جان‌باختن ۱۲ نخبه و شهروند کورد روژهلات در سقوط هواپیمای بوئینگ اوکراین

صبح روز چهارشنبه ۱٨ دیماه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین که از فرودگاه خمینی در تهران عازم کی‌یف بود سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند.

ساعت ۶:١٢ دقیقه بامداد روز چهارشنبه (١٨ دی/ ٨ ژانویه) هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ شرکت هواپیمایی اوکراین از فرودگاه بین‌المللی خمینی به مقصد کی‌یف به هوا برخاست، اما شش دقیقه بعد راس ساعت ۶:١٨ دقیقه پس از قطع ارتباط به بخش کنترل فرودگاه در حوالی صبا شهر از توابع استان تهران سقوط کرد.

این هواپیما دارای ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه بود که همگی جان باختند. از این تعداد ۱۴۰ تن ایرانی بودند که در میان آنها اسامی ۱۲ نخبه و هم وطن کورد روژهلات کوردستان به چشم می‌خورد.

یکی از جان باختگان این رخداد دکتر "رزگار رحیمی" دکترای الکترونیک کانادا و اهل سقز روژهلات کوردستان می‌باشد. دکتر رزگار رحیمی به همراه همسر باردار و کودک خردسالش از مسافران این هواپیما بودند.

"دکتر آروین مرتب" یکی دیگر از نخبگان کورد اهل شهر سنه می‌باشد که به همراه همسر خود دکتر "آیدا فرزانه" در سقوط این هواپیما جان خود را از دست دادند.

 دکتر آروین مرتب فارغ التحصیل دکتری دانشگاه تکنولوژی کِبِک و مهندس ارشد شرکت ایتون کانادا و دکتر فرزانه همسر ایشان نیز فارغ التحصیل و استاد دانشگاه تکنولوژی کِبک کانادا بودند.

همچنین همسر و فرزند یک نویسنده‌ی کرماشانی نیز با نامهای "ریرا اسماعیلیون" و" پریسا اقبالیون" جزء مسافرین هواپیمای مذکور بودند.

در بین مسافران جانباخته هواپیمای اواکراینی ۵ شهروند مهابادی نیز به نام‌های "فاطمه (سروه) پساوند"، "عایشه (سنور) پورقادری"، "اوین ارسلانی"، "هیوا مولانی"، "کوردیا مولانی" که همگی دارای تابعیت کانادا بودند، هم وجود دارد.

در سقوط این هواپیما ۱۳ دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف نیز جان باختند.

مسئولین رژیم بلافاصله پس از سقوط هواپیما بدون هیچ بررسی علت سقوط هواپیما را آتش‌سوزی در موتور هواپیما اعلام کردند.

آنها همچنین اعلام نمودند جعبه‌ی سیاه را به شرکت بویینگ تحویل نخواهند داد.

همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد دلایل سقوط هواپیما را افزایش داد و سبب شد کشورهای اوکراین و کانادا هیئتهای جداگانه‌ای را برای بررسی این حادثه به ایران بفرستند.