روزانه فساد و دزدی بارزانی‌ها افشا می‌شود

پ.د.ک و بارزانی که حکومت جنوب کوردستان را قبضه کرده‌اند ادعا می‌کنند که دولت عراق بودجه جنوب را بر اساس قانون تأمین نمی‌کند و به همین دلیل حقوق کارمندان و پیشمرگه‌ها را پرداخت نمی‌کنند. اما از سوی دیگر شرکت‌های خصوصی بارزانی‌ها روز به روز افزایش می‌یابند

روزانه دزدی و فساد تازه‌ی بارزانی و حزبشان به رسانه‌‌ها درز پیدا می‌کند. پ.د.ک و بارزانی که داعیه حاکمیت بر باشور را دارند ثروت‌های این بخش از کوردستان را به تاراج برده‌اند

باشور کوردستان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و فقدان خدمات عمومی نیز توجه انسان را جلب می‌کند. سرزمینی که با گرسنگی و فقدان خدمات روبروست. از منابع سرشار آب آشامیدنی، گاز طبیعی و نفت خام چیزی به جامعه نمی‌رسد. از سوی دیگر کارمندان، معلمین، پلیس و دانشجو در خیابان‌ها خواستار پرداخت حقوق و یا مخارج کمک‌ هزینه تحصیلی خود هستند. حقوق نیروهای پیشمرگ و کارمندان در چند سال گذشته نیمه و ناتمام پرداخت شده است.

روی دیگر ماجرا در تناقض کامل با جامعه است. شرکت‌های متعلق به خانواده بارزانی و نزدیکانشان قارچ آسا از زمین می‌رویند. آنها ثروت کوردستان را به یغما می‌برند، حتی حقوق کارمندان را هم می‌دزدند و ابتدایی‌ترین نیازهای جامعه را با منت در اختیار بخش بسیار کوچکی از مردم قرار می‌دهند.

وبسایت «بوار نیوز» در مورد فساد و غارت خانواده بارزانی و گردانندگان پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) گزارشی مبسوط را منتشر کرده است. به نقل از این منبع خبری در دوره حاکمیت مسرور بارزانی پسر ارشد مسعود مصطفی بارزانی بر سمت نخست‌وزیری اقلیم کوردستان زمین‌های اطراف هولیر با قیمت نازل خریداری شده و تحت عنوان شرکت «لالاو» اقدام به احداث شهرک‌های مسکونی و ساختمان‌های مجلل کرده‌اند.

پ.د.ک و نزدیکان بارزانی تحت عنوان شرکت رسانه‌ای زاگرس، کوردستان تی‌وی، شعبه دوم پ.د.ک و مکتب سیاسی به خرید و فروش املاک می‌پردازند. برای لاپوشانی فعالیت‌های مالی خود از عنوان شرکت لالاو استفاده می‌کنند.

لالاو گروپ «کمپانی لالاو» یکی از بزرگترین شرکت‌هایی است که در دوره کابینه ٩ حکومت اقلیم با ریاست مسرور بارزانی تأسیس شد. رئیس این شرکت فردی به نام «حاجی چولی» اهل دهوک است.

کمپانی لالاو با شیوه‌های ضد قانونی اقدام به خرید پروژه‌‌ها و ساختمان‌های نیمه کاره، همچنین اماکن غیرقانونی می‌کند و سپس با همکاری مسئولین پ.د.ک این پروژه‌ها تکمیل می‌کند. لالاو گروپ بدون توجه به اصول شهرسازی در حال احداث مجتمع‌‌های مسکونی و آپارتمان است. این گروه همچنین به احداث جاده بدون مد توجه زیرساخت‌ها، احداث پارک‌های غیرقابل استفاده در هولیر است.

پ.د.ک که خود گروپ لالاو را مدیریت می‌کند، برای جلب توجه به این مناطق و فروش آنان به مردم میلیون‌ها دلار از لالاو گروپ رشوه می‌گیرد و از نواقص و کاستی‌ها چشم‌پوشی می‌کند.

