برای مقابله با حملات فاشیستی چه کار باید کرد؟ | یادداشت

وقتی از رویدادها و سیاسی سخن به میان می‌آید، فقط سخنان و اعمال بایدن، پوتین، اردوغان دیده می‌شود. با این حال، خبر واقعی کار و فعالیت مردم و مبارزینی است که ارزش ارزیابی و درک را دارد. زیرا نوآوری و پیشرفت در آن نهفته است.

◼️ بنابر مثل عامیانه 'دارایی ثروتمندان چانه فقرا را به درد می‌آورد'. زیرا فقیر چیزی ندارد در مورد آن حرف بزند. زمانی که آدم یک سری نوشته‌ها را می‌خواند و یا به برخی گفته‌ها گوش می‌دهد، این مثل به یاد انسان می‌آید. زیرا او همیشه درباره دیگران می‌نویسد یا صحبت می‌کند. به طور جدی نیز بر روی کار و فعالیت رقیب خود تمرکز کرده و  می‌اندیشد. خوب، کاری که لازم به انجام دادن باشد، نداریم؟ آیا ما هیچ وقت کاری انجام نمی‌دهیم که در مورد آن بخواهیم گفتگو کنیم و یا بنویسیم؟

البته کسانی که این کار را می‌کنند، آن را به نام "ارزیابی" انجام می‌دهند. به طور جدی این کار را برای "توهین به رقیب خود" انجام می‌دهند. اما ما در متن یک گام نیرومند مبارزه هستیم. در چنین فرآیندی ارزیابی به تنهایی کافی نیست. برای اجرای این امر باید تلاش کرد. تلاشها باید در سطح میهنی و انقلابی صورت گیرد. تا اینکه آدم گرفتار وضعیتی بزدلانه و فرصت‌طلبی نشود.

از سوی دیگر در چنین روندی، طبیعتاً باید رقیب و دشمن خود را افشا کرد. اما از آنجا که یک جنگ ویژه و گسترده در حال انجام است، باید در مورد افشا احتیاط به خرج داد و به شکلی اصولی آن را به انجام رساند. زیرا تحت نام افشا کردن، امکان دارد که تبلیغاتی ناخواسته برای دشمن انجام گیرد. اگر اندازه و مقیاس به اندازه مناسب در نظر گرفته نشود، در این لحظه این تبلیغات ناخواسته که به سود دشـمن است، روی می‌دهد. متاسفانه چنین وضعیتی بسیار اتفاق افتاده است، به همین دلیل، زمانی که تبلیغات می‌شود، مردم باید بهتر هوشیار بوده و دقت کنند.

نباید فراموش کرد که تبلیغات نیز معیارهای مخصوص به خود را دارد. این کار نیز باید به صورت فنی انجام شود.

زیرا همه اینها برای یک هدف خاص انجام می‌گیرند. برای مثال، هر آنچه به ذهن آمد را نباید نوشت. از زبانی که خواننده نمی‌تواند بفهمد، نباید استفاده کرد. اگر انسان به این موراد توجه نکند، نمی‌تواند به موفقیت برسد.

البته در کار تبلیغات و تحریک نیز افشای دشمن و رقیب وجود دارد و این وظیفه مهمی است. اما باید در افشای آن مراقب بود. کار افشا باید به موقع، متناسب و به وسیله زبان مناسب انجام شود. سطح آن نیز باید به خوبی تنظیم شده و با زبانی مناسب انجام گیرد. زیرا این مسئله یک جنگ روانی ویژه‌ است. اگر انسان به این موارد توجه نکند، این امکان وجود دارد که در افشاگریی که صورت می‌گیرد به نفع دشمن تبلیغ شود.

