پیش به سوی تحقق فاشیسم اسلامی | یادداشت

شاید کودتایی که همگان منتظر آن هستند، با سخنان تازه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای کلید خورده باشد. فاشیسم اسلامی خیز نهایی خود را برداشته است

   در غیاب حسن روحانی، نخستین مصاحبه قاسم سلیمانی در دو شب گذشته و سخنرانی علی خامنه‌ای در روز گذشته، چهارشنبه ١٠ مهر،  نشانه‌های مهمی از تداوم رویکرد تهاجمی ایران در خارج از مرزهای سرزمینی ایران، حذف اروپا به عنوان میانجی در پرونده هسته‌ای و تحقق کامل فاشیسم اسلامی در ایران را بازتاب می‌دهد.

   دو شب گذشته قاسم سلیمانی برای نخستین بار در تلویزیون رسمی ایران حضور یافت و از نقش مستقیم کشور متبوع خود در جنگ ٣۴ روزه حزب‌الله با اسرائیل پرده برداشت. روز بعد نیز آیت الله علی خامنه‌ای طی دیداری با فرماندهان سپاه، از راهبردهای داخلی و خارجی کشور سخن گفته و هر دو حوزه را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داد. این دو اتفاق مهم همزمان با اظهارات حسن روحانی مبنی بر تلاش برای قرار گرفتن پرونده برجام در مسیر قانونی در عین حال که نشان دهنده صداهای متفاوت بین رهبر و رئیس جمهور ایران است، حاکی از تاکید استراتژیک رهبر ایران برنقش  هژمونیک سپاه پاسداران در داخل کشور و رویکرد تهاجمی این کشور در خارج از ایران است. از همین رو باید این دو واقعه مهم را نشانه‌هایی برای خیز نهایی تحقق فاشیسم اسلامی در ایران از طریق سپاه پاسداران قلمداد کرد که در سطح جهانی، منطقه‌ای و داخلی می‌تواند پیامدهای مهمی را داشته باشد.

   خامنه‌ای در این سخنرانی با اظهار ناکافی بودن پیشرفتهای سپاه اظهار داشت که به این حد از پیشرفت سپاه قانع نبوده و این نهاد براساس توانایی‌ها و استعدادهای خود می‌تواند ده و حتی صد برابر رشد و پیشرفت کند. از همین رو با صادر نمودن مجوز فعالیت برای این ارگان در فعالیتهای مرتبط به عرصه فرهنگ و هنر و اندیشه عملا مجوز تفویض تمامی امور داخلی اعم از رونق تولید، کمک به محرومان و خدمت‌رسانی و مقابله با دشمنی‌ها را به این نهاد تفویض می‌نماید، این دستور صریح در میانمدت انتخابات چند ماه آینده مجلس و ریاست جمهوری در سال آینده را تحت تاثیر قرار داده و عملا زمینه یکدست شدن حاکمیت و از میان رفتن شکل صوری اصلاح طلبان را در عرصه داخلی سیاست در ایران به همراه خواهد داشت؛ که می‌تواند مجال کوچکترین تحرکی را در زمینه‌های فکری، سیاسی و اجتماعی از جامعه ایرانی گرفته و فاشیسم را در حد نهایی و کاملا یکپارچه آن محقق نماید.

   اما فاشیسم نیازمند سیاست توسعه‌طلبی ارضی و تقویت اقتدار در خارج از مرزهای سرزمینی است. حکومت فاشیستی اسلامی باید همزمان با از میان برداشتن تمایزها در داخل مرزها، زمینه‌های توسعه‌طلبی ارضی را نیز فراهم کرده و انگیزه‌های روانی برای مجد و برتری در حوزه خارجی را تامین نماید، به همین دلیل آیت الله خامنه‌ای با صدور دستور صریح دیگری، نگاه وسیع و فرامرزی به جغرافیای مقاومت را در جمع فرماندهان نظامی ترسیم کرده و عملا سیاست صدور انقلاب و اتخاذ راهبرد تهاجمی به فرماندهان سپاه را اعلام می‌نماید. در این سخنرانی مهم، آیت‌الله خامنه‌ای به طور شفاف گفت: نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم. نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب‌ترین واجبات هم لازم‌تر می‌شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند.  این رویکرد در عین حال که اعلام جنگی به کشورهای منطقه نیز می‌تواند تفسیر شود، با تداوم کاهش تعهدات در مسئله‌ای هسته‌ای می‌تواند رویه تهاجمی‌تری را گرفته و گونه‌ای اعلام جنگ به نظم موجود بین‌الملل باشد. از همین رو آیت‌الله خامنه‌ای به فرماندهان سپاه دستور اکید می‌دهد که در مواجهه با حوادث بزرگ باید آماده باشند.