تعدادی از پروژه‌های لالاو گروپ در هولیر

پروژه دکا ویو: مساحت ٢٠ هزار متر مکعب، متشکل از ٢ هزارە و ۴٠٠ واحد مسکونی. این منطقه که در نزدیکی پارک سامی عبدالرحمن در مرکز هولیر قرار دارد از سوی شهرداری به تلویزیون کوردستان تی‌وی هدیه داده شده است.

پروژه وار پارک: ٢ هزار و ٨٠٠ واحد مسکونی در نزدیکی ساختمان مکتب سیاسی پ.د.ک در هولیر.

لالاو آیرپورت: این پروژه به عنوان شعبه دوم پ.د.ک شناخته می‌شود. بخش اول این پروژه از ١ هزار و ١٠٠ واحد مسکونی تشکیل شده و ساخت آن ادامه دارد.

لالاو بابیلون: پروژه‌ای تجاری در ۶٠ هکتار زمین که به عنوان بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه در حال احداث است. در این منطقه منازل و ویلاهای ویژه احداث می‌شوند. محل بازی‌های جداگانه، این پروژه نام سترک گروپ را بر خود دارد که متعلق به شخص مسرور بارزانی است.

 وینوس تاور: پروژه مسکونی که در محله اول ١٠ هزار و ٢٠٠ واحد مسکونی را در برمی‌گیرد. در نزدیکی منطقه هولیر تارزه است.

لالاو ستار تاور: این منطقه مابین محله وزیران در مقابل شهر رویاهای هولیر است که ۵ کیلومتر از فرودگاه هولیر و پارک سامی عبدالرحمن دور است. بر اساس قانون این منطقه غیرقابل فروش است. اما در این منطقه هر متر مربع زمین به قیمت ١٣٠٠ تا ١۵٠٠ دلار آمریکا فروخته شده است.

پروژه وایوی اوینیو: در مساحت ٩ هزار و ۶٠٠ متر مربع احداث شده است. در جاده ١٠٠ متری نزدیک فرودگاه هولیر و پارک سامی عبدالرحمن ساخته شده است. ابتدا با نام تلویزیون روداو شناخته می‌شد اما در کابینه ٩ (دوران وزارت مسرور بارزانی) پروژه به لالاو گروپ فروخته شد.

همچنین علاوه بر اطلاعاتی که بوار نیوز افشا کرده است یک زمین فوتبال کوچک و یک زمین فوتبال بزرگ که در مرکز شهر هولیر از سوی اتحادیه جوانان پ.د.ک پ.د.ک ساخته شده بودند، بخشی از این دو زمین ورزشی از سوی پیمانکاران پ.د.ک به اماکن مسکونی تغییر کاربری داده شده‌اند.

جالب این است که با ریاست مسرور بارزانی بر کابینه وزرای اقلیم کوردستان وعده‌های وی برای افزایش خدمات عمومی تنها به دهوک و هولیر محدود شده‌اند. این مناطق هم تحت کنترل پ.د.ک قرار دارند.

فساد بارزانی‌ها برای اولین بار در سال ٢٠١٨ با خرید ٢ ویلا در آمریکا از سوی فردی به نام هوال دوسکی افشا شد و در رسانه‌‌ها بازتاب گسترده‌ای یافت.

در تازه‌ترین مورد هم یک روزنامه‌نگار آمریکایی با نام ژاک کوپلین پرونده دارایی و املاک بارزانی‌ها در خاک آمریکا را افشا کرد. این افشاگری هفته‌ها موضوع بحث رسانه‌ها و افکار عمومی جنوب کوردستان بود. ژاک کوپلین ابتدا از توافقات شرکت‌های نظامی آمریکایی و شرکت‌های نخست وزیر اسبق عراق نوری مالکی پرده برداشته بود. ژاک سپس به روابط گسترده شرکت‌های نظامی آمریکایی و خانواده بارزانی پی برد و پس از ۶ ماه فعالیت گزارش ثروت خانواده بارزانی در خاک آمریکا را منتشر کرد. بر اساس گزارش ژاک کوپلین ۴ کاخ، داروخانه و ملک خانواده بارزانی ٧۵ میلیون دلار آمریکایی ارزش دارند.

