عمر اوجالان: کمیته منع شکنجه باید علیه حصر در امرالی موضع خود را نشان دهد

عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه رحا اظهار کرد که آنان هم اطلاعی از رویدادهای امرالی ندارند، قطع مکالمه تلفنی اوجالان به نگرانی‌ها دامن زده است. اوجان افزود:"با حصر و انزوای عبدالله اوجالان، ترکیه را به چاهی بسیار عمیق انداخته‌اند.

عمر اوجالان نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه رحا و برادرزاده رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در مورد حصر و انزوای رهبری سخن گفت.

'دولت به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده و اخلالگرایانه رفتار می‌کند'

اوجالان یادآور شد که اخیرا در برخی از حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی در مورد زندگی و سلامتی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادعاهای طرح شده‌اند و افزود؛"منبع این ادعاها را هم پارلمانتار م.ه.پ معرفی کرده‌اند. اگر دولت بخواهد می‌تواند منبع انتشار این خبرها را و چگونگی تنظیم آنها را آشکار کند. اما متأسفانه آنچه ما امروز شاهدیم این است که به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده و اخلالگرایانه رفتار می‌کنند. بیش از یکسال است که اطلاعی از آقای اوجالان نداریم و در این خصوص نگرانیم. یکسال تمام است که وکلا و اعضای خانواده بدون وقفه خواستار ملاقات هستند، اما تمامی درخواست‌ها رد شده‌اند. در آخرین مورد رئیس زندان امرالی به محمد اوجالان زنگ زده و گفت که ساعت ١٣:۴۵ روز ٢۵ مارس در دادسرای رحا برای مکالمه تلفنی آماده باشید. همراه با وصی و وکیل خانواده مظلوم دینچ، من و پدرم محمد اوجالان در ساعت مقرر به دادسرای رحا رفتیم. ساعت ١۴ پدرم وارد یک اتاق شده و پس از ٢٠ ثانیه از آن خارج شد. پدرم گفت، 'بعد از چند دقیقه تلفن قطع شد.' تنها ۴ دقیقه و نیم تلفن ادامه داشت. به مسئولین آنجا اطلاع دادیم، ما خواستار ملاقات با رئیس دادستانی شدیم، او گفت که ملاقات به پایان رسیده است."

'قوانین نقض می‌گردند'

نماینده رحا-ی حزب دمکراتیک خلق‌ها به اظهارات عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در مکالمه تلفنی ٢۵ مارس اشاره کرده و افزود:"آقای اوجالان در سخنان خود به قانون، حق و حقوق اشاره کرده و خاطرنشان کرد که این ملاقات صحیح نیست. گفت، چنین ملاقاتی پذیرفته نمی‌شود. در تماس تلفنی به این موارد اشاره شد. همچنین بدون اینکه آقای اوجالان با برادرش خداحافظی کند تلفن را قطع کردند. اگر بخواهیم نام ملاقات را بر این مکالمه تلفنی بگذاریم باید بگوییم که ملاقاتی استثنایی است. چرا چنین می‌کنند؟ جدیت، رسمیت لازم است. دولت به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده عمل می‌کند. این رفتاری کثیف است. دولت با لودگی و پستی رفتار کرده است. آنجا دیگر چیزی به نام قانون باقی نمانده است. قانون را هم زیرپا می‌گذارند."

'بسیار نگرانیم'

عمر اوجالان اظهار کرد که در مکالمه ۴ دقیقه‌ای عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد هشدار داده است و افزود:"آقای اوجالان در مورد بی‌قانونی و نقشه‌های دولت سخن گفت و از برادرش پرسید. تو کجا هستی؟ چه کسی تو را آنجا آورد؟ چه کسی به تو تلفن کرد؟ چگونه آنجا آمدی؟ آقای اوجالان این پرسش‌ها را طرح کرد. به مخاطرات آگاه است و آنرا مورد انتقاد قرار می‌دهد. آقای اوجالان گفت،' آمدن تو به آنجا اشتباه است. دولت هم اشتباه عمل می‌کند. باید وکلای من در اینجا با من ملاقات کنند. این یک مسئله حقوقی است.' سپس تلفن قطع شد. دولت به بازی بزرگ و کثیفی دست زده است. این رفتار پذیرفته نمی‌شود. دولت باید به شیوه‌ای جدی عمل کند. شاید وضعیت جداگانه‌ای وجود داشته باشد. باید وزیر دادگستری بیانیه‌ای بدهد. این لودگی غیر قابل پذیرش است. نگاه کنید، به یک خانواده زنگ می‌زنند، می‌گویند ملاقات صورت می‌گیرد اما ملاقاتی که ۴ دقیقه و نیم ادامه دارد. به این می‌گویند ملاقات. این کار نه در قانون جای دارد نه در حقوق. باید قوانین به اجرا گذاشته شوند. در جریان مکالمه تلفن قطع شده است. به این ترتیب نگرانی‌های ما افزایش یافتند. ما هیچ اطلاعی از زندگی و سلامت آقای اوجالان در دست نداریم."

