سوزدار آوستا: دولت ترکیه می‌خواهد کوردهای آزاد را از میان بردارد

سوزدار آوستا حملات دولت ترکیه علیه مناطق حفاظت شده‌ی میدیا را ارزیابی کرد و گفت، دولت ترکیه برای پاکسازی کوردهای آزاد که پ.ک.ک و رهبر آپو آن را پدید آورد، می‌خواهد منطقه را اشغال کند و رویای نئو عثمانی را محقق نماید.

سوزدار آوستا عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) در برنامه‌ی کانال ماهواره‌ای استرک تی‌وی شرکت نموده و در مورد «کارزار انقلابی شاهین‌های زاگرس»  و کمپین «زمان زمان آزادی است» و همچنین مقاومت خلق شنگال صحبت نمود.

اوستا در مورد حصر تحمیل شده بر عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و درخواست وکلا برای دیدار با او گفت؛"پیش از پاسخ دادن به پرسش‌های شما می‌خواهم یاد رفیق سینان درسیم، رفیق هورام فرماندهی ایالت مردین و هر چهار رفیق شهید وی را گرامی بدارم. ما در ماه می قرار داریم که برای ما ماه شهدا است. به همین مناسبت یاد شهید بزرگ انترناسیونالیست حقی کارر، هوزان مزگین، محمد کاراسونگور، لیلا قاسم، انقلابیون بزرگ چپ ترک دنیز گزمیش و همه‌ی رفقا و شهدای قتل‌عام هولیر را گرامی می‌دارم. اگر ما اکنون در کوردستان و خاورمیانه در حال مبارزه هستیم، این مبارزات در سایه‌ی این شهیدان پدید آمده است.

بدون شک حصر همیشه همراه با سیستم امرالی تفسیر می‌شود. رهبر آپو به اسارت گرفته شده است. اما این اسارت، اسارتی عادی نیست. حصر رهبر آپو حصری عادی نمی‌باشد، این حصر علیه خلق کورد، زنان و نیروهای دمکراتیک انجام می‌شود. به همین دلیل دید کشتار و قتل‌عام گذشته از امرالی دوباره آغاز می‌شود. می‌خواهند این دید و خواست را در مورد رهبر آپو اجرا کرده و نتیجه‌ای به دست بیاورند. مقاومت گریلا در گاره، اراده‌ای که زنان در ۸ مارس از خود نشان دادند، فریاد آزادی در نوروز توسط میلیون‌ها تن، حصر دولت ترکیه را بی‌نتیجه و پوچ ساخت. دولت فاشیستی ترکیه در مقابل اینها به اعمال غیر اخلاقی و خارج از انسانیت روی آورد. با حصر علیه رهبری خواستند اراده و صبر خلق کورد را امتحان کنند. در مورد زندگی رهبر آپو برخی اخبار را در رسانه‌هایشان منتشر کردند. اما پس از آن به دلیل اعتراضات گسترده مردم ناچار شدند راه را برای تماس تلفنی با رهبر آپو باز کنند که فقط ۴ دقیقه به طول انجامید. او در این تماس تلفنی اعلام کرد، اینها فریبی بیش نیست و فریب آنها را نخواهد خورد. او همچنین اعلام کرد که او یک زندانی عادی نیست. گفته بود، اگر می‌خواهند راه‌حلی پیدا کنند، باید وکلا به دیدار او بروند. بدون شک حصر با یک تماس تلفنی به پایان نرسیده است. برعکس خشم خلقمان افزایش یافته است. وضعیت رهبر آپو، سرنوشت کوردستان و منطقه به هم گره خورده است. تا زمانی که این سیاست پاکسازی پایان نیابد، حصر نیز ادامه خواهد داشت.

