چرا در این زمان به زاپ حمله شده است؟ | یادداشت

بعد از گفتگوی تلفنی بایدن با اردوغان، نیروهای اشغالگر ترک در منطقه متینا، آواشین و زاپ حملات هوایی خود را آغاز کردند. آغاز این حمله بعد از تماس تلفنی بین این دو بسیار توجه برانگیز است.

◼️ نظامیان رژیم غاصب ترک، بعد از تماس تلفنی بین اردوغان و بایدن، ساعت ۲۰:۰۰ روز شنبه ۲۳ آوریل به جنوب کوردستان حمله کردند. ارتش اشغالگر ترک با هواپیماهای جنگی خود منطقه زاپ و آواشین را بمباران نمود. بعد از بمباران، نیروهای نظامی را به منطقه اعزام کردند. مدت زمان زیادی است که در این منطقه تحرکات نظامی و سیاسی در جریان است. در چارچوب این عملیات، از یک طرف نیروهای وابسته به ارتش اشغالگر ترک و ارتش عراق تلاش می‌کنند وارد شنگال شوند، از طرف دیگر رژیم سوریه نیز می‌خواهد تنش‌های قامشلو را گسترش داده و به نیروهای امنیت داخلی روژآوا حمله می‌کند. حملات در قامشلو، شنگال و متینا که در داخل مرزهای سرزمینی عراق قرار دارند، در سوریه و ترکیه نیز ادامه دارند مسائل جدیدی را مطرح می‌کنند. این حملات همزمان این پرسش را بر می‌انگیزد که آیا نیروهای بین‌المللی که به صورت همزمان به خلق کورد حمله می‌کنند آیا علیه کورد متحد شده‌اند؟

عملیات همزمان هوایی و زمینی

طبق اطلاعات منابع محلی که از منطقه کسب شده‌اند، نیروهای اشغالگر ترک در ساعت ۲۰:۰۰ شنبه ۲۳ آوریل مناطق ستونا، کوردینه و درار در منطقه زندوره از توابع هفتانین را از طریق هوا بمباران کرده‌اند. بعد از بمباران هواپیماها، هلیکوپترها، نیروهای نظامی را در منطقه هلی برد کرده‌اند. از طرف دیگر نیروهای نظامی ارتش اشغالگر ترک با هواپیماهای نظامی بدون سرنشین دست به اکتشاف منطقه زده‌اند و سپس در منطقه چلی و قلابان، مرز منطقه زاخو دست به بمباران زده‌اند.

گریلاهای ه.پ.گ (نیروهای مدافع خلق) نیز به این حملات پاسخ داده و نبردهای سنگینی در منطقه آغاز شده است. هلیکوپترهای کبری نیز در منطقه دست به حمله زده‌اند. همزمان نیروهای اشغالگر ارتش ترک بار دیگر منطقه مام رشو از توابع منطقه آواشین و قلا بدوی، شهید منزور، دره نیروی و کنیاش در زاپ را  هدف حملات خود قرار داده‌اند.

هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی

طبق اطلاعات کسب شده از منابع محلی، نیروهای ارتش اشغالگر ترک مناطق غیر نظامی را نیز مورد هدف قرار داده و بمباران می‌کنند. همزمان با تلاش نیروهای اشغالگر ترک برای هلی‌برد نیروی نظامی در مناطق ستونا، در منطقه مام رش، نیروهای مدافع خلق به شدت به این حمله پاسخ داده‌اند.  بعد از روی دادن برخوردهای سنگین، منابع محلی اعلام کرده‌اند که در این نبردها شمار فراوانی از نیروهای اشغالگر ترک کشته شده‌اند. در منطقه قلابان و چلی از توابع جولمرگ نیز با تانک، توپ و توپهای دور برد، مناطقی از زاخو، سرت، کوپک، قمری و کوخی سپی در منطقه برواری بمباران شده‌اند. نیروهای اشغالگر ترک همچنین نواحی غیر نظامی را نیز مورد هدف قرار داده‌اند. بعد از این بمبارانها مناطق فراوانی دچار آتش‌سوزی شده است.

پیش از این نیز ترکیه و پارت دمکرات کوردستان برای اعمال فشار بر غیرنظامیان و واداشتن آنان به کوچ از این روستاها، روستای بریفکا بازی و تیروانیش-شیمایلا در منطقه متینا را هدف قرار داده بودند. عناصر گروه تبهکار موسوم به پیشمرگه روژ در پایگاه نظامی بعشیقه ترکیه و نیروهای زیروانی پارت دمکرات کوردستان وابسته به مسعود بارزانی، در پایگاههای ارتش اشغالگر ترک حضور دارند.

منابع محلی دیگر گزارش می‌دهند که هدف از این حملات علیه منطقه زاپ و متینا، بعد از شکست پیشین ارتش ترک گاره، که اردوغان نیز آن را شکست خورده اعلام کرده بود، قطع کردن ارتباط منطقه زاپ، متینا و گاره است. نیروهای ارتش اشغالگر ترک می‌خواهند حاکمیت نظامی را در منطقه جنوب کوردستان کسب کنند. نیروهای اشغالگر ترک تا کنون در بسیاری از مناطق زاپ و متینا دست به حمله زده و عملیاتهای فراوانی را در این مناطق انجام داده‌اند. اما تاکنون نیروهای دولت ترک نتوانسته‌اند در این مناطق حاکمیت کسب کنند. همچنین نیروهای اشغالگر ترک تا کنون در مناطق خاکورک، هفتانین، زاگرس، زینی ورته، قندیل و آسوس عملیاتهای فراوانی را انجام داده‌اند اما به نتیجه‌ای دست پیدا نکرده‌اند.

آغاز عملیات بعد از تماس تلفنی بایدن و اردوغان

نیروهای اشغالگر ترک بعد از تماس تلفنی جو بایدن و اردوغان عملیات نظامی علیه مواضع گریلاهای حزب کارگران کوردستان را آغاز کردند و این در حالی است که طبق گزارشات مطرح شده در رسانه‌ها، بایدن در این تماس تلفنی از برسمیت شناخته شدن قتل‌عام ارمنیان توسط دولت عثمانی در سال ۱۹۱۵ سخن گفته است. برخی از ناظران عقیده دارند که به همن دلیل بوده است که نیروهای اشغالگر ترک در سه منطقه از جنوب کوردستان، این عملیات نظامی را آغاز کرده‌اند. اما گفته می‌شود که بایدن نیز از اقداماتی که منجر به مقابله با  تحرک بیشتر مسئله کورد در منطقه شود حمایت می‌کند.

از طرف دیگر ارتش عراق نیز تلاش می‌کند تا حاکمیت در منطقه شنگال را قبضه کند. از طرف دیگر حکومت دمشق نیز تلاش می‌کند تا در قامشلو قدرت از دست رفته را مجددا بازگرداند. تمامی این حملات همزمان به جنبش آزادیخواهی خلق کورد نشان می‌دهد که ترکیه، سوریه و عراق بار دیگر علیه خلق کورد و مطالبات آن به فعالیت افتاده‌اند.◻️