   این دیدگاه راهبردی، به معنای تصرف تمامی امور در عرصه داخلی و رویکرد تهاجمی در فراسوی مرزهای ایران می‌تواند گامی برای حذف غیررسمی وزارت امور خارجه، دیپلماسی، و تداوم چالش با جهان غرب، آمریکا و اسرائیل و عربستان باشد. زیرا وجود دشمن و تداوم رویکرد جنگی می‌تواند همچنانکه زمینه‌های مسدود شدن کامل فضای سیاسی را به دنبال داشته باشد، مشروعیت استقرار فاشیسم به منظور قبضه کامل امور را نیز ایجاد نماید. این رویکرد در زمان جنگ ایران-عراق نیز از سوی آیت‌الله خمینی صراحتا مورد تاکید قرار گرفته بود.

​​​​​​​   سخنان قاسم سلیمانی و نحوه کمکهای ایران به حزب الله در جنگ ٣۴ روزه، حضور سپاه پاسداران و از جمله قاسم سلیمانی در اتاق عملیات این جنگ و انتشار این مصاحبه از سوی وبسایت رهبر ایران نشان می‌دهد که ایران مسیر تعامل با جامعه جهانی را به طور کلی از سیاستهای خود حذف کرده و باور عمیق به نابودی اسرائیل هر زمان می‌تواند شعله‌های یک جنگ کنترل ناشده را برافروزد. شاید در واکنش به سخنان قاسم سلیمانی بوده که درور شالوم، رئیس دفتر تحقیقات اطلاعاتی ارتش اسرائیل در مصاحبه اختصاصی به مناسبت سال جدید عبری طی سخنانی با روزنامه اسرائیل امروز اعلام نموده است که ممکن است این کشور طی ماههای آینده با بحران‌های نا‌ امنی و جنگ رو‌به‌رو شود. شالوم وضعیت امنیتی اسرائیل را شکننده و خطرناک توصیف کرده و ایران و حزب‌الله را تهدید واقعی برای علیه اسرائیل قلمداد نمود. شالوم در این گفتگوی خود با پرداختن به ٣ سناریوی احتمالی پیش روی بر این باور است که بحران کنونی ایران با آمریکا و جامعه جهانی یا به  توافق میان واشنگتن و تهران یا به احتمال درگیری مستقیم میان ایران و آمریکا ختم می‌شود، از نظر شالوم در  صورت چنین رویکردی ممکن است ایران از حزب‌الله بخواهد تا اسرائیل را هدف حمله قرار دهد. سومین سناریو نیز از نظر شالوم حرکت ایران به سوی هسته‌ای شدن است. 

​​​​​​​   راهبرد اتخاذی رهبر ایران و برآورد استراتژیک شالوم می‌تواند با سخنرانی سردار سلامی نیز پوشش داده شود. روز گذشته سردار سلامی با ایراد سخنرانی در نشست رهبر ایران با فرماندهان سپاه، اظهار داشت که ما در گام اول انقلاب اسلامی ظرفیت انهدام رژیم جعلی صهیونیستی را فراهم کرده‌ایم، اما در گام دوم باید این رژیم منحوس از جغرافیای عالم حذف شود و این مهم دیگر آرمان و رویا نبوده و هدفی دست یافتنی است. این سخنان هر چند به کرات از سوی فرماندهان سپاه تکرار شده است، اما در غیاب روحانی در تهران و سخنان وی مبنی بر قرار گرفتن روند امور در مسیر قانونی و تاکید بر صلح و ثبات منطقه‌ای از سوی روحانی نشان دهنده تناقض بزرگی در حوزه سیاست‌ورزی در ایران است. 

​​​​​​​   به نظر می‌رسد لایه‌هایی محدود از مقامات ارشد نظام در ایران، مایل به تداوم تنش‌زایی در سطح منطقه از سوی این کشور بوده و بر مبنای هزینه-فایده آن را در میانمدت و بلند مدت به ضرر نظام می‌دانند، اما بخش دیگری از حاکمیت به رهبری آیت الله خامنه‌ای اینگونه نمی‌اندیشد. رهبر ایران همراه با سپاه پاسداران ایجاد دولت اسلامی، برقراری قانون شریعت و محو اسرائیل را در دستور کار خود قرار داده است و برای تحقق آن مایل به حذف گروههای داخلی است. مدت زمانی است که از کودتای سپاه سخن گفته می‌شود، شاید کودتایی که همگان منتظر آن هستند، با این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای کلید خورده باشد. فاشیسم اسلامی خیز نهایی خود را برداشته است.