تحرکات نظامی در شنگال افزایش یافت

پس از توافقنامه پ.د.ک و حکومت عراق علیه مردم شنگال تحرکات نظامی در این منطقه افزایش یافته است. در دو روز گذشته حداقل ٨ هزار نظامی به شنگال گسیل شده‌‌اند.

توافق میان پ.د.ک و بغداد در ٩ اکتبر برای اشغال شنگال عواقب خود را از هم اکنون نشان داده است. روز ٢۴ نوامبر نخستین یگان‌های نظامی عراق به منطقه شنگال اعزام شدند.

تحرکات نظامی ارتش عراق در شنگال طی ٢۴ ساعت گذشته افزایش یافته است. حکومت عراق ادعا کرده بود که اعزام این نظامیان با هدف تغییر در نیروهای مرزبانی عراق با سوریه است. اما مشخص شد که نیروهایی که از قبل در منطقه مستقر شده بودند تغییر داده نشدند و علاوه بر آن یگان‌های تازه‌ای از نیروهای پلیس و نیروهای عملیات حکومت فدرال عراق به نیروهای قبلی افزوده شدند.

'آمده‌ایم علیه ی.ب.ش بجنگیم'

آخرین تحرکات نظامی در ساعت ٢٣:٣٠ شب گذشته (٢۵ نوامبر) بوده است.

خبرگزاری فرات از منابع محلی خود مطلع شده است که در نظامیان عراقی در حین عبور به ایست بازرسی نیروهای آسایش ی.ب.ش گفته‌اند:"ما آمده‌ایم علیه ی.ب.ش بجنگیم."

شاهدان محلی به خبرگزاری فرات گفتند که در میان نیروهای نظامی اعزام شده به شنگال افرادی را مشاهده کرده‌اند که با زبان ترکی سخن گفته‌اند.

اعلام شد که نظامیان عراقی از ساکنان منطقه پرسیده‌اند آیا کسی می‌تواند زبان ترکی را به عربی ترجمه کند؟ زیرا آنان به یک مترجم نیاز دارند.

٨ هزار نظامی گسیل شدند، بر شمار نظامیان افزوده می‌شود

منابعی که تحرکات نظامی شنگال را تحت نظر دارند اظهار کردند که تا کنون بیش از ٨ هزار نظامی و پلیس ویژه عراق به شنگال اعزام شده‌اند.

همان منابع افزودند که شمار نظامیان به دو برابر (بیش از ١۶ هزار نفر) افزایش می‌یابد.

اهداف توافقنامه ٩ اکتبر

شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال روز ٢٣ نوامبر فراخوانی فوری را برای افکار عمومی کوردستان منتشر کرده و گفته بود که اقدامات مذکور در واقع در راستای ٧۴مین فرمان (قتلعام) ایزدیان صورت می‌گیرند و خواستار همبستگی ملی کوردها و آزادیخواهان با خلق شنگال شده بود.

شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال مضمون توافق پ.د.ک و حکومت عراق در ٩ اکتبر را بدین شرح اعلام کرده بود؛

۱- می‌خواهند اراده‌ی خلق ایزدی را از بین ببرند، همچنین نیروهای دفاعی را بی‌تاثیر کنند.

۲- می‌خواهند ایزدی‌هایی که با داعش جنگیده‌اند، را به زندان بیندازند.

۳- می‌خواهند به خانه‌ها حمله کرده و سلاح‌هایی را که با آن از مردم در برابر داعش دفاع کرده‌اند، آن هم زمانی که هیچ نیروی حکومتی اینجا نبود را از مردم بگیرند.

۴- می‌خواهند بر سر راه همه‌ی روستاها، شهرها و مسیرهای اصلی ایست و بازرسی ایجاد کرده و مردم را محدود کنند.

۵- از حالا همه‌ی مرزهای شنگال را محاصره کرده‌اند، می‌خواهند در کوهستان شنگال و مکان‌های مقدس ایزدی‌ها مانند چلمیران، شیبلقاسم، کچک لالیل و... هزار نیروی ویژه‌ی خود را که ناشناخته هستند، مستقر کنند.

۶- هدف آنها این است تا اعرابی را که از داعش حمایت کردند و سبب ربوده شدن و قتل‌عام خلقمان شدند را تحت عنوان بازگرداندن آوارگان در شنگال ساکن کنند.