۳۷ سال مقاومت قهرمانانه و بی‌وقفه | یادداشت

در سی و هشتمین سالگرد کارزار انقلابی ۱۵ آگوست خلق کورد در هر عرصه‌ای سرپا ایستاده‌اند. دیگر اهمیت زندگی آزاد، نیاز به مقاومت و دادن قربانی برای آن‌ها وجود دارد. با نیروی خود، جنبش آزادی و مقاومتی بی‌پایان ایجاد کرده‌اند.

◼️ خلق کوردستان در ۳۷مین سالگرد کارزار انقلابی ۱۵ آگوست قرار دارد. در هر جایی جوش و خروش و هیجان وجود دارد. در هر میدانی بر اساس روح پیروزی ۱۵ آگوست مراسم‌هایی برای گرامیداشت آن در حال برگزاری است. آنها عید رستاخیز ملی ۱۵ آگوست، عید گریلا را گرامی می‌دارند. بر اساس کارزار" زمان، زمان آزادی است"که با هدف آزادی فیزیکی رهبر عبدالله اوجالان انجام می‌شود گرامیداشت ۱۵ آگوست با شور هیجان هر چه بیشتر در جریان است. نیروهای گریلا که خود از کارزار ۱۵ آگوست صیانت می‌کنند، در هفتانین، متینا، زاپ، آواشین، خاکورک، زاگرس و بوتان با عملیات‌های خود به منبع نیرو و قدرت برای گرامیداشت ۱۵ آگوست تبدیل شده‌اند.

همانطور که می‌دانیم کارزار انقلابی ۱۵ آگوست علیه رژیم فاشیستی-نظامی ۱۲ سپتامبر با عملیات در دهی و شمزینان آغاز شد. در آن زمان هیچ کس باور نمی‌کرد این عملیات ادامه یابد و به پیروزی برسد. چون در حقیقت در آن زمان فرصتی وجود نداشت و شرایط بسیار دشوار بود. زمانی که ارتش ترکیه به حکومت رسید، ترس بسیاری در خاورمیانه ایجاد شد. رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان زمانی که دید در این شرایط باید مبارزات انجام شود کارزار قهرمانی را آغاز کرد، با فداکاری‌های بسیار خلق کورد و با دادن قربانی‌های بسیار کارزار قهرمانانه ما را به این دوره رساند.

بدون شک در سالگرد سی‌و‌هفتمین سال کارزار گریلایی ۱۵ آگوست باید به خوبی دیده شود و به وظایف خود در سال سی و هشتم به خوبی عمل کنیم. باید ویژگی‌های اساسی سال سی‌و‌هشتم نیز به خوبی درک شود و از آن درس گرفته شود. قبل از هر چیز باید بدانیم که این کارزار چرا آغاز شد؟ تا زمانی که علل آغاز آن را درک نکنیم، نمی‌توانیم ویژگی‌های اساسی تاریخی آن را بفهمیم و اگر اینها را به خوبی نفهمیم، نمی‌توانیم بدانیم که چگونه این کارزار به این مرحله رسیده است.

زمانی که گریلاهای کورد در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ عملیات‌های دهی و شمزینان را انجام دادند، ویژگی‌های اساسی و شرایط عمومی در آن زمان چگونه بود؟ عملیات در چه شرایطی انجام شد و چه دشواری‌ها و چ موانعی در مقابل آنها قرار داشت؟

به خوبی می‌دانیم زمانی که نیروهای گریلا عملیات‌های دهی و شمزینان را آغاز کردند، کوردستان در شرایطی بسیار دشوار قرار داشت. با شکست پ.د.ک در سال ۱۹۷۵، زمان قیام کوردها به صورت کلاسیک پایان یافته بود. در چنین شرایطی کە روئسای کورد شکست خورده بودند،  طبقه متوسط کوردها که شخصیت اصلی آنها خرده بورژوا بود، هیچ قدرتی جز اتخاذ خط اصلاح‌طلب- ناسیونالیستی نداشتند. این خط نیز هیچ کار اساسی در برابر واقعیت فاشیستی، استعماری و نسل‌کشی ترکیه نداشت. پویایی ترکیه و باکور کوردستان به شدت توسط رژیم فاشیستی- نظامی ۱۲ سپتامبر که توسط ناتو حمایت می‌شد، به شدت از بین رفت. فرصت‌هایی که بر اساس فروپاشی رژیم شاه در ایران در روژهلات کردستان نیز به وجود آمد، قابل استفاده نبود و توسط دولت جدید ایران که توسط بارزانی ها پشتیبانی می‌شد، کاملا از بین رفت.

