زمینه‌سازی پارت دمکرات کوردستان برای جنگ کوردکشی

اردوغان آلتان که به عنوان روزنامه‌نگار بر تحولات منطقه جنوب کوردستان متمرکز است، اظهار می‌دارد که زمینه‌سازی برای جنگ همچنان تداوم یافته و به منظور ممانعت از جنگی که پ.د.ک در پی آن است، این حزب باید خود را برای گفتگوها آماده کند.

تنشها در جنوب کوردستان به دلیل خواست پارت دمکرات کوردستان بر اعمال فشار بر نیروهای گریلا همچنان ادامه دارد و نیروهای ویژه وابسته به خانواده بارزانی در منطقه متینا و گاره همچنان در حال استقرار هستند، و چیزی به روی دادن برخورد این نیروهای با گریلاهای حزب کارگران کوردستان نمانده است. همین وضعیت در شنگال نیز قابل پیش‌بینی است. بعد از امضای توافق شنگال بین حکومت عراق و حکومت اقلیم کوردستان به رهبری پارت دمکرات کوردستان، هزاران نفر از نظامیان به سوی منطقه شنگال حرکت کرده و در اطراف آن مستقر شده‌اند.

شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (MXDŞ) نیز در بیانیه خود هدف این تحرکات نظامی را اجرای هفتادوچهارمین فرمان دانسته و برای حفاظت از شنگال فرخوان عمومی داده است. اردوغان آلتان در این رابطه می‌گوید: پارت دمکرات کوردستان برای جنگ زمینه‌سازی کرده و نه فقط در منطقه گاره بلکه اکنون در منطقه حاجی عمران و منطقه بالکایتی نیز که تحت کنترل نیروهای پارت دمکرات کوردستان است، توپ‌های سنگین مستقر کرده است. یعنی همزمان با انتقال واحدهای توپ انداز، نیروهای خود را در متینا و گاره نیز افزایش میهدهند.

آلتان در بخش دیگری از گزارش میدانی خود می‌گوید که این نیرو و واحدها به وزارت پیشمرگه اقلیم کوردستان وابسته نبوده و جزو نیروهای زیروانی، گولان و گروهک تبهکار پیشمرگ روژ هستند که در منطقه مستقر شده‌اند. گفته می‌شود که این نیروها برای ممانعت از تحرک نیروهای گریلا در این مناطق استقرار یافته‌اند. در عملیات خاکورک و عملیات هفتانین نیز از این نیروها استفاده شده بود و نقشی را که ترکیه نتوانسته بود در مناطق مرتفع انجام دهد اکنون به نیروهای پارت دمکرات کوردستان محول کرده‌اند و این حزب نیز نیروهای خود را در این مناطق مستقر کرده و تلاش می‌کند تمامی این نواحی را تحت کنترل خود قرار دهد.

خلق را از طریق ترکیه تهدید می‌کنند

آلتان در گزارش میدانی خود اعلام نموده است که بیشترین تحرکات موجود در منطقه برادوست بوده و می‌افزاید: عشیره برادوست هیچ روزی نه پ.د.ک و نه رژیم ترک را نمی‌پذیرند، با بمباران این مناطق توسط ترکیه و فشارهای پارت دمکرات کوردستان تلاش می‌شود که ساکنان این منطقه تخلیه شوند. آلتان در این رابطه اظهار داشت که پاراستن و نمایندگان پارت دمکرات کوردستان همیشه از ساکنان این منطقه می‌خواهند که نیروهای پ.ک.ک را متجاوز و نا حق جلوه داده و از طریق آنان نیروهای پ.ک.ک را منطقه خارج کنند، در این رابطه نیز ساکنان منطقه را از طریق دولت ترک تهدید می‌کنند. آلتان در این رابطه اعلام کرده است که ترکیه و پ.د.ک می‌خواهند که در منطقه بهدینان مفری را برای خود پیدا کنند، اما خلق منطقه اجازه این کار را به هیچ نیرویی نداده و به همین علت هر روز انها مورد تهدید واقع می‌شوند. در واقع هم دولت ترک و هم پارت دمکرات کوردستان به خوبی می‌دانند، اما بنا به اجازه آمریکا این نواحی را تهدید می‌کنند. حملات هوایی صورت گرفته در این منطقه نیز در همین راستا ارزیابی می‌شوند.

وضعیت مشابه در شنگال

آلتان در بخش دیگری از گزارش میدانی خود اظهار داشته است که وضعیت در شنگال نیز به همین نحو است. توافق شنگال با اصرار دولت ترکیه و حمایت امریکا صورت گرفته است. یکی از اهداف توافق شنگال نیز اینست که نیروهای پارت دمکرات کوردستان وجهه خود را بعد از حملات داعش از دست داده بودند، به همین علت است که اکنون تلاش می‌کنند که این تصویر را بهبود بخشیده و تلاش می‌کنند شنگالی بدون شنگالی‌ها را در دست بگیرند. خلق شنگال نیز از این تحرکات اطلاع داشته و به همین علت باوری به آنها ندارند.

آلتان افزود که با این برنامه‌ها می‌خواهند که خلق ایزدی و عرب منطقه را در مقابل یکدیگر قرار داده و با صورت دادن جنایتهایی، آنها را به جنگ با یکدیگر وادارند. در این خصوص آلتان گفت که حکومت عراق و حکومت اقلیم این مسئله را به بهانه و دستاویز تبدیل کرده‌اند. رویدادهای در حال وقوع در منطقه همگی نشانه‌های جنگی قریب‌الوقوع را دارند. خلق منطقه، سازمان‌ها و نهادهای مدنی، روشنفکران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در این باره فراخوان داده‌اند، اما پارت دمکرات کوردستان بار دیگر تحرکات نظامی خود را ادامه می‌دهد. اکنون چنین خطری مشاهده می‌شود؛ نیروهای گولان که به منطقه اعزام شده‌اند، می‌گویند که ما برای پاک کردن این منطقه از مینهای کاشته شده توسط پ.ک.ک به گشت‌زنی می‌پردازیم. رویداد چمانکه نشان می‌دهد که هدف از این اقدامات بر اساس درخواستهای دولت ترک بوده است و این نیروها نیز برای تحریک نیروها به جنگ وارد منطقه شده‌اند. این اقدامات قدمی برای آغاز جنگ کوردکشی است.

گفتگو

آلتان در ادامه سخنان خود اظهار داشت که لازم است که پارت دمکرات کوردستان برای پذیرش خواسته‌های ک.ج.ک و پ.ک.ک اعلام آمادگی کند. اگر برای دیالوگها قدمی پیش نگذارند، باید سازمان‌های مدنی، احزاب و سازمانهای اجتماعی در جنوب کوردستان، همه در مقابل پارت دمکرات کوردستان موضعگیری کنند. با درک علت این تحرکات نظامی، لازم است که هیاتی تشکیل شده و بتواند مشکلات را حل کند، اگر در این رابطه پ.ک.ک از موضع ناعادلانه‌ای برخوردار باشد باید موضع نشان دهند، و اگر پ.ک.ک نیز موضعی ناعادلانه داشته باشد، باید در این رابطه نیز موضعگیری کنند. به منظور ممانعت از کوردکشی، نیازمند تشکیل چنین هیاتی هستیم، هیاتی مستقل که باید عازم منطقه شود.