آوستا همچنین در مورد حملات به زاپ، آواشین و متینا در مناطق حفاظت شده‌ی میدیا گفت، این اولین بار نیست که آن‌ها حمله می‌کنند. از سال ۲۰۱۵ حملات افزایش یافتند و هر جایی که قدم میگذارند، می‌خواهند آنجا را اشغال کنند. به ویژه قصد دارند آرام آرام جنوب کوردستان را اشغال کنند و خود را در آنجا مستقر نمایند. هدف از این عملیات‌ها بسیار آشکار است. آنها برای خود آشکارا در این مورد صحبت می‌کنند. از سال ۲۰۱۵ با دستور و اجازه‌ی آمریکا، بریتانیا و فرانسه این عملیات‌ها انجام می‌شوند. تاریخ آغاز کردن این عملیات هم بسیار قابل توجه است. ۲۴ آوریل روز قتل‌عام ارامنه. در همین روز می‌خواهند خلق کورد را نیز پاکسازی نمایند. در ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ به قره‌چوخ حمله کرده که در آنجا نیروهای ه.پ.گ و ی.پ.گ حضور داشتند. در همان زمان به شنگال حمله کردند و خلق ایزدی را هدف قرار دادند. پیام آن زمان آنها از این حملات این بود که شما را پاکسازی می‌کنیم و اکنون نیز هم این پیام را می‌دهند.

در تاریخ همانطور که خلق ارمنی را پاکسازی کردند، امروز نیز می‌خواهند، خلق کورد را پاکسازی نمایند. اما در مقابل سیاست نئو عثمانی برای آنها به مانعی تبدیل شده‌ایم. چون در منطقه تنها مانع در مقابل حملات و اشغالگری‌ها و خود تحمیلی آنها ما هستیم و آنها نیز به ما حمله می‌کنند. پیش از این عملیات، ما بیانیه‌ها و دیدارهای آنها در رسانه‌ها را تحت نظر داشتیم. اردوغان هر روز منتظر تماس تلفنی با بایدن بود. قبل از این عملیات به مدت ۳ ساعت به صورت تلفنی با هم صحبت کردند. وزیر امور خارجه ترکیه با مسرور بارزانی تماس گرفت. نچیروان بارزانی نیز چندین دیدار بین‌المللی انجام داد. ما خوب می‌دانیم که خواسته‌ها برای انجام این حملات امری تازه نیست، چون نه تنها جنوب کوردستان، بلکه همه‌ی دستاوردهای خلق کورد را هدف قرار می‌دهند.

این عملیات علیه دستاوردهای مبارزات ۴۰ ساله می‌باشد. علیه اراده کوردهای آزاد است. می‌خواهند کورد آزاد که پ.ک.ک و رهبر آپو آن را بنیاد نهاده‌اند را از میان برده و رویای عثمانی خود را محقق کنند. با این هدف دست به عملیات زده‌اند و این عملیات تاکنون ادامه دارد. در زاپ، آواشین، متینا، لیجه، آمد و شمال کوردستان این عملیات‌ها ادامه دارند. از طرف دیگر جنگ روانی نیز در جریان است. اما ما خوب می‌دانیم این عملیات‌ها به اهداف خود نخواهند رسید. آنها از لحاظ سیاسی هم می‌دانند که به اهداف خود نخواهند رسید و می‌خواهند موضوع را عوض کنند. در حقیقت در همان نقطه‌ی اول و از آنجایی که عملیات را انجام دادند، در همانجا شکست خوردند و اکنون نمی‌دانند چگونه خود را نجات دهند. ما اعلام می‌کنیم که نتیجه‌ی این عملیات از گاره بدتر خواهد بود و ضربات سنگینی خواهند خورد. در گاره دچار آشفتگی شده و ناچار به فرار شدند. همانطور که در سال ۲۰۰۸ در زمان عملیات زاپ پا به فرار گذاشتند.