بعد از اینها آیا نکته مثبتی وجود داشت؟

بله البته وجود داشت، اما بسیار کوچک و محدود بود. به عنوان مثال تقسیم سیاسی و نظامی ناشی از جنگ ایران و عراق در دوران استعمار مشترک بر کوردستان تاثیر عملی قابل توجهی داشت. مقاومت مردم فلسطین و حضور فلسطین در لبنان نیز نقش حمایتی مهمی برای کل منطقه ایفا کرد. آرزو و خواست آزادی خلق کورد اگر چه از طرف حکومت فاشیستی ۱۲ سپتامبر آماج سرکوب قرار گرفت، اما در داخل افزایش یافته و بزرگتر شده بود. مقاومت بزرگ زندان‌ها در سال ۱۹۸۲ که در شرایطی بسیار دشوار ایجاد شده بود، به ویژه مقاومت روزه مرگ ۱۴ ژوئیه تاثیر بسیاری بر جامعه ی کورد و نیروهای آزادیخواه گذاشت. درست است که این تصمیم در زندان گرفته شد و این مقاومت قهرمانانه در زندان آغاز شد، اما مهم آن بود که این اقدام به خوبی درک شود و به کوهستان منتقل شود. کسی که این کار را به خوبی انجام داده و آن را تقویت و قدرتمند کرد نیز رهبر آپو بود.

رهبر آپو با دوراندیشی خود و با دانایی خود این فرصت‌ها را به خوبی دیده و آنها را به کار گرفت و علیرغم بسیاری از موانع، مقاومتی جدید را آغاز کرد و کارزار گریلایی ۱۵ آگوست آغاز شد. بدون شک کارزار گریلایی ۱۵ آگوست برای خلق کورد فراخوانی بزرگ بود و امید و هیجان زیادی ایجاد کرد. این امید و هیجان به ارزش‌های اساسی ۱۵ آگوست تبدیل شد و تا به امروز پیشرفت کرده و به این مرحله رسیده است.

اما موانع و دشواری ها و مشکلات اولیه کم نبودند. برعکس روز به روز بیشتر شدند. حملات و نسل‌کشی دولت فاشیستی ترکیه با پشتیبانی ناتو افزایش یافتند. خلق کورد با زحمت بسیار و با دادن قربانی‌های بسیار هر روز بزرگتر شد. در چنین جوی و در چنین شرایطی گرایش‌ها و نگرش‌های واپسگرا مانند ناامیدی، بدبینی، ناامنی، ناباوری و بلاتکلیفی همیشه خود را نشان داده و جبهه مقاومت را تحت فشار قرار می‌دهد. در چنین شرایطی رهبری انقلاب از یک جهت در تلاش بود تا حملات خارجی را شکست دهد و از سوی دیگر نیز باید با حملات داخلی که در راستای آن بود مقابلە می‌کرد.

بدون شک داستان این ۳۷ سال، داستانی بسیار شگفت‌انگیز بود. هر روز دردها و رنج های بسیاری می‌کشیدیم و افراد بسیاری به شهادت می‌رسیدند. هر لحظه با زحمت و سختی بسیاری سپری می‌شد. در مقابل همه این‌ها نیاز به تقویت روحیه، امید، اعتقاد، شجاعت، ایثار و اراده بود. این کاری است که همیشه رهبری انجام داده است و علیرغم مشکلات و دشواری‌های بسیار راه آزادی را ایجاد کرده است. مقاومت آزادی ۳۷ ساله را با قهرمانی و بدون وقت ایجاد کرد. این فداکاری برای اولین بار در تاریخ کوردستان ایجاد شد. این مقاومت آزادی بدون وقفه ۳۷ ساله برای اولین بار ایجاد شد. بنابراین کارزار گریلای ۱۵ آگوست پشتوانه‌ی هر چیزی است که در ۳۷ سال گذشته تحت عنوان آزادی و دمکراسی در ترکیه ایجاد شده است.

اکنون شرایط مشابهی ایجاد شده است و رژیم فاشیستی از رژیم نظامی فاشیستی ۱۲ سپتامبر نیز پیشی گرفته است. این حملات اشغالگرانه حتی از سرکوب مردم باکور کوردستان فراتر رفته و مناطق روژهلات و باشور کوردستان را نیز در بر گرفته است.  این وحشیگری‌ها که هیچ قانون اخلاقی و قانونی را به رسمیت نمی‌شناسد، از همه دیکتاتورهای جهان پیشی گرفته است.

