طاها خلیل: تصمیم شورای امنیت سیاسی است

طاها خلیل، عضو NRLS گفت که تحویل کمک‌های بشردوستانه از طریق دروازه باب الهوا، که تحت کنترل مزدوران جبهه النصره است، در واقع تلاش برای تداوم بحران سوریه است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۹ ژوئیه تصمیم گرفت تا ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۲ کمک‌های بشردوستانه را از طریق دروازه باب الهوا به سوریه برساند. دروازه باب الهوا تحت کنترل مزدوران دولت اشغالگر ترکیه است. علی رغم درخواست‌های محلی برای گشودن دروازه تل کوچر، شورای امنیت دروازه‌های باب سلامه، رمسا و تل کوچر را در مقابل کمک‌های بشردوستانه بست.

دروازه تل کوچر در مرز با عراق تنها دروازه‌ای است که از سال ۲۰۱۴ کمک‌های بشردوستانه را به مناطق شمالی و شرقی سوریه می‌رساند. اما پس از وتو کردن روسیه و چین در ژوئیه گذشته، دروازه‌ها بسته شد و بیش از ۵ میلیون نفر در شمال و شرق سوریه با سختی روبرو هستند.

از زمان آزادسازی شمال و شرق سوریه از دست تروریست‌های داعش در سال ۲۰۱۸، هزاران پناهنده سوری و عراقی به این منطقه گریخته‌اند. ۱۵ کمپ پناهجویان در این منطقه وجود دارد.

طاها خلیل، عضو مرکز مطالعات استراتژیک روژاوا (NRLS)، در مورد این موضوع اظهار داشت: تصمیم تحویل کمک‌های بشردوستانه به دروازه باب الهوا و ادامه بستن دروازه تل کوچر یک تصمیم سیاسی گسترده و غیر انسانی علیه مناطق شمال و شرق سوریه است، بسیاری از قدرت‌ها مانند سوریه، روسیه، ایران و ترکیه در حال توطئه علیه پروژه خودمدیریتی دمکراتیک در این منطقه هستند.

خلیل گفت که تصمیم شورای امنیت دور از حقوق انسانی است و گفت: گروهی که بر دروازه باب الحوا مسلط است مزدوران جبهه النصره هستند که در بسیاری از کشورها در لیست ترور قرار دارند.

خلیل با بیان اینکه ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق دروازه باب الهوا به نفع مردم منطقه و مهاجران نخواهد بود، این سوال را پرسید: با اینکه مزدوران دولت ترکیه کالاهای مردم منطقه را می‌دزدند و آنها را غارت می‌کنند، چگونه کمک‌هایی که از زیر دست آنها می‌گذرد به دست مردم می‌رسد؟

خلیل با هشدار اینکه مردم منطقه هزینه‌های تصمیم شورای امنیت را پرداخت می‌کنند، افزود: در زمانی که کشور در بحران اقتصادی قرار دارد، به ویژه امسال به دلیل کمبود باران و از دست دادن فصل کشاورزی در شمال و شرق سوریه، صدها هزار پناهنده از مناطق دیگر سوریه، بسیاری از آنها در اردوگاه‌های عفرین، سریکانی و گری‌سپی، همه آنها نیاز به کمک دارند.

خلیل هدف از این تصمیم را ضربه زدن به پروژه خودمدیریتی، گرسنگی منطقه و راه‌اندازی درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در شمال و شرق سوریه عنوان کرد و گفت که این تصمیم یک طرح سازمان یافته و مرتبط با توطئه‌ها علیه شمال و شرق سوریه برای تحت فشار قرار دادن منطقه است.

خلیل از این برنامه‌ها به عنوان آمادگی برای تصمیم‌گیری یاد کرد و ادامه داد: "سازمان‌های مخالف اداره خودگردان در تلاشند تا آن را تحت فشار قرار دهند، چه با حمله به ارتش یا بازی با مسائل بشردوستانه و ایجاد تنش و درگیری بین مردم از طریق جنگ ویژه و سیاه‌نمایی علیه خودمدیریتی. همچنین اپوزیسیون سوریه اقدامات دولت ترکیه را قانونی دانسته و اجازه می‌دهد تا مناطق دیگر شمال و شرق سوریه را اشغال کند. همه برنامه‌ها به هم پیوسته‌اند، اجرای آنها تصادفی نیست، در واقع مقدمات یک تصمیم‌گیری جدی است.

طاها خلیل، عضو مرکز مطالعات استراتژیک روژاوا، در پایان سخنان خود گفت که این تصمیم به نفع خلق‌های منطقه نیست، این یک تصمیم سیاسی است که در خدمت برنامه‌هایی است که تلاش می‌کنند سوریه را به نفع ترکیه در آشوب نگهدارند.

منبع: ANHA