نقطه‌ی اشتراک طیب اردوغان و امپراطوری عثمانی تنها در جنبه «مرد بیمار» است

یک کارشناس مسائل تاریخی، رویاهای اردوغان برای زنده کردن امپراطوری عثمانی می‌گوید؛"تنها نقطه‌ی مشترک اردوغان و عثمانی‌ها این است که اردوغان نیز مردی بیمار است و به سمت سقوط می‌رود."

دولت ترکیه با ریاست اردوغان در چهارچوب سیاست نئو عثمانی یعنی پروژه‌ی گسترش خاک عثمانی به شیوه‌ای جدید می‌خواهد امپراطوری عثمانی را از نو زنده کرده و مناطق استراتژیک را اشغال نماید. در این راستا رژیم ترک از ۲۳ آپریل موج بزرگ اشغالگری علیه باشور کوردستان را آغاز کرد و هدف از این اشغالگری پاکسازی همه‌ی دستاوردهای خلق کورد و الحاق باشور کوردستان به حکومت عثمانی جدید است.

رژیم ترک علاوه بر حمله به سوریه و عراق و حملات نظامی علیه کوردها در منطقه، همچنین علیه همه‌ی نیروها و طیف‌های مخالف اخوان‌المسلمین و شخص اردوغان موضع‌گیری می‌کند. علاوه بر ائتلاف نژادپرست‌های ترک و خط زیاده‌خواهی که به میراث به آن‌ها رسیده است، رژیم ترک با رهبری اردوغان که خود را پادشاه عثمانی جدید می‌بیند نیز به میدان آمده است. همچنین اخیراً چندین عملیات و اقداماتی برای گسترش هژمون حکومت ترکیه در منطقه انجام داده است، مانند انجام عملیات و فرستادن مزدوران به لیبی، سوریه، عراق، آذربایجان و کارهای دیگری مانند جستجو به دنبال منابع انرژی در دریای مدیترانه که این امر سبب نگرانی کشورهای اروپایی شده است.

در رابطه با تلاش‌های زیاد خواهانه‌ی اردوغان برای زنده کردن دولت نوین عثمانی، عبدالستار جباری نویسنده و تاریخدان با خبرگزاری فرات صحبت کرده و گفت؛"اردوغان و امپراتوری عثمانی در یک نقطه مشترک هستند و آن هم این است، همانطور که به عثمانی می‌گفتند «مرد بیمار» و از بین رفت، اکنون نیز اردوغان همان مرد بیمار است و از بین رفتن و نابودیش نزدیک است."

لازم به ذکر است در زمان جنگ اول جهانی امپراطوری انگلیس به امپراطوری عثمانی لقب مرد ثروتمند بیمار را داده بود. زیرا دولت عثمانی همه ثروت و سامان خود را در ترکیه جمع کرده و روزهای پایانی حکومتشان به دلیل ضعفشان بود. به همین دلیل انگلیسی‌ها به آنها لقب مرد بیمار ثروتمند را داده بودند.

'از دین اسلام برای منافع خود استفاده می‌کردند'

عبدالستار جباری نویسنده و تاریخدان در رابطه با خودتحمیلی اردوغان به عنوان خلیفه اسلامی و عثمانی گفت؛"اردوغان در توهم زندگی می‌کند. چون مردم اکنون در مقایسه با مردم عثمانی بسیار هوشیارتر هستند. در عصر قدیم دولت عثمانی دین اسلام را برای منافع خود به کار می‌گرفتند و مردم را اینگونه پرورش داده بودند که اگر اشتباهی و یا مخالفتی در مقابل دولت عثمانی انجام دهند، یعنی این اشتباه و مخالفت در مقابل اسلام انجام شده و حتما به جهنم خواهند رفت. اما در حال حاضر این مرحله از ناآگاهی در میان مردم از بین رفته است."

'در حال حاضر حتی نزدیکان اردوغان از سیاست‌هایش ناراضی هستند'

همچنین عبدالستار جباری در رابطه با زیاده‌خواهی‌های اردوغان می‌گوید:"در حال حاضر نه تنها کوردها و خلق‌های منطقه از عملیات‌های نظامی و تلاش‌های زیاد خواهانه‌ی اردوغان ناراضی هستند، بلکه در داخل ترکیه نیز نگرانی‌های جدی وجود دارد. حتی افراد نزدیک به اردوغان و آنهایی که روزی دوست و شریک وی بودند، از سیاست‌های او در داخل و خارج ترکیه ناراضی هستند.  یکی از نتایج زیاده‌خواهی‌های اردوغان سقوط اقتصادی کشور است که ترکیه را با بحران‌های اقتصادی جدی مواجه کرده است. به عنوان مثال علی باباجان می‌گوید: قبل از آنکه عرق پیشانیمان خشک شود حزب‌مان گم خواهد شد."

