یونیسف آب شرب آوارگان عفرین اشغالی را قطع کرد

براساس اطلاعیه شهرداری منطقه عفرین، میزان آب توزیع شده روزانه در این منطقه ۲۴۰۰ متر مکعب بود، اما اکنون به ۱۰۰ متر مکعب رسیده است و ۳۸ روستا و سه منطقه بزرگ و ۸۰ هزار شهروند از آب آشامیدنی محروم هستند.

یونیسف جریان آب به آوارگان عفرینی را قطع کرده است. آوارگان می‌گویند که این کار با همکاری دولت دمشق که تحریم را بر کانتون شهبا اعمال می‌کند، انجام شده است.

۸۰ هزار شهروند آواره به آب شرب دسترسی ندارد

علیرغم تحریم اعمال شده توسط دولت دمشق، یونیسف از یازدهم این ماه به این طرف تأمین آب شرب آوارگان عفرین اشغالی را کاهش داده است. براساس اطلاعیه شهرداری منطقه عفرین، میزان آب توزیع شده روزانه در این منطقه ۲۴۰۰ متر مکعب بود، اما اکنون به ۱۰۰ متر مکعب رسیده است و ۳۸ روستا و سه منطقه بزرگ و ۸۰ هزار شهروند از آب آشامیدنی محروم هستند. آوارگان عفرینی رویکرد غیرانسانی و غیرمنتظره یونیسف در این زمینه را همچون سیاستی خصمانه در قبال مردم عفرین بیان کردند.

این رویکرد ضد حقوق بشر است

یکی از آوارگان به نام جلال محمد با بیان اینکه یونیسف بیش از ۱۵ روز بدون هیچ دلیلی آب آشامیدنی را قطع کرده است، افزود: قبلاً بشکه‌های آب را روزانه پر می‌کردند اما اکنون هیچ بشکه‌ای پر نمی‌شود. آب چاه‌های دریایی (تیروازی) در کانتون شهبا برای آشامیدن مناسب نیست و فقط برای کشاورزی مناسب است.

بدون غذا زندگی ممکن است، بدون آن ممکن نیست

یکی دیگر از آوارگان عفرین اشغالی به نام عالیه جمو همچنین با اشاره به تأثیر کمبود آب، گفت: "آب چشمه‌ها آشامیدنی نیست و باعث مسمومیت کودکان ما شده، ما ۱۵ روز را بدون آب سر کرده‌ایم. وجود این دمای بالا طاقت فرساست. فرزندان ما چه گناهی دارند که آب آنها را قطع می‌کنند؟ علی رغم همه مشکلات، از گرد و غبار گرفته و حتی گسترش بیماری و آلودگی محیط زیست گرفته تا بسته شدن دروازه‌ها، جاده‌ها و محدودیت‌های عبور دارو و سوخت، آب آشامیدنی را نیز از ما قطع کرده‌اند.

عالیه جمو در ادامه گفت: ما می‌توانیم بدون غذا زندگی کنیم، اما بدون آب نمی‌توانیم، مردم چگونه می‌توانند بدون آب آشامیدنی زندگی کنند؟

این اقدامات با همکاری دمشق انجام می‌شود

از سوی دیگر، شهروندی به نام نیروز مراد فعالیت‌های سازمان‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی و همچنین اقدامات علیه آوارگان عفرین در کانتون شهبا را محکوم کرد و اظهار داشت که این اقدامات با همکاری دولت دمشق انجام می‌شود.

نیروز مراد در ادامه سخنان خود گفت: به دلیل اشغال ترکیه و مزدوران آنان، ما مجبور به ترک خانه‌های خود شدیم. از طرف دیگر، دولت دمشق علیه ما تحریم‌هایی را اعمال کرده است. او گفت: آب آشامیدنی را بر روی ما قطع کرده‌اند.

نیروز مراد گفت: سیاست جامعه جهانی ریاکاری است، زیرا دروازه‌های کمک‌های بشردوستانه را در مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی باز می‌کنند و ساکنان مناطق شمالی و شرق سوریه از کمک‌های بین‌المللی محروم می‌شوند.

نیروز مراد گفت: در زمانی که این بیماری و ویروس کرونا در منطقه شیوع پیدا کرده، دولت دمشق اجازه ورود دارو و تجهیزات پزشکی به منطقه را نمی‌دهد، در حالی که یونیسف با قطع آب سیاست خصمانه‌ای را دنبال می‌کند.

چرا آب را قطع کردند؟

عبدالرحمن شوقی یکی دیگر از آوارگان عفرین اشغالی می‌پرسد: چرا سازمان یونیسف پس از تشدید تحریم کانتون شهبا توسط دولت دمشق، آب منطقه را قطع کرد؟ او از یونیسف خواست تا دلایل این امر را روشن کند.

شوقی با یادآوری اینکه یونیسف ماهانه یکبار بشکه‌های آب را تمیز می‌کردند و باعث بیماری برخی کودکان می‌شدند، افزود: "در همین راستا، ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم فوراً مداخله کنند و تصمیم خود را در مورد قطع آب شرب آوارگان عفرین اعلام کنند.

یونیسف آب تانکرهای متعلق به مدارس را نیز قطع کرده است

از یونیسف خواسته شده است که از معیارها و موازین خود فاصله نگیرد و به وظایف خود عمل کند.

فایق احمد، رئیس مشترک شورای منطقه‌ای کانتون عفرین گفت که آوارگان عفرینی ساکن کمپ‌ها و خانه‌های ویران شده از سه سال قبل رنج می‌بردند، اما یونیسف آب آشامیدنی منطقه را تأمین می‌کرد. احمد با بیان اینکه این منطقه به آب آشامیدنی نیاز دارد، گفت: بیش از ۸۰ هزار شهروند آواره بدون آب آشامیدنی مانده‌اند. فایق احمد، رئیس مشترک شورای منطقه‌ای عفرین در پایان از یونیسف خواست تا در تصمیم خود تجدید نظر کند و در دام سیاست‌های خصمانه دولت‌های منطقه قرار نگیرد.