فراخوان بین‌المللی رئیس پارلمان مرکوسور در محکومیت جنایات دولت ترکیه

اسکار آلبرتو لابورده رئیس پارلمان مرکوسور حملات اخیر دولت ترکیه به مخمور و شنگال را محکوم کرد و فراخوانی خطاب به سازمانها و جامعه‌ی بین‌الملل منتشر کرد تا علیه این حملات موضع گیری کنند.

اسکار آلبرتو لابورده رئیس پارلمان مرکوسور (اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی) در مورد حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه در ۱۵ ژوئن، بیانیه‌ای منتشر کرد.

لابورده در این بیانیه حملات دولت ترکیه را محکوم کرد و اعلام نمود، باید حقوق کورد، آسوری، سریانی، کلدان، مسیحی، ایزدی، مسلمان و همه‌ی اقلیتها و آیینها و نژادها به بهترین نحو رعایت شود و مسئله‌ی بین کورد و ترک نیز به طور صلح آمیز حل شود. وی همچنین گفت:"حملات اخیر دولت ترکیه، تنش‌ها و درگیری‌های ۴۰ سال اخیر را عمیق‌تر کرده است."

ترکیه همه معیارهای بین‌المللی را نقض می‌کند

لابورده در مورد حملات شب ۱۵ ژوئن گفت:

- حدود ۶۹ جنگنده، مخمور، شنگال، قندیل، زاپ و خاکورک و در مجموع ٨۱ منطقه را بمباران کرده‌اند که در میان آنها مناطق غیر نظامی نیز وجود دارد.

- یکی از جاهایی که بمباران شد، کمپ پناهجویان مخمور است که تحت نظر سازمان ملل است. در کمپ مخمور بیشتر از ۱۲ هزار تن زندگی می‌کنند، این افراد در دهه‌ی ۹۰ به دلیل تخریب و به آتش کشیده شدن روستاهایشان توسط دولت ترکیه آواره شدند. این کمپ در سال ۱۹۹۸ توسط سازمان ملل ساخته شد.

- محل دیگری که بمباران شد شنگال بود که در سال ۲۰۱۴ داعش به آنجا حمله کرده بود. هزاران تن از ساکنانش توسط گروههای تروریستی کشته شدند و حدود ۵ هزار زن هم ربوده شدند و به عنوان اسیر جنسی خرید و فروش شدند و تعداد زیادی از آنها هنوز پیدا نشده‌اند. دولت ترکیه همه‌ی معیارها را نقض می‌کند. لابورده همچنین اشاره نمود که قوانین بین‌المللی اینها را نمی‌پذیرد و گفت:"در چهارچوب این ممنوعیتها علیه دولت‌هایی که سبب تهدید صلح و امنیت جهانی می‌شوند، ابتدا باید راهکار دیپلماتیک و اقتصادی و سپس بر اساس نیاز از راهکارهای نظامی استفاده کرد. دولت ترکیه همه‌ی معیارهای بین‌المللی را نقض می‌کند."

لابورده همچنین از سازمان ملل، ایالات متحده‌ی آمریکا، حکومت عراق، حکومت اقلیم کوردستان و اتحادیه‌ی اروپا خواست که موضع خود را برای اعلام آتش‌بس اعلام کنند و از حقوق بشر دفاع نمایند.

تهدید قتل‌عام وجود دارد

اسکار آلبرتو لابورده رئیس پارلمان مرکوسور در پایان بیانیه‌اش به خطر جنایات ضد بشری و جنایت جنگی در منطقه اشاره کرد و اعلام نمود، جامعه‌ی بین‌الملل نباید در مقابل این جنایات سکوت کند و گفت، خطر قتل‌عام ملت‌های کورد، آسوری، کلدان، مسیحی، ایزدی، مسلمان و اقلیتها وپیروان آیینهای کوردستان وجود دارد و افزود:"من از جامعه‌ی بینالمللی می‌خواهم که علیه حملات علیه خلق کورد یکصدا شده و همه‌ی توان خود را به کار گیرند تا این جنگ به شیوه‌ای صلح‌آمیز حل شود. تنها در چهارچوب مرحله صلح می‌توان از دیالوگ استفاده کرد."