مهتاب شک حقوقدان: از ٩۴٢ درخواست ملاقات تنها ۵ مورد پذیرفته شد

مهتاب شک عضو جمعیت حقوقدانان برای آزادی شعبه وان با یادآوری تداوم حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان افزود که وکلای اوجالان در ١٠ سال گذشته ٩۴٢ بار درخواست ملاقات با موکلشان را به دادستانی واگذار کردند اما تنها با ۵ درخواست موافقت شد.

مهتاب شک عضو شعبه وان جمعیت حقوقدانان برای آزادی (OHD) در گفتگو با خبرگزاری فرات تداوم حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و اعتصاب غذا در زندان‌ها برای پایان حصر اوجالان را مورد ارزیابی قرار داد.

شک یادآور شد که از فوریه ١٩٩٩ استرداد عبدالله اوجالان به ترکیه و انتقال وی به زندان جزیره امرالی این حصر آغاز شده و همچنان ادامه دارد. شک اظهار کرد که در فاصله ٢٧ ژوئیه ٢٠١١ تا ٢١ ژانویه ٢٠٢١ وکلای اوجالان در مجموع ٩۴٢ خواستار ملاقات با موکلشان شده‌اند اما تنها در سال ٢٠١٩ به ۵ درخواست پاسخ مثبت داده شد. شک یادآور شد که از ٢٧ ژوئیه ٢٠١١ تا ٢١ ژانویه ٢٠٢١ خانواده و وصی اوجالان ۴٠٠ بار خواستار ملاقات با وی شده‌اند اما تنها ٢۶ بار به خانواده و ٣ بار به وصی وی اجازه ملاقات داده شد. شک گفت:"در خلال ٢١ سال اسارت اوجالان در امرالی، وکلای وی ١٨٠٠ بار درخواست ملاقات را به دادستانی تحویل داده‌اند که حداقل ١٣۵۵ درخواست رد شده است."

'امرالی با دستور سیاسی اداره می‌شود'

شک اظهار کرد، در ٢٧ آوریل ٢٠٢٠ برای اولین بار در زندان امرالی از حق تلفن استفاده شده است و افزود:"عبدالله اوجالان تنها ٢٠ دقیقه توانسته‌ است با خانواده خود تلفنی صحبت کند که این در نوع خود در زندان امرالی گام تازه‌ای بود. اما از آن روز به بعد هیچ ارتباطی با وی برقرار نشده است. در سال ٢٠٢١ در نتیجه فشارهای نیرومند افکار عمومی عبدالله اوجالان توانست ۴-۵ دقیقه با خانواده‌اش مکالمه تلفنی داشته باشد، اما این تلفن هم فورا قطع شد. همچنان که می‌دانیم در بازه زمانی کوتاهی در سال ٢٠١٩ توانست با وکلا و خانواده‌اش دیدار کند و افکار و اندیشه‌هایش به اطلاع افکار عمومی رسید.

فشار اجتماعی که [در سال ٢٠١٩] به اعتصاب غذا در زندان‌ها منجر شد حصر و انزوا در امرالی را تقریبا شکست، در این مرحله وزیر دادگستری ترک اعلام کرد که موانع پیش روی  ملاقات خانواده و وکلای عبدالله اوجالان با تصمیم دادگاه برداشته‌ شده‌اند و هیچ مانعی برای ملاقات خانواده و وکلا پیش روی اوجالان باقی نمانده است. اما این تصمیم تنها برای زمان کوتاهی اجرا شد و حصر شدید را مجددا از سر گرفتند. حصر بر عبدالله اوجالان کاملا به شیوه‌ای سیاسی اعمال می‌شود. عبدالله اوجالان همچون همه زندانیان دیگر در ترکیه حق دارد که با خانواده خود ملاقات داشته باشد، از تلفن استفاده کند، وکلایش را ملاقات کند، اما تمامی این حقوق به شیوه‌ای غیرقانونی نقض می‌شوند و هیچ کدام از حقوق قانونی وی به رسمیت شناخته نمی‌شوند. این نیز نشان می‌دهد که تصمیمی سیاسی در جریان است."

مصداق بارز نقض حقوق بشر

مهتاب شک خاطرنشان کرد که برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در زندان‌های ترکیه و پایان دادن به حصر در امرالی از ٢٧ نوامبر ٢٠٢٠ اعتصاب غذای نامحدود و چرخشی آغاز شده است و افزود:"این آکسیون امروز در ١٠٧ زندان گسترش یافته است. برای پایان دادن به حصر در زندان نوع F فوق امنیتی امرالی پیش از این اعتصاب غذا صورت گرفته بود. در نتیجه تأثیر این اعتصاب‌ها برای مرحله‌ای کوتاه حصر متوقف شده بود. اما از ٧ آگوست ٢٠١٩ یکبار دیگر حصر بر زندان امرالی تحمیل شد.

زندانیان اعلام کرده‌اند که تا زمانیکه نقض حقوق بشر و حصر در زندان به پایان نرسد آنان به اعتصاب غذا ادامه می‌دهند. مواردی مورد بحث است که در تناقض با حقوق بشر است و متأسفانه علیرغم وجود قوانین اما این موارد همچنان ادامه دارد. این وضعیت نقض منشور ماندلا مصوب سازمان ملل، در تناقض با پیشنهادات کمیته منع شکنجه اروپا (CPT) و ماده ۵٢٧۵ حقوق جزایی است. وزارت دادگستری باید فورا به این وضعیت پایان دهد و با ملاقات وکلا و خانواده موافقت کند."

مهتاب شک در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه اعتصاب غذا ١۵۵مین روز خود را سپری کرده، مسئولان اما تاکنون گامی برنداشته‌اند و افزود:"ما نگران تدوام اعتصاب غذا و جانباختن انسان‌های محبوس در زندان‌ها هستیم. اکنون ما به عنوان وکلا برنامه‌ای مدون نداریم، اما در مورد اعتصاب غذا و همچنین نقض حقوق بشر گزارش‌هایی تهیه کرده و منتشر می‌کنیم و وضعیت را مد نظر قرار می‌دهیم. ما زندانیان را در این مرحله تنها نمی‌گذاریم و تلاش می‌کنیم که حقوق مشروع آنان را [به حاکمیت] یادآوری کنیم."