اسلحه چگونه وارد کمپ هول می‌شود؟

مسئولان کمپ هول طی ۳ روز اخیر شاهد ۸ قتل در کمپ هوله بوده‌اند، اعلام نمودند که ساکنان عراقی و سوریه کمپ هول که از باغوز آمده‌اند، گویا ولایت اسلامی را مجددا در داخل کمپ تاسیس کرده و چنین امری نشان می‌دهد که با جهان خارج از ارتباط برخوردارند.

از ابتدای سال جدید، در کمپ هول ۱۱ قتل رویداده است، و ۸ نفر نیز در سه روز به قتل رسیده و دو نفر نیز مجروح شده‌اند. کمپ هوله که در ۴۵ کیلومتری حسکه قرار دارد، متشکل از ۹ بخش است: ۸ بخش آن متعلق به پناهندگان عراقی و آوارگان سوری است، که از باغوز به این منطقه آمده‌اند و  بخش دیگری از آن نیز خصوصا خانواده‌های اعضای داعش را در خود جا داده است. رویدادهای قتل که از ابتدای سال جاری در این کمپ روی داده‌اند، در بخش‌های ۳-۴ و ۵ کمپ هوله بوده است که بیشتر عراقی‌ها و سوری‌های شهرک باغوز در آن ساکن هستند.

شمار ساکنان کمپ هوله

طبق سرشماری اخیر مدیریت کمپ هول، اکنون ساکنان این کمپ مشتمل بر ۶۲ هزار و ۲۸۷ نفر پناهنده و آواره و تبهکار در قالب ۱۷ هزار و ۱۷۷ خانواده هستند. ۳۰ هزار و ۷۰۶ نفر، در قالب ۸ هزار و ۲۸۴ خانواده عراقی در این کمپ ساکن هستند. شمار پناهندگان و آوارگان سوری نیز ۲۲ هزار و ۶۱۶ نفر در قالب ۶ هزار ۲۶۸ خانواده است. داعشی‌های خارجی نیز ۸ هزار ۹۶۵ زن و کودک در قالب ۲ هزار و ۶۲۵ خانواده هستند.

کمپ هول یکی از بزرگترین کمپ‌های منطقه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه است که خطرناکترین کمپ جهان نیز در نوع خود به شمار می‌رود، زیرا ساکنان این کمپ، فرزندان و همسران تبهکاران داعشی هستند. به همین دلیل این کمپ به کرات شاهد رویدادهای قتل خصوصا در بخش‌های ۳، ۴ و ۵ خود بوده است که در ان خانواده‌های عراقی و سوری ساکن هستند که از باغوز به این کمپ منتقل شده‌اند. از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به بعد تا کنون ۸۲ نفر در این کمپ به قتل رسیده‌اند. از ابتدای سال جاری نیز ۱۱ نفر به قتل رسیده‌اند که سه نفر از زنان عراقی و بیشتر کشته‌شدگان نیز عراقی هستند. بیشتر افراد به قتل رسیده توسط سلاح گرم به قتل رسیده‌اند، در حالیکه پیش از ین قتل‌ها توسط سلاح سرد انجام می‌گرفت.

نیروهای امنیتی داخلی در روزهای ۵ و ۶ ژانویه شاهد ۶ قتل بودند؛ از ۴ عراقی و ۲ سوری؛ این افراد با شلیک گلوله به قتل رسیده بودند. همچنین ریاست مجلس سوریه، ابو احمد الشومری و فرزند وی احمد نیز که در بخش چهارم این کمپ بودند  به قتل رسیدند. با روی دادن این قتل نیروهای امنیتی به عملیاتی برای جستجو دست زدند. این عملیات مدت دو روز به طول انجامید و در جریان برخوردی که بین نیروهای امنیتی و سه نفر از تبهکاران مسلح روی داد، یکی از آنان به قتل رسیده و همراه با وی یک قبضه سلاح کمری، یک بمب دست ساز و سه خشاب کشف شد، دو نفر دیگر از تبهکاران خود را در میان زنان و کودکان داعشی مخفی کردند. در نتیجه این برخوردها یکی از نیروهای امنیتی نیز به شهادت رسید.

در رابطه با این موضوع، درسیم حسن عضو مدیریت تیم امنیتی کمپ هول اظهار داشت: افرادی که در کمپ هول به قتل می‌رسند معمولا افرادی هستند که دست از تفکرات داعشی خود برداشته‌اند. در این رابطه حسن خاطرنشان ساخت که خانواده‌های سوری و عراقی که از شهرک باغوز به این کمپ آمده‌اند، ولایت داعش را در این کمپ مجددا برقرار ساخته‌اند و در ادامه افزود: بعد از ازدیاد شمار کشته شدکان در بخش آوارگان سوریه و عراقی، نیروهای ما عملیاتی را آغاز کردند. در نتیجه یک هسته مخفی بزرگ مرکب از زنان، مردان و کودکان داعشی در این کمپ کشف شد. این افراد دادگاهی را برپا کرده و اسلحه نیز دارند.

سلاح چگونه به کمپ رسیده است؟

در خصوص چگونگی ورود اسلحه به این کمپ، درسیم حسن اظهار داشت که: تبهکاران در کمپ با خارج در ارتباط بوده و از طریق سازماندهی موجود در کمپ سلاح‌های سبک و بمب‌های دستی به کمپ منتقل می‌شوند. در این کمپ نزدیک به ۵۴ سازمان حضور دارند که با داعش در ارتباط هستند. در ۵ اگوست گذشته، کمیته تحقیق مرکز ارتباطات کنگره ستار اعلام نمود که میت ترکیه از طریق هیات کمک‌های بشردوستانه به داعش کمک‌رسانی کرده و داعش را سازماندهی می‌کنند. درسیم حسن در این باره اظهار داشت که سلاح‌های تکنفره که وارد کمپ می‌شوند، در نقاطی مخفی می‌شوند که یافتن آنها زحمت بوده و نیروهای آنها به منظور ممانعت از ورود سلاح به داخل کمپ، تدابیر لازم را در نظر گرفته‌اند. به همین دلیل مسئولان سازمان داعش از این مسئله بسیار نگران و ناراضی هستند.

درسیم حسن در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که نیروهای آنها به کرات از نیروهای ائتلاف در مبارزه با داعش خواسته‌اند که وسایل و ابزارهای لازم را برای کشف سلاح در اختیار آنها بگذارند، اما تا کنون هیچگونه پاسخی از آنها دریافت نکرده‌اند.

منبع: ANHA