روناهی سرحد: باید اروپا به حقایق اعتراف کند، زمان، زمان تغییرات اساسی است

روناهی سرحد در رابطه با قتل‌عام پاریس اعلام کرد، دولت‌های اروپایی برای آنکه بیشتر از این شریک جنایات نشوند، باید به حقایق اعتراف کرده و در برخورد با مسئله کورد تغییر ایجاد کنند.

روناهی سرحد، عضو شورای رهبری حزب آزادی زنان کوردستان (PAJK) در نهمین سالگرد قتل‌عام پاریس به ارزیابی این قتل‌عام پرداخت.

روناهی سرحد در آغاز سخنان خود گفت:"یاد موسس جنبش ما برای آزادی کوردستان و جنبش ما برای آزادی زنان، رفیق سکینه جانسز و رفقایی که همراه وی شهید شدند، فیدان دوغان و لیلا شایلمز را در نهمین سالگرد قتل‌عام آن‌ها گرامی می‌داریم و  حمله علیه آنها را به شدت محکوم می‌کنیم."

روناهی سرحد گفت:"قتل‌عام پاریس و حملات پاکسازی کننده‌ای که همچنان ادامه دارند، نتیجه‌ی سیاست نیروهای بین‌المللی در مقابل مسئله کورد است که مدت دو سده است این مسئله را بدون هیچ راه‌حلی باقی گذاشتند."

سرحد افزود:"قتل‌عام پاریس سیاست دورویی اروپا نسبت به مسئله کورد را نشان داد. این قتل‌عام فوراً با دستور اردوغان و با مسئولیت هاکان فیدان و با همکاری دستگاه اطلاعاتی فرانسه انجام شد. دولت فرانسه می‌داند که این قتل‌عام توسط چه کسی انجام شده است، به همین دلیل مرحله پنهان نمودن را آغاز کرده‌اند."

'حمله علیه رهبری بود'

وی در ادامه به این مسئله اشاره کرد که"حمله علیه رفیق سارا (سکینه جانسز) که یکی از کاد های پیشرو جنبش ما بود، پاسخی بود که با قتل‌عام به مبارزات آزادی زنان که رهبریمان با حساسیت بسیار آن را بنیاد نهاده بود، داده شد. اینگونه پیامی اساسی به رهبری دادند. فشارها و خشونت بسیاری علیه رهبر آپو انجام شد. حمله به رفیق سکینه و رفقایی که همراه او بودند، به معنی حمله به رهبری بود. درک پیام سیاسی این ترورها دشوار نیست، اما مانند همیشه دولت‌های اروپایی چشم خود را بر روی آن بستند و مسئله کورد را قربانی منافع سیاسی خود کردند. آنها از سیاست دو رویی پیروی کردند و فقط از راه حقوق بشر پیامی برای دولت ترکیه فرستادند. این سیاست ریاکارانه سبب می‌شود تا قتل‌عام‌ها ادامه پیدا کنند. سیاست قتل‌عام ناجوانمردانه‌ای که با کشتن کوردها انجام می‌شود. فردی که قتل‌عام را انجام داد و آن را رهبری کرد، هر چند حتی وابسته به دولت فاشیست ترکیه هم باشد، همچنین علی‌رغم آن که به دلیل دشمنی با کوردها نیز انجام شود، اما آنکه که از دشمنی صیانت کرده و کاری می‌کند که دولت ترکیه به صورت آشکارا علیه کوردها ترور انجام دهد، این در حقیقت، سیاست بین‌المللی است."

'کشورهای اروپایی مسئول این قتل‌عام‌ها هستند'

روناهی سرحد، عضو شورای رهبری پاژک اعلام کرد، قتل‌عام توسط افکار عمومی و خلق کورد آشکار شد. وی گفت:"اما دولت فرانسه با نقض قوانین خود، موضع‌ سیاسی خود را نشان داد و بدون آنکه تصمیمی رسمی بگیرد، زمان را سپری کرد. علاوه بر تلف کردن وقت، پلیس فرانسه همچنین در محل قتل‌عام به جمع‌آوری اسناد و مدارک نپرداخت."

روناهی سرحد همچنین اعلام کرد که اتحادیه‌ی اروپا در مقابل این موضع دولت فرانسه سکوت کرد. او گفت:"سکوت به معنی همدستی در قتل‌عام است و زنان کورد تا پایان از حقوق خود دفاع خواهند کرد. علیه دولت ترکیه که غیر از قتل‌عام، نابودی و انکار هیچ کار دیگری انجام نمی‌دهد، بدون شک این حق انسانی ماست که به مبارزات مسلحانه بپردازیم و با هر روش ممکن در مقابل دولت ترکیه مبارزه کنیم."

