تشدید خفقان سیاسی، اولین هدیه رئیسی به کوردها

گزارش‌ها حاکیست سرکوب شهروندان و اعمال فشارهای امنیتی در کوردستان به دنبال روی کار آمدن تیم جدید امنیتی پس از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی بوده است.

تعدادی نامعلومی از شهروندان در اثر بازداشت‌های فله‌ای مجبور به ترک خانه‌های خود شده و از سرنوشت آنها نیز اطلاعی در دست نیست.

شبکه حقوق بشر کوردستان در گزارشی اعلام کرده است که در ادامه موج جدید بازداشت‌های جمعی شهروندان و فعالان کورد، سه روز پیش، چهارشنبه، زاگرس رشیدی، شهروند اهل بانه که پدر او نیز پیشتر بازداشت شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

موج جدید بازداشت شهروندان و فعالان کورد از بیستم آبان ماه آغاز شد. تاکنون دهها نفر توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

چندین نفر از فعالان بازداشت شده اخیر بانه موفق به تماس‌های کوتاه تلفنی با خانواده‌های‌شان شده‌ و از نگهداری خود در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات بانه و سنه خبر داده‌اند.

شبکه حقوق بشر کوردستان می‌گوید امروز شنبه نیز ارسطو ملارحیمی، فعال مدنی کورد برای اجرای حکم ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری روانه زندان مهاباد شد.

ارسطو ملارحیمی به اتهام آنچه تبلیغ علیه نظام خوانده شده، به ٧ ماه و ۱۶ روز حبس محکوم شده است. این فعال مدنی در کمپین‌های مردمی مهاباد برای کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان نقش فعالی داشته است.

در عین حال خبرها حاکی از اعتصاب غذای هوشمند علیپور از زندانیان سیاسی کورد است.

شبکه حقوق بشر کوردستان گزارش داده که او در اعتراض به مخالفت اداره اطلاعات با درخواست مرخصی‌اش در زندان مرکزی شهر سنه دست به اعتصاب غذا زده است.

درخواست هوشمند علیپور برای مرخصی به دلایل نامعلوم از سوی دادگاه رد شده است.

پیش از این نیز پس از کشته شدن ژیان علیپور، برادر کولبر این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۲ مهر در نتیجه تیراندازی نیروهای هنگ مرزی در مناطق مرزی سردشت، دادستانی شهر سنه با درخواست وی برای شرکت در مراسم خاکسپاری برادرش مخالفت کرده بود.

هوشمند علی‌پور، فعال سیاسی اهل سردشت از مردادماه ١٣٩٧ تاکنون به اتهام عضویت در یک حزب مخالف کوردستانی در زندان بوده و حکم هشت سال زندان دریافت کرده است.