مدارک افشا شده نشان دادند که مسرور بارزانی در شهر میامی یک داروخانه را به قیمت ١٨.٣ میلیون دلار خریدرای کرده‌ است. همچنین ۴ شرکت بزرگ خانواده بارزانی در آمریکا وجود دارند. به گفته ژاک کوپلین این املاک و دارایی متعلق به خانواده بارزانی تنها شامل مواردی است که او توانسته به آن‌ها دست یابد.

خانواده بارزانی در برولی هلس شهر کالیفرنیا دو کاخ تشریفاتی دارند. در ورگنا یک ملک بزرگ دارند. اکنون در میامی یک داروخانه با مساحت ١٢ هزار متر خریداری کرده‌اند. این‌ها تنها بخشی از ثروت خانواده بارزانی است که در رسانه‌ها بازتاب یافته‌‌اند. گفته می‌شود که خانواده بارزانی صدها شرکت پولشویی دارند و این شرکت‌ها مسئول فعالیت‌های اقتصادی آنان در آمریکا هستند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از املاک، برج‌ و شرکت‌های خانواده بارزانی در دوبی امارات متحده عربی است.

شایان عسگری نماینده مجلس اقلیم کوردستان در گزارشی از فساد پ.د.ک در زمینه شرکت‌های خصوصی در اقلیم سخن گفته بود. به گفته خانم شایان عسگری دانشگاه کوردستان و بیمارستان سانتی لایف و شرکت رسانه‌های جمعی با بودجه حکومت اقلیم ساخته شده‌اند اما خانواده بارزانی آنرا به نام خود و یا نزدیکانشان ثبت کرده و خصوصی نموده‌اند. به گفته وی وزارت دارایی اقلیم سال ٢٠٠۶ بیش از ۶ میلیون دلار برای تأسیس دانشگاه کوردستان هزینه کرده، اما این دانشگاه اکنون از سوی خانواده بارزانی غصب شده است.

 سوران سعید رئیس سابق کمیته حقوق بشر پارلمان باشور کوردستان در گفتگو با خبرگزاری هاوار اعلام کرده است: حکومت باشور کوردستان در مدیریت زندگی ۵ میلیون نفر کورد با شکست مواجه شده است. روزانه ۵٠٠ هزار بشکه نفت خام می‌فروشد، در فاصله سال‌های ٢٠١۴ -٢٠٢٠ حکومت به دلیل عدم پرداخته کارمندان ١٩ میلیارد دلار به کارمندان بدهکار شده است. در نتیجه وضعیت اقتصادی فلاکت‌باری وجود دارد.

اگر به مورد گفته شده نگاه کنیم تابلویی عجیب را مشاهده می‌کنیم. علیرغم درامد فروش نفت خام و عواید دروازه‌های مرزی حاکمیت پ.د.ک همچنان مدعی است که بغداد بودجه اقلیم را ارسال نمی‌کند و به همین بهانه حقوق کارمندان و پیشمرگه‌ها را نیمه ناتمام می‌دهد، اما از سوی دیگر شرکت‌ها و ثروت‌های بادآورده خانواده بارزانی هر روز افزایش می‌یابد.

خلق فقیر است، خلق گرسنه و بیمار است. برخی روزها این خلق لقمه نانی برای خوردن ندارد. آنسوتر شماری از این مردم در حال کوچ از سرزمین خود در دریاها غرق می‌شوند و شماری نیز در نتیجه بارش باران در خانه‌هایشان در هولیر جانشان را از دست می‌دهند.