هاکان فیدان رئیس میت به ‌دنبال چیست؟

هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه میت در اواخر آگوست و هفته‌های اول سپتامبر هم در سوریه و هم در عراق سلسله دیدارهایی انجام داد.

◼️ سوریه و عراق چندین سال است در مناقشات و رقابت‌های سیاسی به دلیل جنگ با تبهکاران داعش و مسائل داخلی هستند. به‌همین دلیل  دولت ترکیه از این مسئله استفاده کرده و در امور سیاسی و داخلی این کشورها دخالت کرده و حتی ده‌ها کیلومتر از مرزهای جغرافیایی آن‌ها گذشته و برای اهداف خود از آن استفاده کرده است.

پس‌ از جنگ داعش در سوریه، ترکیه به‌طور کامل از اپوزیسیون داخلی پشتیبانی کرد، اما همه تبهکاران را سازماندهی نمود و برای اشغال دمشق و سپس مناطق کوردنشین همراه با افزایش و شدت گرفتن جنگ، ابتدا ترکیه، جرابلس، باب، اعزاز و بخشی از ادلب را اشغال نمود و تبهکاران را آموزش داده و آن‌ها را به مناطق کوردنشین روانه کرد. حکومت دمشق را به‌طور کامل رد کرده و نمی‌خواست بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در حکومت باقی بماند و برای از بین بردن وی هر کاری از دستش برمی‌آمد انجام می‌داد.

از طرف دیگر حدود نیمی از خاک عراق به کنترل داعش درآمد و از لحاظ سیاسی و نظامی پیروز شد. ترکیه ابتدا گامی هوشیارانه در عراق در رابطه با مسئله تبهکاران برداشت، اما با آن‌ها توافق کرد و توانستند خود را در عراق مستقر نمایند. در چنین شرایطی به‌ویژه در مسئله سیاسی توانست بسیاری از افراد داخل حکومت مانند کاظمی را به‌طرف خود بکشد و علیه کوردها دست به معامله زدند. ترکیه می‌خواهد در مقابل بلوک شیعه، از بلوک سنی پشتیبانی نماید که آن را بلوک خود می‌داند. می‌خواهد شنگال و مخمور را تخلیه نماید و به‌همین دلیل به کوردها ضربه زده و درصدد است این مناطق را به حکومت عراق از لحاظ اداری و نظامی بازگرداند. از لحاظ عملی نه شنگال و نه مخمور از عراق دور نیستند، اما به دلیل شرایط استراتژیک و سطح سیاسی ویژگی‌های خود را دارند.

همچنین دیدار با خمیس خنجر و برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق سبب ایجاد اعتراضاتی شد. بخشی از فراکسیون عراقی‌ها این دیدارها را خطرناک دانسته و خواستار تحقیق در این‌ رابطه شده‌اند. در این‌جا مشخص است که آینده همه خلق عراق در این دیدارها وجود ندارد.

 یکی از مسائلی که سبب شد هاکان فیدان رییس میت به سوریه و عراق برود در اساس جنبش آزادی کورد است. هرچند نارضایتی‌هایی در عراق در این زمینه وجود داشت اما علل دیدار فیدان برای بهتر شدن ارتباط پس‌از قتل‌عام پرخ در ۲۰ ژوئیه امسال بود تا به گونه‌ای بتوانند خانواده‌ها را قانع کنند تا این قتل‌عام را پنهان نمایند و یا این‌که مسئولیت این جنایت ارتش ترکیه را به پ.ک.ک نسبت دهند. از طرف دیگر مشخص شد برای آنکه حکومتی جدید تشکیل دهند می‌خواهند همراه با طیف‌های سنی حکومت را تشکیل دهند. این نیز به نفع آن‌هاست برای آنکه بتوانند بیشتر به جنبش آزادی کوردها در عراق حمله کنند.

اما از همه مهم‌تر، یکی از مسائل دیگر توافق و دیدار دشمنان کورد است. از دیدگاه من در این دیدارها مسئله پ.ک.ک و به‌ویژه مخمور و شنگال در دیدارهای هاکان فیدان وجود دارد و براساس اطلاعاتی که بدست ما رسیده ‌است، اخیراً تحرکات جدید عراق به‌ویژه بر سر مخمور و شنگال  وجود دارد و تهدیدهای گوناگونی وجود دارد. حملات هوایی  به این مناطق این اطلاعات را تایید می‌کنند. اخیراً اطلاعاتی منتشر شده‌اند که می‌خواهند یک‌بار دیگر اطراف کمپ آوارگان مخمور را سیم‌ خاردار بکشند و برج مراقبت در آن‌جا درست کنند. این‌گونه می‌خواهند به‌طور کامل آن را کنترل کرده و اهداف خود را اجرا نمایند.

از طرف دیگر باید به دیدار از سوریه بپردازیم که پس‌از چند روز آشکار شد. فیدان دیداری با رییس دستگاه اطلاعاتی سوریه علی مملوک انجام داده ‌است. اگر بگوییم این دیدار غیرمنتظره بوده‌ است، واقعیت ندارد. مدتی است ترکیه در رسانه‌های خود برای این‌گونه تحرکات زمینه‌سازی می‌کند. برای همین خیلی قابل‌ توجه نبود. مسأله در این‌جا آن است که ترکیه در زمانی این‌ دیدارها را انجام می‌دهد که در شرایطی بسیار آشفته قرار دارد، چون همه ما ترکیه و سخنان رئیس‌جمهوری ترک در رابطه با دمشق به‌ویژه در رابطه با اسد را به یاد داریم. این سخنان چه شد و اکنون می‌گویند که می‌خواهند با هم دیدار کنند. مشخص است جوانان کورد در زاپ، آواشین و متینا آن‌ها را شکست داده‌اند. تکنولوژی جنگی که به آن پشت بسته بودند نتوانست به فریاد آنها برسد. هم‌زمان در دیدارهای ژنو و آستانه هیچ نتیجه‌ی خوبی به دست نیاورده‌اند.

به‌همین دلیل رابطه آن‌ها را بهتر کرده و تلاش می‌کنند کوردها را از بین ببرند. رجب طیب اردوغان قبل از نشست شانگهای گفته بود؛"اگر اسد به ازبکستان بیاید، من با او دیدار کنم". درحالی‌که قبلاً اردوغان چیزی باقی نمانده بود که به اسد نگفته باشد. این‌گونه اما اکنون می‌گوید، با اسد دیدار می‌کند. این نیز دورویی آشکار است. زمانی‌که در شرایط بدی قرار دارد با او دیدار می‌کند و زمانی‌که شرایط خوبی بود می‌گفت؛"اسد قاتل است". همه‌ی اینها دروغ‌های دولت ترکیه براساس منافعش را نشان می‌دهد.

نباید این مسئله  فراموش شود، ترکیه در هر جایی باشد و هرگونه دیداری که انجام دهد بدون شک معطوف به نابودی کورد و ضربه‌زدن به منافع ملی کوردهاست. امروز اگر با عراق، سوریه و یا هر کشور دیگری دیدار می‌کند، مهم‌ترین مسئله، مسئله کورد و جنبش کوردهاست.

در روزهای آینده موضوع این دیدارها بیشتر آشکار خواهد شد. نتیجه آن برای کوردها آشکار است. هرچه رخ دهد کوردها دیگر راه مقاومت و مبارزات را انتخاب کرده‌اند.◻️