مظلوم هفتن: نیروهای پیشمرگ حتی اگر در جنگ علیه اشغالگری شرکت نکند از ته دل با ما هستند

مسئول ارتباطات پژاک و کودار با اشاره به رویدادهای متینا و اشغالگری رژیم ترک اظهار کرد: مسئولان پ.د.ک باید نیک بدانند که اظهارات آنها در تاریخ جای می‌گیرد. اینکه علیه پ.ک.ک سخن بگویند و با اشغالگر همدست شوند، از جوانمردی به دور است.

دکتر مظلوم هفتن مسئول ارتباطات حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) و جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کوردستان (کودار) در خصوص حملات اشغالگرانه رژیم ترک، تاراج طبیعت کوردستان از سوی رژیم ترک و مواضع خلق در این رابطه با خبرگزاری روژنیوز مصاحبه‌ای انجام داد.

مظلوم  هفتن در آغاز اظهارات خود گفت:"آنچه ترکیه انجام می‌دهد هم اشغالگریست هم تاراج، این سیاست خود را به وضوح  هم اعلام می‌کنند. همچنانکه همه دیدند در نشست سالانه سازمان ملل نقشه‌ای نشان دادند که در آن منطقه‌ای به عمق ٣٠ تا ۴٠ کیلومتر از عفرین تا مرزهای روژهلات کوردستان مشخص کرده و گفتند که خواستار اشغال این مناطق هستند. با اینکه حضور پ.ک.ک و امنیت کشور را بهانه اشغالگری خود قرار داده‌اند اما آشکار است که هدف اصلی پایان دادن به پیمان لوزان است و خود به صراحت می‌گویند که عثمانی نوین را تأسیس می‌کنیم. هدف آنان اشغل دو استان کرکوک و موصل است و ضمیمه کردن آن به خود تحت عنوان میثاق ملی است.

هفتن در مورد حملات اخیر دولت ترک به مناطق حفاظتی میدیا نیز گفت:"روز آغاز حملات تازه دولت اشغالگر ترک جالب توجه است. شامگاه ٢٣ – ٢۴ آوریل که سالگرد قتلعام ارامنه است، این یک پیام به همه جهانیان و بویژه برای ملت کورد است. بوضوح اعلام می‌کنند که ١٠٠ سال پیش ارمنی‌ها را قتل‌عام کردیم و کسی صدایش درنیامد، هیتلر هم می‌گفت: ترک‌ها ارامنه را قتل‌عام کردند، کسی چه کرد؟ این نقطه‌ای خطرناک و هشداری جدی به خلق کورد و خلق‌های دیگر منطقه است، اگر کسی این موضوع را به شیوه‌ای جداگانه مورد ارزیابی قرار دهد در واقع خود را فریب داده و به اشغالگری و تاراج مشروعیت می‌دهد.

هفتن در مورد واکنش‌ها به حملات اشغالگرانه دولت ترک گفت: در برخی از مناطق در داخل میهن و چه در خارج واکنش‌های ارزشمندی را علیه حملات اشغالگرانه دولت ترکیه شاهد بودیم. به عنوان مثال تظاهرات و گردهمایی در خیابان امنَ‌سورَکه-ی شهر سلیمانی واجد معناست. این دارای پیامی واضح بود که در محلی گردهم می‌آییم که سمبل شکست رژیم دیکتاتوری بعث است. اما مخاطرات حملات اشگالگرانه دولت ترک بسیار بزرگتر از این سطح هستند و لازم است مواضع و واکنش‌ها به همان اندازه گسترده باشند. اگر این موضوع را برای انصاف جریان‌ها و یا حاکمان باقی بگذاریم، دیر خواهد شد و درک خواهیم کرد که اشغالگری خود را تحمیل کرده است. با تضعیف پ.ک.ک می‌خواهند کوردستان را به آسانی اشغال کنند. باید هر کسی به این واقعیت اذعان داشته باشد و نگوید مسئله تنها پ.ک.ک است.

مظلوم هفتن در مورد موضع مسئولان پ.د.ک گفت:"خلق میهن‌دوست بهدینان تاکنون موضع خود را نشان داده‌اند. رفقا در این منطقه با همکاری این مردم به زندگی ادامه می‌دهند، این یک واقعیت است. اما در این میان برخی از مسئولان پ.د.ک اظهاراتی بر زبان می‌رانند که حتی مسئولان رژیم ترک آنها را بیان نمی‌کنند. مسئولان پ.د.ک باید نیک بدانند که این اظهارات در تاریخ جای می‌گیرند و خلق نیز آنان را فراموش نمی‌کند. اینکه علیه پ.ک.ک سخن بگویند و با اشغالگر همدست شوند، از جوانمردی به دور است. باید میهن‌دوستی، وطن‌دوستی و همبستگی را مبنای فعالیت‌ خود قرار دهند. مثلا می‌گویند پ.ک.ک به شمال کوردستان برگردد. بیان این سخن از سوی مسئولان پ.د.ک به معنی تسلیم کردن پ.ک.ک به رژیم ترک است. این بسیار خطرناک است. مگر پ.د.ک خود در چهار بخش کوردستان نبوده‌ است. خلق کورد در این بخش‌ها به آنان کمک کرده و حتی برای آنها فعالیت کردند. بخاطر آنان شهید شدند، زخمی شدند، زندانی شدند، آواره شدند و تا امروز نیز هزینه آنها را پرداخت می‌کنند. مگر آنوقت کسی به آنان گفت که به جنوب برگردید؟ این سخنان تنها به اشغالگران خدمت می‌كند.