'نکته‌ی مشترک آنها این است که اردوغان نیز مرد بیمار است'

در رابطه با منزوی شدن ترکیه از لحاظ دیپلماتیک در منطقه این کارشناس تاریخ می‌گوید:"پیشتر احمد داود اوغلو دوست و شریک قدیمی اردوغان می‌گفت، ما ترکیه را بنیاد می‌نهیم و در منطقه صلح ایجاد می‌کنیم. اما در حال حاضر ترکیه در بدترین وضعیت دیپلماتیک قرار دارد، به گونه‌ای که همه کشورهای خلیج و کشورهای همسایه از رفتارها و برخوردها و دخالت‌های دولت ترکیه نگران هستند. به همین دلیل اگر اردوغان خود را با امپراتوری عثمانی مقایسه می‌کند، آنها فقط در یک نقطه مشترک هستند و آن هم مرد بیمار است و اردوغان به نابودی نزدیک شده است.

'می‌خواست به مردم بگوید ما یک امپراطوری هستیم'

زمانی که ترکیه از لحاظ اقتصادی بسیار قدرتمند شده بود، اردوغان به اشتباه فکر می‌کرد می‌تواند حکومت جدید عثمانی را ایجاد کند. به گونه‌ای که اردوغان در یکی از شهرهای ترکیه کاخ عثمانی را بنیاد نهاده بود و اخیراً نیز هر هفته در مکان‌های عمومی در ترکیه با تصمیم اردوغان به صورت مجانی نمایش فرهنگی عثمانی اجرا می‌شود تا به مردم بگویند ما امپراطوری هستیم. همانطور که فرعون خود را صاحب همه‌ی زمین‌های منطقه می‌دید، اردوغان نیز با همان روش فکر می‌کند، اما موفق نشده است."

'نجات یافتن از این بحران بسیار دشوار است'

در رابطه با وضعیت کنونی حکومت اردوغان این نویسنده و کارشناس مسائل تاریخی می‌گوید:"در حال حاضر اردوغان در یک مرداب سیاسی افتاده که نجات از آن بسیار دشوار است. افراد نزدیک به اردوغان تلاش می‌کنند اردوغان را نجات دهند و به آنچه برایشان باقی مانده راضی باشند، اما نجات یافتن از این بحران و مرداب سیاسی بسیار دشوار است."

'علت کینه و نفرت ترک‌ها از کوردها'

در رابطه با کینه و نفرت ترک‌ها از کوردها عبدالستار جباری گفت:"در حالی که همه ملت‌های ترکیه خود را به طور کلی تغییر داده و ترک شدند، اما کوردها به طور مداوم بر ملت بودن خود پافشاری کردند. همین امر علت کینه و نفرت ترک از کورد است. این اصرار و پافشاری بر کورد بودن از مادر بزرگمان "نفرتیتی" به ما رسیده است. زمانی که دایه نفرتیتی همسر فرعون به خداوند بودن فرعون اعتراف نکرده و می‌گوید 'خداوند یکتا وجود دارد که باید پرستش شود' و فرعون را مانند یک خدا نمی‌پذیرد، فرعون او و پسرش را  به قتل می رساند."

'اردوغان تلاش می‌کند تا تاریخ و اصالت کورد را از بین ببرد'

عبدالستار جباری همچنین در ادامه سخنانش گفت:"خلق کورد همیشه آماده است تا در راستای حفظ ملیت خویش و خلق خود قربانی بدهد و به همین دلیل کینه و نفرت ترک‌ها در مقابل کوردها هنوز در دل آنها باقی مانده است و در حال حاضر نیز اردوغان تلاش می‌کند تا تاریخ و اصالت کوردها را از بین ببرد. اما هرگز این تلاش‌ها موفق نخواهند بود، چون بزرگترین گنجینه و سرمایه فرهنگی و فولکلور کوردی در باکور کوردستان وجود دارد."