نفر دوم داعش از ترکیه سردرآورد

سامی جاسم الجبوری رهبر داعش در نتیجه‌ی عملیات اطلاعاتی عراق در ترکیه دستگیر شد. جاسم الجبوری چندین سال مهمان رژیم اردوغان بوده است.

نخست وزیر عراق مصطفی کاظمی در روز ١٠ اکتبر در توییتر بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام نمود؛"سامی جاسم الجبوری جانشین سابق ابوبکر ‌بغدادی طی عملیات اطلاعاتی عراق در خارج از مرزها دستگیر شد."

کاظمی محل دستگیری این تبهکار داعش را اعلام نکرده و گفت؛"قهرمانان نیروهای امنیتی از انتخابات دفاع کردند". وی گفت: "این نتیجه‌ی انتخابات زودهنگام روز یکشنبه است."

همزمان یکی از مسئولین عالی نظامی عراق به خبرگزاری فرانسه اعلام نمود، این رهبر داعش در ترکیه دستگیر شده است. اما اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی و محل عملیات اعلام نکرده است.

دولت ترکیه که تبهکاران داعش را در داخل مرزهای خود پنهان کرده است، هیچ بیانیه یا اعتراضی در این رابطه منتشر نکرده است.

بر اساس بیانیه‌ی نیروهای امنیتی داخلی عراق سامی جاسم الجبوری یکی از افرادیست که در سطح بین‌المللی بیشترین تلاش و جستجو برای یافتن وی انجام شده است، چون یکی از نزدیک‌ترین افراد به رهبر کنونی تبهکاران ابراهیم هاشمی القوراچی است. همزمان انجام امور مالی و مسئول فایل‌های مالی و دارایی‌های داعش نیز می‌باشد.

پس از آنکه بغدادی خود را به عنوان خلیفه اعلام نمود، پس از چند هفته سامی الجبوری نیز به عنوان ریاست شورای شریعت و فرمانده‌ی دوم موصل داعش انتخاب شد.

همزمان الجبوری مشاور داعش در موصل برای امور دارایی داعش بود. همچنین مسئول فروش نفت و گاز و آثار باستانی و همچنین فروش ابزار و وسایل بود.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز پاداشی ۵ میلیون دلاری برای اطلاعات در مورد سامی الجبوری اعلام کرده بود و در سال ۲۰۱۵ حکومت آمریکا نام وی را در لیست افراد تحت تعقیب ویژه در جهان قرار داده بود.