شنگال با خون ۳۶۳ گریلا و شروان از پاکسازی نجات یافت

روز سوم آگوست هر سال خاطره‌ی تلخی در فکر و ذهن ایزدی‌ها و جامعه‌ی بشری است. در این روز سرنوشت هزاران خانواده‌ی ایزدی به دست تقدیر نامشخص سپرده شد و مانند شکاری در  مقابل وحشی‌ترین سازمان تروریستی قرار گرفتند.

۱۲ هزار پیشمرگه پ.د.ک با دستور مستقیم مسعود مصطفی بارزانی (ریاست کل نیروهای پیشمرگ اقلیم در سال ٢٠١۴) بدون شلیک یک گلوله در کوچه‌ها و خیابان‌های شنگال، ایزدی‌ها را تنها گذاشته و حتی به آنها نیز خبر ندادند تا جان خود را نجات دهند.

نیروهای مدافع خلق کوردستان (ه.پ.گ)، یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و یگان‌های مدافع زنان (ی.پ.ژ) چگونه ایزدی‌ها را از پاکسازی نجات داده و درهای روژاوا را به روی آنها باز کردند و کریدوری انسانی برای آنها ایجاد نمودند؟

مدتی پیش از حمله‌ی داعش به شنگال، نیروهای پ.د.ک مردم منطقه را به بهانه آنکه ما در اینجا حاضر هستیم و از شما دفاع می‌کنیم، خلع سلاح کردند.

ایزدی‌ها در دو منطقه اصلی در عراق ساکن هستند که یکی از آنها شهرک شیخان در شمال موصل و دیگری شهرک شنگال در مرز عراق و سوریه است و تعداد آنها حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن می‌باشد.

ایزدی‌ها به طور مداوم با ظلم و ستم و قتل‌عام مواجه شده‌اند. بر اساس مدارک تاریخی ۷۳ بار با حملات پاکسازی کننده مواجه شدند که خود آنها این حملات را «فرمان» می‌نامند.

آخرین فرمان حمله‌ای بود که داعش در سال ۲۰۱۴ به شنگال و مناطق اطراف آن انجام داد و هزاران زن ایزدی را به‌عنوان کنیزک به موصل و سوریه برده شده و ساکنان شنگال و اطراف آن را آواره‌ی استان‌های اقلیم کوردستان و روژاوای کوردستان نمود.

صبح روز سوم آگوست ۲۰۱۴ پس از آن که نیروهای پیشمرگه پ.د.ک مطمئن شدند که داعش به شنگال حمله می‌کند، سنگرهای خط مقدم را ترک کرده و تا نزدیکی ساعت ده کل منطقه را بطور کامل تخلیه نمودند.

پس از آنکه نیروهای بارزانی منطقه را ترک کردند و داعش بدون هیچ مقاومتی سنگرهای پیشمرگه را پشت سر گذاشته و به شنگال رسیدند.

این حمله داعش به حدی ناگهانی بود که مردم ایزدی نتوانستند به خارج از شهر رفته و تعداد کمی از آنها که مسلح بودند به دفاع پرداختند. تعدادی اسیر شده و حدود ۴۰۰ هزار تن به سمت کوهستان شنگال رفتند.

نیروهای گریلا فوراً به کمک ایزدی‌ها رفته و می‌خواستند به شنگال بروند، اما نیروهای بارزانی مانع آنها شدند و پس از تلاش بسیار، خود را به کوهستان شنگال رسانده و کریدوری برای ایزدی‌ها باز می‌کنند تا به کوهستان شنگال بروند.

در همین زمان نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ از روژآوا به کوهستان شنگال رسیده و دوشادوش نیروهای گریلا مانع از حملات داعش به کوهستان شنگال می‌شوند.

با خون ۳۶۳ گریلا و مبارز، ایزدی‌ها از پاکسازی نجات یافتند

در آن روز اگر دفاع نیروهای ه.پ.گ، ی.پ.گ و ی.پ.ژ نبود، احتمال داشت ۴۰۰ هزار ایزدی که به کوهستان شنگال رفته بودند، قتل‌عام شده و کوهستان با خون آنها سرخ شود.

طی هشت روز مقاومت و دفاع از ایزدی‌ها در کوهستان شنگال گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار و مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ توانستند راهی برای رساندن ایزدی‌ها از کوهستان شنگال به روژاوای کوردستان ایجاد کنند.

در زمان ایجاد این مسیر و در  تقابل داعش و نیروهای گریلا و شروان‌های روژاوا، بیش از ۳۷ گریلا و مبارز شهید شدند.

بر اساس اطلاعاتی که رسانه‌های ی.ب.ش به خبرگزاری روژنیوز دادند، در داستان مقاومت و دفاع از ایزدی‌ها، ۳۶۳ گریلا و شروان ی.پ.گ و ی.پ.ژ و ی.ب.ش و ی.ژ.ش شهید شدند.

به گزارش سازمان‌های مرتبط عراقی در ۸۰ نقطه مردم قتل‌عام شدند و تنها در چند روز ۲ هزار و ۲۹۳ تن قتل‌عام شدند.

بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری ۶ هزار و ۳۷۳ نفر ربوده شدند که ۳ هزار و ۵۰۴ تن از آنها زن و ۲ هزار و ۸۶۹ تن مرد بودند و ۲۲۰ نفر نیز مفقود هستند.

تاکنون سرنوشت ۲ هزار و ۸۸۰ تن نامشخص است که یک هزار ۳۰۴ تن از آنها زن و یک هزار و ۵۷۶ تن مرد هستند.

تعداد کودکانی که پدر خود را از دست داده‌اند یک هزار و ۷۵۹ کودک و تعداد کودکانی که مادر خود را از دست داده‌اند ۴۰۷ تن است. همچنین تعداد ۲ هزار و ۷۴۵ کودک هم پدر و هم مادر خود را از دست دادند.

همچنین ۳۱۰ هزار ایزدی از زادگاه و محل زندگی خود آواره شده و ۱۰۰ هزار تن از آنها به خارج از میهن مهاجرت کردند.

همزمان ۲ هزار و  ۷۴۵ کودک نیز قربانی این جنایت وحشیانه شدند.