آوستا در مورد مبارزات خلق کورد گفت؛"من ابتدا به همه‌ی قهرمان‌های زاگرس، نیروهای جنگ خابور و هفتانین و همه نیروهای فدایی آپویی سلام و درود می‌فرستم که در عرصه‌های آزاد کوردستان در حال مبارزه و مقاومت هستند. آنها به دنیا نشان دادند که هیچ نیرویی نمی‌تواند اراده‌ی گریلا را شکست دهد. هیچ تکنولوژی از اراده و پایداری گریلا قدرتمند‌تر نیست. گریلاهای قهرمان این را اثبات کردند. همه این داستان قهرمانی آنها را دیدند. نیروهای گریلای ما در مقابل هرگونه تکنولوژی نیروهای ناتو با اراده قوی و تاکتیک و تکنیک گریلای عصر نو مبارزه می‌کنند. تا این لحظه که من در حال صحبت کردن هستم، بر اساس آمارها ۱۴۰ سرباز ترک کشته و ۳ برابر آن هم زخمی شده‌اند.

در مقابل همه‌ی اینها انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است، وزیر امور خارجه ترکیه در حال دروغ‌پردازی است و می‌خواهد موضوع را عوض کند. این امر نشان می‌دهد که دولت ترکیه تا چه حد درمانده و ذلیل است. به حدی از اعمال غیر اخلاقی رسیده است که  بمب به بدن حیوانات بسته و آنها را در میدان‌های جنگ منفجر می‌کند. به چنین حدی از درماندگی و بی‌اخلاقی رسیده‌اند. خلق ما اینها را می‌بیند. خلق ما در این زمان چگونه می‌تواند از گریلا پشتیبانی کند؟ این پرسش بسیار خوبی است. طی دو روز اول عملیات، خلقمان هنوز بزرگی این عملیات را درک نکرده بودند. اما پس از آن زمان به خیابان‌ها و میدان‌ها آمده و از گریلا پشتیبانی کردند. این کافی نیست. باید همه بدانند که ما جنگ بودن و نبودن را به پیش می‌بریم.

این بار باید با شکست اردوغان و باغچلی در زاپ، آواشین و متینا حصر را پایان داد. تا زمانی که این مبارزات پیروز نشوند، حصر در امرالی نیز ادامه خواهد یافت. تا زمانی که در اینجا شکست نخورند، به حملاتشان علیه روژاوا و شنگال ادامه می‌دهند. به همین دلیل خلق ما باید در کنار گریلا قرار گیرند و شب و روز در میدان‌ها باشند. این جنگ فقط جنگ گریلا نیست، این جنگ خلق انقلابی است، این جنگ بودن و نبودن است. خلق کوردستان، دوستان ما، نیروهای دمکراسیخواه همه این عملیات را محکوم کردند، این پشتیبانی با ارزش است، اما کافی نیست. باید در زندگی و عمل نیز تلاش کنند.

همانطور که همه از پیروزی گریلا در گاره اراده گرفتند، باید در حال حاضر نیز همه به پا خیزند. باید مقاومت گریلا سبب اتحاد و همبستگی  شود. معتقدم که خلق ما این حقیقت را می‌داند. درست است که آنها نیز با موانعی مواجه هستند. در بحران کرونا نیروهای کاپیتالیسم به میل و خواست خود رفتار می‌کنند. زمانی که بخواهند بیماری کرونا را از بین می‌برند و هر زمان هم که بخواهند مردم را در خانه‌های خود نگه می‌دارند. اردوغان زمانی که کنگره خود را برگزار می‌کند، تجمع را آزاد می‌نماید. اما تجمعات مردم را ممنوع کرده و اجازه نمی‌دهد به میدان‌ها بیایند.

بویژه خلق جنوب کوردستان باید اعتراض خود را نشان دهند. باید بدانند دولت ترک وارد هر جایی شود آنرا به تسخیر خود درمی‌اورد. نیروهای سیاسی جنوب کوردستان بویژه پ.د.ک خارج از این نقشه نیستند. شاید به شیوه‌ای عملی در این عملیات جای نگرفته باشند اما متأسفانه اذعان داریم که چگونه به انجام این عملیات کمک کرده‌اند. روزانه عملیات [اشغالگرانه] ادامه دارد و خاک جنوب کوردستان مورد بمباران واقع می‌شود. در چنین وضعیتی مسرور بارزانی می‌گوید که دلیل تمامی این‌ها حضور پ.ک.ک است. وظیفه بارزانی حمایت از آ.ک.پ نیست، نباید بیش از این خود را فریب دهند.

