پژاک: هلبجه نماد مقاومت و دوباره ‌زیستن است

پژاک به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی هلبجه در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد جانباختگان ١۶ مارس ١٩٨٨، از آحاد خلق کورد دعوت به عمل آورده است که سازماندهی و مبارزه را گسترش دهند.

حزب حیات آزاد کوردستان به مناسبت ٣٣مین سالروز بمباران شیمیایی هلبجه بیانیه‌ای منتشر کرد.

متن بیانیه پژاک به شرح زیر است:

"بمباران شیمیایی شهر هلبجه در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم منفور سابق عراق بعثی که منجر به شهادت حدود ۵ هزار نفر و مجروح‌شدن بیش از ده هزار تن دیگر شد، یک روز سیاه در زنجیره نسل‌کشی‌‌ها علیه ملت کورد در خاورمیانه است.

جنایات وحشیانه رژیم بعث فاشیست که به انفال ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹در مناطق مختلف جنوب کوردستان دست‌ زد و هزاران گور دسته‌جمعی بر جای گذاشت، نشان داد که دست‌های پلید قدرت‌طلبان جهانی با حمایت از بعث عراق، در پشت پرده بوده و امروزه با مبدل‌ ساختن کوردستان به مرکز جنگ جهانی سوم، همچنان بصورت پرخطر ادامه دارد.

جامعه بین‌المللی هنوز هم برای التیام زخم‌های ناسور هلبجه در راستای تدوین قوانینی ویژه جهت محاکمه تاریخی عاملان و آمران آن و تضمین آینده‌ای مملو از صلح و آرامش در قبال ملت کورد و شهر هلبجه اقدامی نکرده. جامعه جهانی بدون‌شک در این زمینه مسئول است و باید بصورت رسمی دادگاه‌هایی جهت روشن‌ساختن این نسل‌کشی و حذف کامل تسلیحات شیمیایی تشکیل دهد. اما هنوز هم به درد و رنج بازماندگان، خانواده‌های شهدا و جامعه‌مان کوچک‌ترین توجهی نمی‌کنند.

هلبجه نماد حافظه زنده‌ای است که تاریخ امروز و آینده، هیچگاه در راه آزادگی و آزادیخواهی ملت ‌کورد آن را فراموش نخواهد کرد. هلبجه به نماد مقاومت و دوباره‌ زیستن ملت کورد و ملت‌های تحت‌ستم خاورمیانه مبدل گشته است.

تا وقتی که مبارزات آزادیخواهی خلقمان با تکیه با کوهستان‌های رفیع کوردستان ادامه داشته ‌باشد، مسلما خلقمان آسوده خواهد بود که فرزندان غیور این سرزمین همچنان علیه ستم، قویا و با اراده عظیم خواهند ایستاد.

همچو «حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک)» ضمن محکوم کردن نسل‌کشی هلبجه و ابراز همدردی عمیق با تک‌تک خانواده‌های قربانیان و آرزوی سلامت کامل برای مجروحین، سوگند یاد می‌کنیم که در دفاع مشروع و کامل از خلقمان با هدف ریشه‌کن کردن نسل‌کشی فاشیست‌ها در کوردستان از پای ننشینیم. از خلقمان دعوت به عمل می‌آوریم که با نزدیک‌شدن نوروز، آن نماد مقاومت، دوباره‌ زیستن و قیام، در تمامی صحنه‌های مبارزه از روستا تا شهر حضور یابند و برای آزادی و دمکراسی صفحاتی دیگر از فداکاری‌های تاریخی خود را ورق ‌زنند.

حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک)

١۵ مارس ٢٠٢١/ ٢۵ اسفند ١٣٩٩"