آتش‌بس دوم نتیجه نداد، جنگ ادامه دارد

دومین آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان تاکنون ثمری نداشته است. طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند

درگیری‌ها در آرتساخ (قره‌باغ) به رغم مداخله روسیه، همچنان ادامه دارند. ساعاتی پس از آنکه آذربایجان و ارمنستان اعلام کردند که تصمیم آتش‌بس برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به آرتساخ از شنبه ۱۸ اکتبر ساعت ۰۰:۰۰ اتخاذ شده است، آنها یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت: چهار دقیقه پس از اجرای آتش بس موقت، آذربایجان با شلیک توپ و موشک آتش‌بس را نقض کرد. براساس گزارش بی‌بی‌سی ترکی، آذربایجان بعداً اعلام کرد که طرف نقض آتش‌بس ارمنستان است.

آتش بس موقت در روز شنبه دومین اعلامیه آتش‌بس دو کشور در درگیری‌های مداوم از ۲۷ سپتامبر بود. اما اعلام نقض آتش‌بس که از روز شنبه به اجرا درآمد، اندکی پس از اجرای آن اعلام شد.

شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در حساب توئیتر خود گفت: "دشمن با موشک از ساعت ۰۰:۰۴ تا ۰۲:۴۵ به سمت شمال و با شلیک توپ از ساعت ۰۲:۲۰ تا ۰۲:۴۵ سمت جنوب شلیک کرده است". سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان بعداً افزود كه آذربایجان صبح یكشنبه به جنوب آرتساخ حمله كرد و گفت: "از هر دو طرف كشته و زخمی وجود دارد".

در بیانیه روز یکشنبه وزارت امور خارجه ارمنستان، بیان شد که آذربایجان برای دومین بار آتش بس را نقض کرد و ارمنستان "تمام اقدامات لازم را برای اجرای آتش بس در زمین انجام خواهد داد".

از سوی دیگر آذربایجان ارمنستان را به نقض آتش بس با شلیک خمپاره و خمپاره متهم کرد. در بیانیه وزارت دفاع آذربایجان آمده است که "آذربایجان با اقدامات مناسب پاسخ داده است". این وزارتخانه بعداً گفت كه نیروهای ارمنی صبح روز یكشنبه حملاتی را انجام دادند و آذربایجان حملات را دفع كرد.

وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان پس از ۱۰ ساعت ملاقات در مسکو با میانجیگری سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در تاریخ ۱۰ اکتبر در مورد آتش‌بس توافق کرده بودند.

اما علیرغم آتش‌بس ١٠ اکتبر، اخبار مربوط به جنگ در آرتساخ همچنان ادامه داشت و هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم کردند. آخرین تصمیم آتش‌بس پس از آن گرفته شد که آذربایجان ارمنستان را به حمله موشکی به کشتن حداقل ۱۳ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۵۰ نفر متهم کرده بود.