به عنوان صفوف جنبش آزادی کوردستان به عنوان نخستین زن در مقطعی مهم و حساس، راه را برای زنانی مانند ما باز کرد.

فاطمه طاهر، از اهالی قامشلو در روژآوا، نیز از جمله زنانی است که ۳ بار با شهید سارا ملاقات داشته است. نخستین دیدار زمانی بود که فاطمه دختری ۱۶ ساله بود. فاطمه به یاد می‌آورد که در جلسه‌ای که برگزار شد، سارا مدت ۲ ساعت سخنرانی کرد، وی در رابطه با خصوصیات شهید سارا گفت: از ویژگی‌های شهید سارا مشخص می‌شود که علیرغم سیاستهای انکار و امحای خلق کورد، زنان کورد می‌توانند در تمام عرصه‌های سیاسی و اجتماعی نقش خود را ایفا کنند.

فاطمه طاهر به یاد می‌آورد که شهید سکینه جانسز در سخنرانی خود، از دردها و آزارهای شکنجه دولت اشغالگر ترک در زندان سخن گفته است. او همچنین به یاد می‌آورد که سارا در همین سخنرانی به سیاستهای خائنانه و نابودگرانه علیه جنبش رهایی بخش کوردستان هم اشاره کرده است.

فاطمه در بخش دیگر از خاطرات خود گفت: دیدار من با سکینه جانسز زندگی من را تغییر داد. همان زمان دریافتم که به نسبت خودم، زنان جامعه‌ام مسئولیت پذیری نداشته‌ام و نقشم را به خوبی ایفا نکرده‌ام. به همین علت ما مدیون هستیم. زیرا روح سازماندهی و مقاومت در نزد ما ضعیف بود. بعد از دیدار با وی بود که تحت تاثیر وی ما قدرت گرفتیم. همچنین برای کسب حق و آزادی خود پیمان بستیم که مقامت کنیم، ایستادگی کنیم، و مبارزه را ادامه بدهیم. بر این اساس بود که با سازماندهی زنان، به اقدامات زیربنایی دست زدیم.

به شهادت رساندن سارا، هدف قرار دادن جنبش رهایی‌بخش کوردستان است

فاطمه طاهر در بخش دیگری از خاطرات خود می‌گوید که در دومین دیدار خود با شهید سارا، او از زنان درخواست می‌کند که زنان باید در مقابل تمام معیارهای مرتجعانه ایستادگی کنند و مبارزه را ادامه بدهند. فاطمه طاهر در خصوص ویژگیهای سکنیه جانسز اظهار داشت: سارا دختر درسیم است که بعد از قتل‌عام صورت گرفته این شهر در ۱۹۳۸، واقعیت دولت و حاکمیت را به خوبی شناخته است و علیه سیاستهای حاکمیت و انکار مبارزه کرده است.

فاطمه طاهر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که آخرین بار در سال ۲۰۰۹ در کوه‌های کوردستان ۴ روز با شهید سارا بسر برده است و گفت: این بار با زبان کوردی به روانی سخن می‌گفت، تغییرات اساسی در شخصیت وی مشهود بود. علیرغم تاثیرات شکنجه‌های فراوان بر وی، اما او شخصیتی مهربان و احساساتی قدرتمند داشت. فاطمه طاهر در پایان سخنان خود از زنان کورد درخواست کرد که شهید سارا را به عنوان الگویی برای مبارزه بدانند. مبارزه‌ای که سارا آن را پیگیری کرد، مبنای سازماندهی زنان و ایجاد شخصیت یک مبارز است. شهادت وی برای ما بسیار دردناک بود، اما مبارزات وی را اعتلا می‌بخشیم تا بتوانیم به آزادی و آشتی دست پیدا کنیم. ترور سکینه جانسز هدف قرار دادن جنبش رهایی‌بخش کوردستان بود، زیرا او نمایندگی فکری و سازمانی جنبش را برعهده داشت.