مثلا؛ برخی افرادی که  تحت عنوان "من در مورد سیاست می‌نویسم یا صحبت می‌کنم" می‌آیند و می‌گویند، طیب اردوغان این را گفت، بایدن این را گفت، پوتین این را گفت، فلان دولت این کار را کرد، تروریستها این اقدام را انجام دادند. آنها همیشه سخنان و اقدامات روسای جمهور، اعمال نیروهای دولتی را بیان می‌کنند. آیا هیچ سیاستی خارج از اینها وجود ندارد؟ آیا هیچ گاه هیچگونه فعالیت سیاسی اجتماعی دیگری شکل نمی‌گیرد؟

اگر قرار است بنویسیم یا صحبت کنیم و این کار را برای افشای اطلاعات و علیه رقیب و دشمن انجام می‌دهیم، نباید درباره کار خود، کار مردم و نیروهای انقلابی-دمکراتیک بنویسیم یا صحبت کنیم. باید بسیار مراقب باشیم تا به هدف برسیم.

سپس انتخاب موضوع و نام آن برای صحبت و نوشتن بسیار مهم است. ما می‌توانیم برای ارزیابی یا تجزیه و تحلیل روی اقدامات مخالفان و دشمنان خود تمرکز کنیم. اما اگر این کار را دائماً انجام دهیم و اگر از نظر محتوا و زبان به درستی به آن نزدیک نشویم، ما موفق به انجام ارزیابی و یا افشاگری نخواهیم شد، بلکه اقدام و فعالیت ما به تبلیغاتی برای مخالفان و خدمت به آنها تبدیل می‌شود. تبلیغات فقط در مورد ارزیابی و افشای مخالفان نیست، تبلیغات یعنی ارزیابی خود، نوشتن در مورد کارهای خود و ارائه این مطالب به توده‌ها است. البته برای اینکه این کار با تعادل مناسب انجام شود ، برخی شرایط و ملزومات ضروری نیز انجام گیرد.

بدون شک گریلای نیروهای دمکراتیک-انقلابی و خلق تلاس و اقدامات زیادی را علیه فاشیسم آ.ک.پ- م.ه.پ  انجام می‌دهند. زنان و جوانان همیشه در حال مبارزه هستند. معنی دارترین مقاومت ضد فاشیستی در تاریخ در حال انجام است. جنگ گریلایی بر اساس خط فدایی ادامه دارد. یک مقاومت قهرمانانه در برابر تمامی ظلم و ستم‌های سیستم شکنجه و انزوای امرالی وجود دارد. آیا همه اینها از نظر سیاسی و ایدئولوژیکی دارای ارزش و اعتبار نیستند؟ آیا همه این اقدامات مهم ارزش تبلیغات و تحلیل را ندارند؟

به گفته برخی‌ها، پاسخ این سؤالات منفی است. زیرا به گفته آنها آنچه مهم است دولت و روسای دولت‌ها هستند. وقتی صحبت از اخبار و سیاست می‌شود، آنها به چشم می‌آیند. اما با این وجود، خبر واقعی سخنان و کردار مردم و انقلابیون است که ارزش ارزیابی و درک را دارد. زیرا نوآوری و پیشرفت در اقدامات خلق و مبارزان نهفته است.

البته باید ذکر کرد، آنچه در حال انجام است کافی نیست. ما در دورانی هستیم که ارزیابی و تبلیغات به تنهایی کافی نیست. از نظر ایدئولوژیکی، سیاسی و نظامی باید در فعالیتها شرکت و حضور داشت.

بنابراین در عوض اینکه مردم تنها ظلم دشمن را ببینند، درباره آن بنویسند و صحبت کنند، باید فعال شده و علیه آن تبلیغات کنند. کوردها و زنان کورد، جوامع ترکیه قطعاً باید این گونه باشند. برای این امر مهم دلایل بیشمار وجود دارد و اثبات می‌کند که این مهم نباید به تعویق بیافتد.

