پیش بسوی آگوست تازه | یادداشت

ما اذعان داریم که با پیشاهنگی زنان و جوانان، خلق کورد و دوستانمان هر روز تحول تازه‌ای روی می‌دهد. لازم است عید ١۵ آگوست و کارزار «روز روزِ آزادیست» را برای آزادی جسمی رهبر آپو در هر عرصه‌‌ای با شور و شوق هر چه بیشتر برگزار شوند.

◼️ با آمدن ماه آگوست به وضوح در میان کوردها شور و هیجان ۱۵ آگوست جدیدی دیده می‌شود. همه می‌دانند با عملیات دیهی و شمزینان در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ مقاومت جدید کوردها آغاز شد. مقاومتی که از آن روز تاکنون بدون وقفه ادامه دارد. این مقاومت ۳۸مین سال خود را به پایان رسانده و سال ۳۹ خود را سپری می‌کند. آگوست ۳۹ براساس کارزار انقلابی ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ خواهد بود. ما می‌توانیم این آگوست را، ٣٩مین آگوست آزادی کوردها بنامیم.

کاملاً آشکار و مشخص است مبارزات آزادی‌بخش تاریخی خلق‌ها به روزها و ماه‌ها معنی می‌بخشد. مبارزات آزادی خلق کورد نیز با پیشاهنگی پ.ک.ک آغاز شده و چنین تاریخی را به وجود آورده‌ است.

به‌عنوان مثال در ۲۱ مارس، ۱۸ می، ۳۰ ژوئن، ۱۴ ژوئیه، ۱۵ آگوست، ٢٧ نوامبر بر این اساس ماه مارس ماه قهرمانی، ماه می ماه شهدا، ماه ژوئن ماه فدائی و ماه ژوئیه ماه مقاومت خواهد بود. ماه آگوست ماه کارزار و پیروزی است و اینگونه یاد آن‌ها زنده می‌ماند. در مقابل رژیم نظامی و فاشیست ۱۲ سپتامبر با عملیات دیهی و شمزینان در ۱۵ آگوست سال ۱۹۸۴، این ماه به ماه کارزار گریلاهای انقلابی و پیروزی تبدیل شد.

به‌ همین دلیل برای ۱۵ آگوست گفته می‌شود عید "کارزار و پیروزی"، اما بیشتر عید "ملی و عید گریلا" است. خلق کورد و دوستانمان در ۳۸مین سالگرد، آگوست را به‌عنوان "عید ملی و عید گریلا" گرامی می‌دارند، چون کارزار انقلابی ۱۵ آگوست، کارزار گریلاست. نیروی آزادیبخش کوردستان (ه.ر.ک) که اولین سازماندهی گریلا است، در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با عملیات دیهی و شمزینان، تاسیس خود را اعلام نمود. از آن روز تاکنون خلق کورد به‌صورت فدایی، پیشاهنگی خود دفاعی را به دست گرفته‌اند و ۱۵ آگوست به‌روز گریلا تبدیل شده ‌است.

چون اولین انقلاب تاریخی بر اساس کارزار گریلا در ۱۵ آگوست به انقلاب "رستاخیز ملی" تبدیل ‌شده و این روز، روز عید "رستاخیز ملی" است. گریلا در ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با عملیات دیهی و شمزینان جنگ آزادی را آغاز نمود. از ابتلای ۱۹۹۰ قیام خلق آغاز شد و جامعه‌ی کوردها را از سیستم اشغالگری نجات داد و آن‌ها را به خلق و ملتی که برای آزادی زندگی کرده و در راستای آزادی مقاومت می‌کنند تبدیل نمود. پیش‌تر گفته می‌شد، کوردها از بین برده شدند، آن‌ها را در گور نهاده و با بتون روی آن‌ها را پوشانده‌اند، اما یک‌بار دیگر به خلق کورد زندگی بخشیدید. به‌همین دلیل به تغییراتی که در جامعه کوردها ایجاد شد، انقلاب "رستاخیز ملی" گفته می‌شود.