'سی‌پی‌تی باید علیه حصر امرالی موضع خود را اعلام کند'

اوجالان اظهار کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مورد شكنجه واقع می‌شود و افزود:"کمیته منع شکنجه ادعا می‌کند که علیه شکنجه مبارزه می‌کند. در جزیره امرالی شکنجه‌ای بزرگ وجود دارد. این شکنجه غیرقابل پذیرش است. آقاوی اوجالان خواستار اجرای قانون است. سالی یک بار، آنهم در تماس تلفنی ۴-۵ دقیقه‌ای، امکان ندارد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر بین‌المللی کجایند؟ مگر نمی‌بینند؟ آنانی که لاف دمکراسی می‌زنند، می‌گویند علیه شکنجه هستیم، پس کجایند؟ آقای اوجالان و کسانی که در امرالی محبوسند تحت شکنجه روانی قرار دارند. ما نمی‌دانیم آنجا چه خبر است. باید دولت این وضعیت را روشن کند. دولت به پنهان‌کاری دست می‌زند. نقشه‌ای وجود دارد. این یک نقشه کثیف است. باید سی‌پی‌تی علیه حصر موضع خود را نشان دهد و به وظیفه خود و جایگاهش عمل کند. شورای اروپا، اتحادیه اروپا و دادگاه حقوق بشر باید ترکیه را تحت فشار قرار دهند و به آن هشدار دهند."

'حصر بزرگترین مانع راه چاره‌یابی است'

عمر اوجالان در ادامه سخنان خود گفت که ترکیه از حصر اوجالان هیچ بهره‌ای نخواهد برد و دولت ترک با حصر اوجالان به چاه عمیقی خواهد افتاد، زیرا حصر بزرگترین مانع راه چاره‌یابی مسئله کورد و دمکراسی در ترکیه است. حصر برای ترکیه مرحله جنگ، بحران و کائوس است. به همین دلیل خلق کورد و خلق‌های ترکیه به مذاکره و گفتگو برای دستیابی به صلح اجتماعی نیاز دارند. باید با گفتگو این مسئله حل شود. بیش از ۴٠ سال است که مسئله کورد همچنان ادامه دارد. راه حل نه حصر و انزوا بلکه مذاکره و گفتگوست.

هویت، حقوق، قانون و عدالت برای کوردها به رسمیت شناخته نمی‌شود. آقای اوجالان هم می‌گوید که باید از طریق مذاکره و گفتگو به راه حل دست یافت. آقای اوجالان راه‌های بسیاری را پیشنهاد کرد و پروژه‌هایی را هم ارائه نمود. اما علیه این پروژه‌ها و پیشنهادات حصر ایشان را تشدید کردند. ملاقات‌ها با امرالی را متوقف کردند. اینچنین هم جنگ شدت گرفت و هم بحران‌ها افزایش یافتند. از سوی دیگر میلیون‌ها نفر در نوروز مخاطب مسئله را که آقای اوجالان است به وضوح نشان دادند.

حل مسئله کورد از طریق رویکردهای دمکراتیک امکان‌پذیر است و مخاطب این مسئله هم آقای اوجالان است. در سال‌های ٢٠١٣-٢٠١۴ ملاقات‌های بسیاری با آقای اوجالان صورت گرفتند. در آن مرحله آرامش و استقرار در کوردستان و ترکیه حکمفرما شد. دستاوردهای بزرگی در ترکیه فراهم شدند. اما در سال ٢٠١۵ این وضعیت به نفع برخی‌ها نبود و به همین دلیل هم به مذاکرات پایان دادند. از سال ٢٠١۵ تا ٢٠٢١ در این کشور خون جاریست. هر وز ده‌ها انسان جانشان را از دست می‌دهند، هر روز شمار بیشتری بازداشت و زندانی می‌شوند. عاملان این وضعیت باید در دادگاه مجازات شوند. ما می‌بییم که دولت در این زمینه به شیوه‌ای غلط عمل می‌کند. خلق خواسته‌هایش را در میدان‌های نوروز به زبان آورد. سلامتی اوجالان امروز سلامتی میلیون‌ها نفر است. خلق در میدان‌های نوروز پایبندی خود را به آقای اوجالان نشان داد و این پیام را به گوش دولت رساند."