گام دوم دولت ترک اشغال هولیر و صلاح‌الدین است. باید خلق جنوب کوردستان از ارزش‌های خود صیانت کنند. خلق جنوب کوردستان خلقی قهرمان و دارای وجد است. خلقمان در خارج از میهن باید به شیوه‌ای فراگیر و مستحکم از مبارزه صیانت کنند. گریلا به وظیفه خود عمل می‌کند و حماسه‌‌های تاریخی را رقم می‌زند. کارزار شاهین‌های زاگرس با این هدف ادامه دارد. کارزار جنگ خابور و جنگ هفتانین نیز دارای چنین اهدافی هستند. گریلا اراده‌ای بزرگ از خود نشان می‌دهد، خلق باید از این اراده حمایت کنند.

اوستا در ادامه از توافق شنگال که میان پ.د.ک، ترکیه و عراق امضا شده است سخن گفت. اوستا گفت:"حمله به شنگال بخشی از این جنگ است. این توافقنامه ٩ اکتبر است. در ٩ اکتبر توطئه علیه رهبر آپو آغاز شد. در ١۵ فوریه وقتی رهبر آپو را به اسارت درآوردند حمله به گاره آغاز شد و در ٢۴ آوریل در سالگرد نسل‌کشی ارامنه حمله به مناطق حفاظتی میدیا آغاز شد. تمامی این نقشه‌‌ها از سوی یک نیرو طرح می‌شوند. از ٩ اکتبر تاکنون مقاومتی بزرگ در شنگال ادامه دارد. این مقاومت برای صیانت از حقوق خودشان است. تا امروز خلق شنگال با فرمان (قتل‌عام)های  بسیاری روبرو شده است. آخرین مورد آن در سال ٢٠١۴ در مقابل چشم جهانیان، داعش به شنگال حمه کرد. ما شاهد بودیم که در آن مرحله خلق چگونه به محافظت از خویش پرداختند. خلق در روستای گرزرک که حمله از آن آغاز شده بود با اسلحه تا ظهر مقاومت کردند. ده‌ها جوان شهید شدند، اگر این مقاومت نمی‌بود شنگال د نیم ساعت اشغال می‌شد. به همین دلیل اراده خلق شنگال دارای اراده مقاومت هستند. خلق شنگال امروز جنگ مرگ و زندگی را ادامه می‌دهند.

ما می‌دانیم که حکومت عراق با زور پ.د.ک و ترکیه چنین توافقنامه‌ای را امضا کرده‌ است. این پیمان را ابزار شانتاژ بر جامعه ایزدی قرار می‌دهند. مطالبات جامعه ایزدی در قانون اساسی عراق وجود دارند. خلقمان می‌خواهد به سیستم خودمدیریتی خود ادامه دهد. نیروهایی که پیش از این به آنان تکیه کرده بودند در حملات داعش آنها را تنها گذاشتند. خلق چرا باید به آنها اعتماد کند؟ مادرانی که امروز در مقابل ارتش عراق ایستاده‌اند خود از ظلم داعش نجات یافته‌اند. نیروهایی که خواستار اشغالگر شنگال هستند آیا از این مادران شرم نمی‌کنند، جامعه ایزدی هیچ زمانی این حملات و این توافقنامه را نخواهد پذیرفت.

در قانون اساسی عراق حق زندگی مردم با باورمندی و زبان خویش آمده است. دولت ترک باید بر اساس قانون اساسی خود رفتار کند. آنچه خلق شنگال از حکومت عراق می‌خواهند این است که بر اساس قوانین خود رفتار کند. به این مناسبت به مقاومت گر زرک درود می‌فرستم. این مقاومتی واجد اهمیت است. ما این مادران مقاومتگر را می‌شناسیم. سالهاست که در مقابل حملات ایستادگی می‌کنند. آنها خود خندق‌های پ.د.ک در خانه‌سور را پر کرده بودند. زیرا دختران آنان در این مقاومت به شهادت رسیده بودند.