برای مثال، حملات اخیر به شنگال را در نظر بگیرید. فاشیسم آ.ک.پ- م.ه.پ با بمباران هوایی یک بیمارستان را ویران کرد و بیمارانی که تحت درمان بودند را به قتل رساند. با یک برنامه ویژه، رهبر کوردهای ایزدی و نماینده قانونی آنها، رفیق سعید حسن را ترور کرد. در مواجهه با این رویداد چه خواهیم کرد؟ آیا فقط بیان و مذمت کافی است؟ آیا تنها انتشار بیانیه که در واقع تاثیری ندارد، نتیجه جدی به دنبال خواهد داشت؟ آیا در مواجهه با چنین قتل‌عام‌های وحشیانه‌ای منطقی خواهد بود که مردم در مورد حقوق و قانون صحبت کنند؟

البته این موارد نیز ضروری و معنی‌دار هستند. اما در شرایطی که دشمن در حال برنامه‌ریزی چنین حملاتی وحشیانه‌ای است، قطعاً چنین رویکردی کافی نیست. برای درک اقدام کافی چه باید کرد؟ واضح است که باید واکنش فوری وجود داشته باشد و انتقام گرفته شود. البته این امر نیاز به آمادگی قبلی دارد. برای آمادگی از قبل باید قبول کرد که در حال جنگ با دشمن هستیم و این را وظیفه ماست که از خود دفاع کرده و اگر به ما حمله شد، پاسخ آن را بدهیم.

ضعف اساسی ما از اینجا ناشی می شود. فاشیسم آ.ک.پ- م.ه.پ علیه همه کوردها می‌جنگد و در هر کجا که ممکن است قتل‌عام می‌کند، اما کوردها متناسب با شرایط و موقعیت اقدام نمی‌کنند. جنگ علیه فاشیسم حکومت آ.ک.پ- م.ه.پ را ماموریت خود نمی‌داند. هیچ اقدامی علیه آن انجام نمی‌دهد و واکنشی انقلابی انجام نمی‌گیرد. وقتی حمله‌ای رخ می دهد، ضربه می‌خورد و سپس با انتشار بیانیه‌ای آن را  محکوم می‌کند، منتظر می‌ماند تا برخی دیگر از این حملات را متوقف کنند. باید این موضوع را درک کرد که هیچ کس نمی‌تواند جلوی این حملات را بگیرد و چنین انتظاری خودفریبی است.

اینجا قدرت کوردها، زنان و خلق نیز وجود دارد. اگر درک و فهم درستی به جوانان داده شود، آنها می‌توانند روزانه ده‌ها اقدام انقلابی علیه فاشیسم آ.ک.پ- م.ه.پ انجام دهند. وقتی فاشیسم ترک بیمارستانی در شنگال را هدف قرار داد، جوانان نیز می‌توانند در استانبول این کار را بکنند. انتقام سعید حسن را می‌توانند بلافاصله و فوری در ازمیر جبران کنند، این اقدامات شدنی است. اما نیاز به طرز فکر مناسب، هوشمندی و وظیفه شناسی، آمادگی و ابتکار وجود دارد. عدم پاسخ قاطع به رژیم فاشیست ترک نشان از ضعف در شخصیت میهن‌دوستی است.

البته تبلیغات دروغین نیز نقش مهمی در چنین شرایطی ایفا می‌کند. اگر اقدامات فاشیستی حکومت ترک تحت زمامداری آ.ک.پ- م.ه.پ به طور کامل مورد بحث و نوشتن قرار گیرد ، مردم بر این اساس فکر خواهند کرد و زندگی خواهند کرد. اگر اقدامات علیه فاشیسم حکومت ترک مورد بحث و نوشتن قرار گیرد، این امر همچنین باعث ایجاد آگاهی و تمایل به اقدام انقابی مردم و جوانان می‌شود. در چنین حالتی، هم موضوعات مناسب تبلیغات انتخاب می‌شوند و هم تبلیغات سازماندهی می‌شوند، بنابراین منطقی خواهد بود.

در این حالت به جای اینکه مردم درباره سخنرانی‌ها و اقدامات دیگران بنویسند و صحبت کنند، باید قبل از هر چیز آنچه خودشان انجام داده‌اند و البته آن را به شیوه‌ای درست تبلیغ کنند. مرحله واقعی انقلاب و اجرای آن به این شکل صورت می‌گیرد.◻️

منبع: ozgurpolitika