وی همچنین اعلام کرد که پاکسازی علیه خلق کورد انجام می‌شود. وی افزود:"اتحادیه‌ی اروپا به طور مداوم مسئولیت کشتن اولاف پالمه را در بر عهده جنبش ما گذاشت و سرانجام جنبش ما را وارد لیست ترور کرد. اینگونه چندین سال است که علیه خلق کورد جنایت انجام می‌شود. در سال ۲۰۲۱ توسط دولت سوئد آشکار شد که پالمه توسط چه کسی کشته شده است. این همه سال گذشته بود، اما چرا آنها حقیقت را پنهان کرده بودند؟ آنهایی که حتی فرصت کوچکی نیز به کوردها برای اداره‌ی مبارزات دمکراتیک و سیاست خود نمی‌دهند، آنهایی که به کوردها حق زندگی نمی‌دهند، مانند آن است که همچون شهید کردن سکینه جانسز، در هرجایی خلق کورد را تحت فشار قرار داده و  علیه خلق کورد خشونت تحمیل کنند."

وی همچنین اعلام کرد، خلق کورد در مقابل خشونت نظامیان و پلیس، علیه اعمال فاشیستی و حملات همه جانبه و نابودگرانه‌ی دولت اشغالگر ترک فقط از خود دفاع می‌کند. وی گفت:"آنهایی که خوددفاعی ما را به عنوان ترور نشان می‌دهند، دارای سیاستی ناجوانمردانه هستند. کوردها به صورت آزادانه زندگی می‌کنند. رهبریمان چون به طور مداوم این حقیقت را نشان می‌داد، علیه وی توطئه بین‌المللی انجام شد. امروز در کوردستان علیه گریلاهای آزادی به صورت آشکار از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود. قبل از همه فرانسه، آلمان و کشورهای اروپایی برای اینکه بیشتر از این شریک این جنایات نشوند، باید به حقایق اعتراف کنند و در معامله و برخورد خود با مسئله کورد تغییر ایجاد نمایند. زمان آن فرا رسیده است. حصر رهبری ما در امرالی مخالف با قوانین است، مخالف با انسانیت است. سیستم امرالی تحت مسئولیت کمیته منع کرده شکنجه (سی‌پی‌تی) قرار دارد. باید شورای اروپا به مسئولیت خود عمل کند."

'سال ۲۰۲۲ به سال مبارزه گسترده تبدیل خواهد شد'

این عضو شورای رهبری پاژک خاطرنشان نمود که آنها در سال ۲۰۲۱ مقاومت بزرگی انجام داده‌اند. او گفت:"ما اجازه ندادیم دشمن در چهارچوب برنامه‌ی 'به زانو درآوردن' عرصه‌های گریلا را اشغال کند. ما اجازه ندادیم که برنامه‌های نابودی جنبشمان به نتیجه برسد. این سیاست‌های پاکسازی کننده در سطح مهمی شکست خورد. بدون شک این جنگ با قربانی دادن انجام شد. ما با پیروزی گاره با فرماندهی شهید شورش بیت‌الشباب مبارزات سال را آغاز کردیم. این پیروزی دشمن را درهم شکست. نه فقط از لحاظ نظامی به نتایج بزرگی دست یافت، بلکه از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک و اجتماعی نیز نتایج مهمی به دنبال داشت. دشمن برای آنکه هم تاثیر پیروزی گاره را از بین ببرد و هم برای آنکه برای برنامه‌های خود نتیجه‌ای به دست آورد، ۲۳ آوریل عملیات گسترده‌ای را آغاز کرد و در مناطق حفاظت شده میدیا مقاومتی بی‌مانند انجام شد. دشمن با تمام توان خود به صورت وحشیانه حمله می‌کند. بر اساس نقشه کامل کردن اشغالگری در باشور کوردستان و پاکسازی جنبشمان و گریلا، عملیات همه‌جانبه را آغاز نمود. علیه آن نیز مقاومتی همه جانبه انجام می‌شود. علیه حملات با سلاح شیمیایی و حملات وحشیانه، گریلا قهرمانانه به وظیفه خود عمل می‌کند. در هر چهار بخش کوردستان مردم و زنان علیه اشغالگری دولت ترکیه و علیه خیانت و ناپاکی پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) مبارزه می‌کنند.

یژاستار در طول سال ٢٠٢١، ده‌ها عملیات انجام داده و همچنین در سطح پیشاهنگی در همه عملیات‌های نظامی شرکت کرده است. علیرغم حملات همه جانبه دشمن، اما گریلا بدون وقفه جنگیده است. علیه قتل‌عام وحشیانه با حملات شیمیایی، مبارزات ما ادامه دارد. اما باید این مبارزات بر اساس استراتژی جنگ خلق انقلابی تقویت شود. این جنگ با همیشه متفاوت و سرنوشت‌ساز است و پیروزی در این جنگ و مبارزات همه‌جانبه به رژیم فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ پایان خواهد داد. به ویژه علیه خیانت و ناپاکی پ.د.ک و حملات فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ سال ۲۰۲۲ به سال مبارزات موثر تبدیل خواهد شد."