بدون شک این رهبری انقلاب است که امید و روحیه‌ی مقاومت را در برابر چنین تجاوزات فاشیستی- نسل‌کشی ایجاد می‌کند. از دهی تا شمزینان هر روز عملیات‌های گریلایی ضرباتی به نیروهای فاشیستی وارد می‌کنند و بوتان و زاگرس را به گور سیاست ها و تفکرات ترکیه ی فاشیست و نابودگر تبدیل می‌کند. اکنون مقاومت نیروهای گریلا علاوه بر کوهستان و شهرهای باکور کوردستان و ترکیه، در سرتاسر جغرافیای کوردستان پخش شده است. عملیات‌های نیروهای گریلا که در هفتانین، متینا، زاپ و آواشین و خاکورک هر روزه انجام می‌شود، انقلابیون و نیروهای دمکراتیک را در سرتاسر جهان و همه‌ی زنان و جوانان را در همه عرصه‌ها به سمت قیام و رستاخیز می‌برد.

با ورود به ۳۸مین سال کارزار انقلابی ۱۵ آگوست، کوردها در هر زمینه‌ای به ایستادگی ادامه می‌دهند. اکنون آنها به اهمیت یک زندگی آزاد و نیاز به مقاومت و همچنین پرداخت هزینه برای آن پی برده‌اند، آنها می‌دانند چگونه با قدرت خود یک جنبش شکست‌ناپذیر آزادی‌خواهانه و مقاومت بی‌وقفه را ایجاد کنند. با تبدیل آزادی و موجودیت کوردها به بخشی از دمکراتیزه شدن خاورمیانه و راهپیمایی بشریت به سوی آزادی موفق به کسب دوستی‌های بسیار ارزشمند و ایجاد روابط و اتحاد شده است. دیگر نمی‌توان کورد‌ها را متوقف کرد و مقاومت قهرمانانه‌ی آزادی کوردها را شکست داد. اکنون امید بیشتر از همیشه و پیروزی نزدیک‌تر از همیشه است.

بر این اساس ما عید گریلایی ۱۵ آگوست را گرامی می‌داریم و در وجود فرماندهان همیشه زنده راه قهرمانی ۳۷ ساله، در حضور عگید، زیلان و شهدای ۱۵ آگوست، زکی شنگالی، آتاکان ماهر و عگید کارزان و در حضور همه آنان یاد همه شهدای راه آزادی را گرامی می‌داریم.  بدون شک این رهبری انقلاب است که امید و روحیه‌ی مقاومت را در برابر چنین تجاوزات فاشیستی- نسل‌کشی ایجاد می‌کند. از دهی تا شمزینان هر روز عملیات‌های گریلایی ضرباتی به نیروهای فاشیستی وارد می‌کنند و بوتان و زاگرس را به گور سیاست‌ها و تفکرات ترکیه‌ی فاشیست و نابودگر تبدیل می‌کند. اکنون مقاومت نیروهای گریلا علاوه بر کوهستان و شهرهای باکور کوردستان و ترکیه، در سرتاسر جغرافیای کوردستان پخش شده است. عملیات‌های نیروهای گریلا که در هفتانین، متینا، زاپ و آواشین و خاکورک هر روزه انجام می‌شود، انقلابیون و نیروهای دمکراتیک را در سرتاسر جهان و همه‌ی زنان و جوانان را در همه عرصه‌ها به سمت قیام و رستاخیز می‌برد.

با ورود به ۳۸مین سال کارزار انقلابی ۱۵ آگوست، کوردها در هر زمینه‌ای ایستاده‌اند. اکنون آنها به اهمیت یک زندگی آزاد و نیاز به مقاومت و همچنین پرداخت هزینه برای آن پی برده‌اند، آنها می‌دانند چگونه با قدرت خود یک جنبش شکست‌ناپذیر آزادی‌خواهانه و مقاومت بی‌وقفه را ایجاد کنند. با تبدیل آزادی و موجودیت کوردها به بخشی از دمکراتیزه شدن خاورمیانه و راهپیمایی بشریت به سوی آزادی موفق به کسب دوستی‌های بسیار ارزشمند و ایجاد روابط و اتحاد شده است. دیگر نمی‌توان کورد‌ها را متوقف کرد و مقاومت قهرمانانه‌ی آزادی کوردها را شکست داد. اکنون امید بیشتر از همیشه و پیروزی نزدیک‌تر از همیشه است.

بر این اساس ما عید گریلایی ۱۵ آگوست را گرامی می‌داریم و در وجود فرماندهان همیشه زنده راه قهرمانی ۳۷ ساله، در حضور عگید، زیلان و شهدای ۱۵ آگوست زکی شنگالی، آتاکان ماهر و عگید کارزان و در حضور تمامی آنان یاد همه شهدای راه آزادی را گرامی می‌داریم.◻️

منبع: ozgurpolitika.com