بدون‌شک وقتی‌ که به وضعیت امروز نگریسته می‌شود، در رابطه با ۳۸ سال گذشته می‌توان گفت، آنچه به وجود آمده ‌است را بسیار بزرگ‌تر کرده‌اند. اما شرایطی که در ۳۸ سال گذشته در آن برای اولین‌بار عملیاتی گریلایی در دیهی و شمزینان انجام شد، را نمی‌توان با شرایط کنونی مقایسه کرد. عملیات دیهی و شمزینان مانند معجزه و کاری شگفت‌آور بود. افراد بسیاری آن را مانند یک رؤیا می‌دیدند. کسانی نیز که بر اساس ذهنیت خود به مسئله نگاه می‌کردند، آن را با به‌صورت مشکوکی می‌دیدند و فکر می‌کردند که آیا این کار ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟

کارزار انقلابی گریلا در ۱۵ آگوست در چنین شرایطی به وجود آمد و رشد یافت. خاطره همه آن مقاومت‌هایی که نتیجه آن‌ها با قتل‌عام و نابودی همراه بود، نیز وجود داشت. تنها چیزی که امیدبخش بود آن بود که همه خلق‌های دنیا بر این اساس مبارزه کرده و در نتیجه به پیروزی رسیده‌اند. همراه با همه این‌ها، تفکر انقلابی نیز وجود داشت. با این تفکر گروهی گریلا در عرصه‌های فلسطین و لبنان آموزش ‌دیده بودند. انقلابیون نیز در سال ۱۹۸۲ در زندان‌ها مقاومت خود را آغاز کرده بودند. کارزار ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ مقاومتی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده و در تاریخ کوردها بی‌نظیر بود و توسط تعدادی از انقلابیون  که در خارج از میهن آموزش ‌دیده بودند، آغاز شد. آنها زمانی‌که این کار را آغاز نمودند، خود را به مقاومت بزرگ زندان‌ها گره زدند.

در اساس، مقاومت بزرگ اعتصاب غذای موسوم به "روزه مرگ" که در ژوییه ۱۹۸۲ با تصمیم به مقاومت بزرگ زندان‌ها پیروزی ایدئولوژی به دست آورده بود، آن را به کارزاری برای گریلا تبدیل کرد.

مشخص است که طی چهل سال گذشته، کوردبون با 'تصمیم به برخودان' در زندان‌ها' آغاز شده و با گام بلند انقلابی در ١۵ آگوست ١٩٨۴ به عملیات‌ گریلایی متحول شد و بر این اساس تحت نام آزادی به هر چیزی دست یافت. رهبری نیز بر این اساس شکل گرفت. رهبری حزب، بر این اساس بنیان نهاده شد، گریلا بر این اساس خود را سازماندهی کرد، خلق کورد، زنان و جوانان بر این اساس آموزش یافته و سازماندهی شدند و وارد مرحله مقاومت شدند و حقیقت خلق برای آزادی مبارزات بر این اساس بدست آمد. انقلاب رستاخیز ملی نیز بر این اساس بدست آمد و انقلاب آزادی زن بر این اساس آغاز شد. اساس انقلاب روژاوا اینگونه بنیاد نهاده شد. بدون‌شک در این ۳۸ سال اخیر نه‌ تنها در کوردستان و خاورمیانه، بلکه در سرتاسر جهان، رخداد و دستاورد بسیار مهم و با معنی، همان کارزار جنبش آزادی کورد یعنی ۱۵ آگوست است. این وضعیت نه‌ تنها در کوردستان و خاورمیانه تغییرات بسیاری ایجاد نمود، بلکه در همه جهان به چرخشی بزرگ تبدیل شد و به همین دلیل در ۳۸ سال اخیر، شاید آنچه در همه رخدادها و اتفاقات درمورد آن گفتگو می‌شود، کارزار انقلابی ۱۵ آگوست گریلا است. هر کس براساس تفکرات خود آن را ارزیابی کرده و تلاش می‌کنند آن را درک نمایند و براساس منافع خود به آن نزدیک شده‌اند.

