قطعنامه پایانی کنفرانس مشاوره ملی برای گسترش گفتگوهای داخلی

کنفرانس مشاوره ملی برای گسترش گفتگوهای داخلی با شرکت ٢۵٠ نفر از نمایندگان احزاب کورد، سیاستمدارن و شخصیت‌های سرشناس کورد با پیشاهنگی کنگره ملی کوردستان و اتحادیه پارلمانتاران کوردستان برگزار شد.

کنفرانس مذکور نتایج پایانی نشست روز ٢١ نوامبر را با افکار عمومی در میان گذاشت که در آن آمده است:

"بر اساس فراخوان اتحادیه پارلمانتاران کوردستان و کنگره ملی کوردستان، روز شنبه مورخ ٢١ نوامبر ٢٠٢٠ کنفرانس مشاوره برای گسترش گفتگوهای داخلی به شیوه آنلاین برگزار گردید. نمایندگان اغلب احزاب و سازمان‌های سیاسی کوردستان، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی، شماری قابل توجه از سیاستمداران، روشنفکران، هنرمندان، نویسندگان، اصحاب رسانه و شخصیت‌های مستقل کوردستانی از هر چهار بخش کوردستان و خارج از میهن که بالغ بر ٢۵٠ نفر بودند در کنفرانس حضور بهم رساندند و دیدگاه و آرای خود را بیان کردند. مایه خوشحالی است که تمامی شرکت کنندگان علی‌رغم آرای متفاوت خواستار گفتگو و آشتی داخلی بودند. شرکت کنندگان در پیام‌ها و خواسته‌هایشان مطالبات میلیون‌ها کوردستانی را بر زبان آوردند. مواضع و خواسته‌های شرکت کنندگان علیه اشغالگران و بر مبنای حل مسائل داخلی امیدوارکننده می‌باشند. برگزاری چنین کنفرانسی در شرایط تحولات جاری در کوردستان، خاورمیانه و جهان گامی لازم و میهنی بود.

پس از ارزیابی وضعیت کنونی و گفتگو‌های فشرده، کنفرانس ماده‌‌های ذیل را به اطلاع افکار عمومی می‌رساند؛

١- کنفرانس دستاوردهای کورد را در هر کدام از بخش‌های کوردستان همچون دستاوردی ملی و میهنی می‌داند و دفاع و احترام به آنرا وظیفه‌ای ملی و میهنی می‌شمارد.

٢- کنفرانس جنگ داخلی را تحریم و محکوم می‌کند و آنرا خط قرمز می‌داند. بنابراین تمامی مسائل میان نیروهای کوردستانی باید از طریق دیالوگ حل شوند.

٣- کنفرانس هرگونه تنش و برخورد نظامی میان نیروها و جریان‌ها برای حل اختلاف‌ را تهدیدی بزرگ برای دستاوردهای کوردستانی می‌داند.

۴- کنفرانس از تمامی فراخوان‌ها و ابتکارها برای بازگشت اعتماد متقابل و پذیرش همدیگر حمایت می‌کند، از تمامی احزاب و سازمان‌ها و شخصیت‌های کوردستانی می‌خواهد از هر اقدامی که به دیالوگ و آشتی داخلی خدمت کند حمایت به عمل آورند.

۵- وضعیت منطقه [خاورمیانه] بحرانی و حساس است، این وضعیت هم مخاطره‌آفرین بوده و هم فرصت‌ها را فراهم کرده است. بنابراین کنفرانس تمامی جریان‌ها را موظف می‌داند که اختلافات خود را به کناری نهاده و با مساوات بیشتر به همبستگی و وحدت دست یابند.

۶- کنفرانس برای کاهش تنش‌‌ها و فراهم کردن زمینه آشتی و گفتگو از جریان‌های کوردستانی معارض می‌خواهد که حملات رسانه‌ای علیه همدیگر را متوقف کنند.

٧- کنفرانس ابتکار عمل کنگره ملی کوردستان و اتحادیه پارلمانتاران کوردستان برای حل مسائل جریان‌های معارض از طریق دیالوگ را ارزشمند می‌داند. همچنین ارتقای این ابتکار عمل را به شیوه‌ای که شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و سرشناس هر بخش کوردستان واجد اهمیت می‌داند.

٨- کنفرانس امیدوار است که تمامی جریان‌های کوردستانی گام‌های جدی را برای ایجاد موسسه‌ای همچون تریبون و چتر عمومی بردارند و بر پیمان‌نامه‌ای میهنی برای تحقق آرمان‌های کوردستانی و ملی توافق صورت گیرد."