خال علی فرمانده هنگ لالش: از خلق محافظت می‌کنیم

فرمانده هنگ لالش می‌گوید:"اگر حکومت عراق و پ.د.ک درصدد باشند توافقنامه خود را علیه ایزدی‌ها با زور تحمیل کنند در آنصورت مردم ایزدی ناچار خواهند شد از خود دفاع کنند."

خال علی فرمانده هنگ لالش با اشاره به توافق میان پ.د.ک و حکومت عراق در مورد شنگال با خبرگزاری فرات گفتگو کرد و خاطرنشان کرد که آنان نمی‌پذیرند پ.د.ک یکبار دیگر به شنگال بازگشته و دوباره ایزدی‌ها را بفروشد.

پ.د.ک عامل آمریکایی‌هاست

خال علی توافقنامه صورت گرفته از سوی بارزانی‌ و کاظمی را یک توافقنامه آمریکایی خواند و افزود:"پ.د.ک عامل آمریکا و اسرائیل است. کودک محبوب امریکایی‌هاست. حکومت عراق نیز با این اقدام خود نقشه‌های آمریکا را به اجرا می‌گذارد."

هدف قربانی کردن ایزدی‌هاست

خال علی با اشاره به نقشه‌های دشمنان علیه ایزدی‌ها گفت:"ایزدی‌ها پیش از این نیز بارها قربانی شدند، اکنون هم می‌خواهند همان بلا را سر ایزدیان بیاورند. همچون خلق ایزدی بیش از این اجازه نمی‌دهیم هیچ نیرویی ما را برای مقاصد خود بکار گیرد. ما از این توافقنامه‌ها نیرومندتر هستیم. به گمان آنان ایزدی‌ها بی‌کس و کارند و یا از سیاست و نیرو بی‌بهره‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است. ایزدی‌ها متحول شده‌اند. پس از چندین بار که مورد فروش قرار گرفتند اکنون خوب می‌دانند از خود دفاع کنند."

ایزدی‌ها برای فروش نیستند

خال علی خاطرنشان کرد که ادعاهای مربوط به سیاست بین‌المللی و نابودی کمربند شیعه مد نظر برخی نیروهای بین‌المللی برای آنان هیچ اهمیتی ندارد و افزود:"این چیز‌ها به ما ربطی ندارند، ما از خلقمان یعنی از ایزدی‌ها محافظت می‌کنیم. اجازه هم نمی‌دهیم هیچ نیرویی ما را قربانی مقاصد خود کند. ایزدی‌ها برای فروش نیستند."

قبول نمی‌کنیم یکبار دیگر پ.د.ک و نیروهایش ما را بفروشند

خال علی در ادامه به اهمیت موقعیت استراتژیک شنگال اشاره کرده و افزود:"ما [به پ.د.ک] می‌گوییم که چند بار ما ایزدی‌ها را فروخته‌اید و بر ما ظلم کرده‌اید، ما دیگر چنین رویه‌ای را نمی‌پذیریم. ما نمی‌خواهیم که پ.د.ک و پیشمرگ‌هایش دوباره به این منطقه بیایند و ایزدی‌ها را قربانی مطامع خود کنند."

از خود دفاع می‌کنیم

خال علی در مورد اینکه آیا پ.د.ک و حکومت عراق می‌توانند با زور توافقنامه مابین خود را بر شنگال تحمیل کنند گفت:"ما به نمایندگی از هیچ یک از احزاب سیاسی سخن نمی‌گوییم، ما به عنوان نماینده ایزدی‌ها حرف می‌زنیم و می‌گوییم که هیچ حکومتی نیرومندتر از مردم نیست. انانی که به حکومت دست یافته‌اند از سوی مردم به این جایگاه رسیده‌اند. ما آنان را انتخاب کرده و به این جایگاه رسانده‌ایم. اگر حکومت عراق و پ.د.ک درصدد باشند توافقنامه خود را علیه ایزدی‌ها با زور تحمیل کنند در آنصورت مردم ایزدی ناچار خواهند شد از خود دفاع کنند. هر چقدر هم قربانی دهیم تعداد آنها به اندازه افرادی نمی‌رسد که توسط نظامیان پ.د.ک به داعش واگذار شدند و به قتل رسیدند. ما می‌جنگیم و حق خود را باز می‌ستانیم."

خال علی در پایان سخنان خود با اشاره به اهداف پ.د.ک از این توافق گفت:"باید این توافقنامه ملغی شود. پ.د.ک می‌خواهد از این فرصت استفاده کرده و خلق ایزدی را به بوته امتحان بگذارد. می‌خواهد بداند موضع ایزدی‌ها چیست. ما صراحتا اعلام می‌کنیم که این توافق را نمی‌پذیریم و در عمل هم آنرا نشان خواهیم داد. اگر می‌توانند برگردند بگذار بیایند. حتی اگر برادر خونی من هم در این توافقنامه جای گرفته باشد و با پ.د.ک همدست شده و اسلحه آنان را بدست گرفته باشد، اگر برای تحمیل این توافقنامه به شنگال بازگردد در مقابل چشمان همه علیه این برادر خود اعلان جنگ می‌کنم."