کاربرد سلاح‌های شیمیایی از کازان تا گاره | یادداشت

.... وقتی که ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در ناحیه کازان از توابع جولمرگ ۳۶ گریلا جانشان را از دست دادند، اظهارات مربوط به استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی، توسط خانواده‌ها‌، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و احزاب سیاسی مطرح شد ....

◼️ واقعیت در حمله گاره این است: حکومت ترکیه سربازان و پلیس خود را قتل‌عام کرد. علاوه بر این در عملیات با استفاده از سلاح‌های شیمیایی، کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض و جنایات جنگی مرتکب شد. تقصیر دولت زیاد است. برای پوشاندن این جنایت، آنها هر وسیله‌ای را مجاز می‌دانند.

قبل از عملیات گاره، ۸ فوریه اردوغان دیکتاتور اعلام کرد "من روز چهارشنبه به شما مژده می‌دهم". وعده او منجر به یک شکست بزرگ نظامی و سیاسی شد.

دوران کالکان، عضو شورای اجرایی ک.ج.ک در برنامه ویژه پخش شده از رسانه خبری "مدیا هابر" ۱۶ فوریه این حمله را چنین توصیف می‌کند: "آنها کاملاً شکست خوردند".

 بر اساس اظهارات دوران کالکان، هدف از این حمله "خنثی سازی سیستم کنترل فرماندهی ه.پ.گ و یژاستار" بود. از آنجا که آنها نتوانستند به اهداف خود برسند، ۱۳ اسیر جنگی که پ.ک.ک امنیت زندگی آنها را در برابر آنها تأمین می کرد، توسط خود ارتش ترکیه کشته شدند.

یک بار دیگر دیده شد وقتی رژیم کاخ بگوید "خبرهای خوبی" به مردم خواهد داد، مثل همیشه چیزی بجز مرگ تحویل نمی‌دهد.

فاشیسم کاخ برای پوشاندن این شکست در برابر گریلاهای ه.پ.ه/ یژا ستار و جنبش متحد انقلابی خلق‌ها، به تبلیغات دروغین معمول، تحریک شوونیسم و حملات فاشیستی روی آورد.

بازداشت، بازجویی و فرافکنی سیاسی را دنبال می‌کنند. هدف این همه خصومت، ه.د.پ  به عنوان "مظنون معمول" فاشیسم است. آنها بمباران دروغ‌ها را آغاز کردند، گویی که ه.د.پ مسئول کشته شدن ۱۳ نفر است. همچنین پرونده ای علیه هدی کایا و عمر فاروق گرگری اوغلو دو تن از نمایندگان ه.د.پ که هدف تخریب‌‌ سیاسی قرار گرفتند باز شد.

همانطور که در ویدئوی منتشر شده توسط ه.د.پ در حساب توئیتر آن به وضوح مشاهده می‌شود، نمایندگان پارلمانی ه.د.پ بارها خواستار تماس دولت با پ.ک.ک برای آزادی نظامیان اسیر، پلیس و اعضای میت شده‌اند. با این حال، هیچ یک از فراخوان‌ها پاسخی پیدا نکردند.

این اطلاعات توسط مدحت سنجار، رئیس مشترک ه.د.پ، در جلسه گروه پارلمانی حزب حائز اهمیت است: "همه ۳۳۵ شخصی كه در طی ۲۲ سال بازداشت شده‌اند، در نتیجه تلاش‌ها، با خیال آسوده و در سلامتی سلامتی به خانواده خود بازگشته‌اند". در واقع معلوم بود که راه و روش چیست. اما دولت ترکیه نخواست این روش را امتحان کند.

نیزه آنقدر بزرگ است که در گونی جای نمی‌گیرد. آنها به جان نظامیان خود رضایت ندادند، بلکه اظهارات قابل تأملی وجود دارد که آنها در این حمله از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.

اگر ما از بیانیه مرکز مطبوعات ه.پ.گ در تاریخ ۱۶ فوریه نقل قول کنیم، نوشته شده: "ارتش فاشیست ترکیه برای ورود به اردوگاه اسیران از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی که بخشی از جنایات جنگی محسوب می‌شوند استفاده کرد. احتمالاً همه افراد این اردوگاه پس از کشته شدن توسط گاز شیمیایی مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند".

 اینها اولین اطلاعاتی است که می‌توان به آنها دست یافت. ه.پ.گ گفته است با کسب اطلاعات دقیق، نحوه کشته شدن نظامیان اسیر را اعلام خواهد کرد.

خلوصی آکار، وزیر جنگ کاخ فاشیسم در سخنرانی خود در جلسه‌ای که ۱۶ فوریه در مجلس برگزار شد، ضمن تلاش برای نپذیرفتن مسئولیت این رویداد، چنین دروغی را وسط انداخت: "برای ورود به غار فقط از نارنجک‌های دستی، سلاح‌های سبک و گاز اشک‌آور استفاده کردیم و استفاده از هر سلاح و مهمات دیگری قابل بحث نیست".

تقصیر دولت زیاد است. آنها برای پوشاندن این جنایت، هر وسیله‌ای را مجاز می‌دانند. اطلاعات زیر که توسط گورسل اوزبی، پدر سرباز سمیح اوزبی که در میان ۱۳ کشته شده بود، ارائه شده، بسیار جالب است: "فقط چهره فرزند من را نشان دادند. آنها گفتند که نمی‌توانند بدن او را نشان دهند".

سئوال اینجاست که ممکن است چرا نشان نداده‌اند؟ در این دریای دروغ، نمی‌توان با این تفکر که "به دلیل یک احساس انسانی، آنها نخواسته‌اند جسدی مثله شده را به خانواده‌اش نشان دهند"، غیر ممکن است.

پس گزینه دوم باقی می‌ماند: آنها چیزی را پنهان می‌کنند. وقتی قطعات این واقعه ترکیب می‌شوند، مشخص می‌شود که چه چیزی را پنهان می‌کنند.

واقعیت این است که دولت ترکیه سربازان و پلیس خود را قتل‌عام کرد. علاوه بر این، در این عملیات با استفاده از سلاح‌های شیمیایی کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض و جنایات جنگی مرتکب شد.

این اولین بار نیست که دولت ترکیه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌شود.

وقتی که ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در ناحیه کازان از توابع جولمرگ ۳۶ گریلا جانشان را از دست دادند، اظهارات مربوط به استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی، توسط خانواده‌ها‌، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و احزاب سیاسی مطرح شد.

پیکر ۲۴ گریلا که از پزشکی قانونی ملاطیه به استانبول منتقل شدند شبیه زغال بودند.

ولی پیشنهاد نمایندگان کورد برای بررسی موضوع که آن زمان به عنوان گروه ب.د.پ در پارلمان مطرح کردند، پذیرفته نشد، درخواست درخواست سازمان حقوق بشری "IHD" جهت تشکیل هیئت مستقل برای انجام کالبد شکافی حتی مورد توجه قرار نگرفت. بنابراین بر جنایت دیگری که حکوت مرتکب شده بود سرپوش گذاشتند.

ده سال پس از سال ۲۰۱۱، از دره کازان تا گاره، این بار حکومت ترکیه به استفاده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان، پلیس و افسران اطلاعاتی خود متهم شده و این در حالیست که آنچه در گاره اتفاق افتاد، بحران رژیم سلطنتی فاشیستی را عمیق‌تر خواهد کرد.◻️

منبع: اوزگور پولتیکا