پ.د.ک می‌خواهد جامعه ایزدی را همچون ابزاری برای نیات خود به کار گیرد. مبارزان آزادی ده‌ها هزار نفر از خلق شنگال را نجات دادند. آنان بودند که کریدوری انسانی را گشودند. اما همین پ.د.ک آن مبارزان را به اسارت درآورده بود. پ.د.ک هم خوب می‌دانیم که مردم شنگال توافقنامه ٩ اکتبر را نمی‌پذیرند. در ماه‌های آتی انتخابات در عراق برگزار می‌شود. پ.د.ک برای جمع‌کردن آرای مردم ایزدی آنان را ابزار شانتاژ خود قرار می‌دهد. من از خلق ایزدیمان در کمپ‌های جنوب کوردستان می‌خواهم که فریب بازی‌ها و مکرهای پ.د.ک را نخورید، به شنگال بازگردید و در سازمان‌ها و نهادهای خود جای گیرید، به حزب PADE (حزب آزادی و دمکراسی ایزدیان) رأی دهید. به حزب خودتان رأی دهید، به کسانی که جامعه ایزدی را با نسل‌کشی روبرو کردند رأی ندهید."

آوستا در مورد پرونده کوبانی که دولت ترک با بهانه آن سیاستمداران کورد را مورد محاکمه قرار می‌دهد گفت:"واقعیت این است که به این پرونده نباید پرونده کوبانی گفته شود. آ.ک.پ این نام را بر این پرونده گذاشت. وقتی می‌گوییم کوبانی مقاومت و سربلندی در ذهن ما مجسم می‌شود. پرونده‌ای که اکنون جریان دارد پرونده دفاع از داعش است. اردوغان از داعش محافظت می‌کند. می‌خواهد داعش را تمیز نشان دهد. می‌خواهند با این پرونده مرحله کوبانی را وارونه جلوه دهند. آنانی که در این پرونده مورد محاکمه واقع می‌شوند سیاستمداران آزادیخواه هستند و در مقابل تبهکاران داعش از خلقشان دفاع کرده‌اند. اینترناسیونالیست‌ها از هر جای جهان به کوبانی آمدند. نیروهای ائتلاف بین‌المللی هم آمدند. اگر نه باید این آنها را هم در این پرونده قرار دهند. هر کس از کوبانی حمایت کرد، اما نیروهای ائتلاف که در کوبانی هستند از مقاومت و شهادت صیانت به عمل نمی‌آورند. با محاکمه سیاستمداران انتقام [شکست داعش در] کوبانی را می‌گیرند. خلقمان باید از سیاستمدارانش صیانت کند. نه تنها برای دفاح از داعش بلکه با این کار خود می‌خواهند از تمامی تبهکارانشان در ترکیه محافظت کنند."

آوستا در پایان سخنان خود اظهار کرد که مقاومت نیروهای گریلا در مناطق محافظتی میدیا ادامه دارد و افزود: "از عموم خلق کوردستان بویژه از زنان و جوانان می‌خواهم که از این ارزش‌ها صیانت کنند. خلق کوردستان و گریلاهای جنبش آزدیخواهی که مقاومت تاریخی را از خود به نمایش می‌گذارند باید به وظایف خود عمل کنند. [رژیم ترک] برای جلوگیری از برگزاری جشن روز جهانی کارگر در ١ مه و ممانعت از اعلام همبستگی با مقاومت نیروهای گریلا منع رفت و آمد ٢٠ روزه را اعلام کردند. اما با این همه کارگران و زحمت‌کشان از جشن خود صیانت به عمل آوردند. ما همچون حزب کارگران کوردستان جشن کارگران و زحمت‌کشان را گرامی می‌داریم و این جشن را به آنان تبریک می‌گوییم."