بدون‌شک ارزیابی بسیار بامعنا توسط پدید آورنده‌ی کارزار ۱۵ آگوست، رهبر آپو انجام شده ‌است. رهبری در مرحله اول پیروزی گفته بود، این قهرمانی اصرار و پافشاری و امید و اراده و تکیه بر پای خود است، اصرار بر زندگی آزاد و انسانی است، اصرار به مقاومت علیه دشمن و قهرمانی و امید به زندگی آزاد است. درحقیقت نیز تعریف ۳۸مین سال که در کوردستان به‌ وجود آمده، تعریفی بسیار خلاصه است.

مانند ۳۸ سال گذشته، امروز نیز که وارد سال ۳۹ می‌شویم، کوردها در همه میدان‌ها در حال مقاومتی بزرگ توسط خلق و گریلا هستند. راه دیهی و شمزینان امروز نیز در زاپ، آواشین و متینا ادامه دارد. کارزار ۱۵ آگوست و خط پیروزی‌اش، امروز نیز در سطح پیشاهنگی توسط گریلا در زاپ، آواشین و متینا زنده است. خلق کورد با پیشاهنگی زنان و جوانان در ۱۵ آگوست و خط پیروزیش، با پیشاهنگی مقاومت در امرالی و زاپ درحال انجام جنگ آزادی هستند. گریلاهایی که در ۳۸ سال پیش‌ در دیهی و شمزینان پیروز شدند، امروز نیز در زاپ، آواشین و متینا به پیروزی دست یافتند.

در سایه‌ی کارزار انقلابی‌ گریلا در ۱۵ آگوست، کوردها مبارزات آزادی را یاد گرفته و به پیروزی دست یافتند. دیگر ممکن نیست آن‌ها از این راه درست و حقیقی و راه پیروزی دور شوند، چون بر این اساس همه‌چیز را از نو به دست آورده و برای این منظور نیز ارتش "رستاخیز بزرگ" را بنیاد نهادند. به‌همین دلیل هیچ ‌چیز به‌آسانی و بدون قربانی به دست نمی‌آید. ضمانت پیروزی کوردها آن بود که در مبارزات آزادی قربانی دادن را یاد گرفتند. همان‌طور که دیگر ممکن نیست کوردها به مرحله قبل بازگردند، از بین بردن و نابودی آن‌ها نیز ممکن نیست.

بر این اساس ۱۵ آگوست عید رستاخیز ملی و عید گریلا را به خلق کورد و دوستان آن‌ها و به‌ویژه بنیانگذار همه پیشرفت‌ها، رهبر آپو تبریک می‌گوییم. ۱۵ آگوست را به گریلاهایی که در تمامی عرصه‌ها درحال مقاومت هستند، به‌ویژه گریلاهای زاپ، آواشین و متینا تبریک می‌گوییم. در وجود فرمانده افسانه‌ای و همیشه جاوید، شهید عگید و زیلان یاد همه شهدای انقلابی گریلا در ۱۵ آگوست را گرامی می‌داریم.

خلق کورد و دوستانمان با پیشاهنگی زنان و جوانان باید هر روز ماه آگوست را در ۱۵ آگوست با روح تلاش و پیروزی زندگی کرده و هر روز را به روز تحول و به عید ۱۵ آگوست تبدیل کنند. ما اذعان داریم که با پیشاهنگی زنان و جوانان، خلق کورد و دوستانمان هر روز تحول تازه‌ای روی می‌دهد. لازم است عید ١۵ آگوست و کارزار «روز روزِ آزادیست» را برای آزادی جسمی رهبر آپو در هر عرصه‌‌ای با شور و شوق هر چه بیشتر برگزار شوند.◻️