هفتن در ادامه به رویداد اخیر در متینا و کشته شدن ۵ نظامی پ.د.ک و زخمی شدن شماری دیگر از نظامیان پ.د.ک اشاره کرده و گفت: ه.پ.گ خواستار تحقیق مستقل در مورد این رویداد شده است. پیشمرگه‌ها براداران ما هستند. پیشمرگ سمبل پیروزی میهن است و تمامی رفقای ما اطمینان دارند که پیشمرگه‌ها به جنگ با برادر خود نمی‌پردازند. این را هم می‌دانیم که حتی اگر امروز پیشمرگه‌ها نمی‌توانند مستقیما در جنگ علیه اشغالگری شرکت کنند اما از ته قلب با ما هستند. این واجد ارزش است. از پیشمرگه‌ها هم می‌خواهیم که درک کنند جانباختن پیشمرگه‌ها در متینا برای ما و خلقمان دردآور و ناراحت‌کننده بود. می‌خواهیم بدانند که هیچگاه روی سلاح خود را به آنها نگرفته‌ایم و همیشه آنان را برادر خود می‌دانیم. ما با همان نگاهی که در کوبانی، کرکوک، مخمور و مانطق دیگر شانه به شانه پیشمرگ در مقابل تبهکاران داعش جنگیدیم به پیشمرگه‌ها نگاه می‌کنیم. شاید برخی اقتدارپرست و مسئول برای منافع تجاری، زودگذر و خانوادگی خود با اشغالگران تصمیماتی گرفته باشند، اما نیروهای پیشمرگ باید هشیار باشند و از سمبل بودن خویش برای ملت کورد صیانت به عمل آورد و از برادری خود با مبارزان و گریلاها برای دفاع از آزادی کوردستان صیانت به عمل آورند.

مظلوم هفتن در مورد موضع پژاک و کودار اظهار کرد: همچون جنبش آپویی در روژهلات کوردستان علیه هرگونه ظلم و اشغالگری ایستادگی می‌کنیم. هر نیروی اشغالگری که باشد ما در مقابل آن می‌ایستیم. اگر چه ایران دست کمی از رژیم ترک ندارد و به صورتی مخفیانه این حملات را ادامه می‌دهد، اما باز هم دولت ایران شریک اصلی دولت ترک در منطقه است. اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، در پیمان‌نامه‌های سعد آباد، بغداد، الجزایر، در تمامی این پیمان‌ها بر سرکوب و قتل‌عام کوردها به شیوه‌ای مشترک به توافق کرده‌اند. ما به عنوان جنبش آپویی روژهلات کوردستان علیه هرگونه اشغالگری و تاراج میهنمان هستیم. علیه مزدوریگری و به بردگی واداشتن خلقمان هستیم. علیه غارت منابع طبیعی، احداث سد، قتل کولبران، تبعیض و ظلم و زور هستیم. برای این منظور هم مبارزات خود را به پیش می‌بریم. در سازماندهی جامعه و تشکیل نیروهای خوددفاعی به شیوه‌ای گسترده‌ مبارزاتمان را گسترش می‌دهیم.

مظلوم هفتن عضو کمیته ارتباطات پژاک و کودار در پایان سخنان خود گفت:"امروز روز نتیجه‌گیریست. در وضعیتی قرار داریم که نمی‌توانیم بگوییم این کار را برای فردا باقی بگذاریم. امروز لازم است موضعمان نفی اشغالگری و بایکوت اجناس ترکیه و حمایت از نیروهای مقاومتگر و مدافع کوردستان باشد. جوانان کورد باید اسلحه بدست گیرند و به نیروی گریلا ملحق شوند. امروز روز جای گرفتن در نیروی ملی گریلای کوردستان است. دشمنان امروز بر گلوی خلقمان چاقو گذاشته‌اند، به همین دلیل مشارکت جوانان و خیزش خلق تغییرات بزرگی را به همراه خواهد داشت. مشارکت جوانان. خیزش خلق و اتحاد و همبستگی داخلی کورد شرط اساسی است. شاید در برخی از زمینه‌ها اختلافاتی میان جریان‌های سیاسی روژهلات هم وجود داشته باشد، اما وضعیت امروز متفاوت است. باید اتحاد را مبنا قرار دهیم و این اختلافات را حل کنیم. زیر وضعیت، وضعیت اشغالگری سرتاسری و قتل‌عام سراسریست. به همین دلیل اتحادمان ضروریست."