خاورمیانه به انبار باروت مبدل شد

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای ایالات متحده‌ در بغداد کشته‌ شد. این حمله‌ خاورمیانه‌ را تکان داد. ایالات متحده‌ از شهروندان خود خواست تا از عراق خارج شوند. ارتش مهدی دوباره‌ فعال شد. گروههای میلیشیایی طرفدار ایران به‌ جنب وجوش و تکاپو افتادند.

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای ایالات متحده‌ در بغداد کشته‌ شد. این حمله‌ خاورمیانه‌ را تکان داد. ایالات متحده‌ از شهروندان خود خواست تا از عراق خارج شوند. ارتش مهدی دوباره‌ فعال شد. گروههای میلیشیایی طرفدار ایران به‌ جنب وجوش و تکاپو افتادند.

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که‌ شاخه‌ی ویژه‌ی وابسته‌ به‌ سپاه پاسدران در خارج از مرزهای ایران است نیمه‌شب بامداد جمعه (٣ ژانویه) در فرودگاه بغداد هدف حمله‌ قرار گرفت. بر طبق بیانیه پنتاگون با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده‌، کاروان قاسم سلیمانی در ٣ ژانویه‌ هدف حملات آنها قرار گرفت.

ابومهدی المهندس فرمانده‌ی حشد الشعبی و از همکاران قاسم سلیمانی نیز در این حمله‌ کشته شد. در خبرها اعلام شد که‌ هر دوی آنها در داخل همان کاروان بوده‌اند. از سویی دیگر اعلام شد که‌ اتومبیلهای دیگری ‌ مورد هدف قرار گرفتند که‌ شبه‌نظامیان حشد الشعبی داخل آن بوده‌اند و مجموعأ حداقل ۸ نفر کشته‌ شدند. برطبق خبرها در این حمله راکت‌های هدایت شونده از سوی هلی‌کوپترهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع ایالات متحده‌ اعلام کرد که‌، "برای محافظت از پرسنل آمریکایی خارج از کشور تدابیری قطعی وجود دارد." وزارت دفاع اعلام کرد؛" این حمله‌ی هوایی به‌ این دلیل است که‌ ایران در پروژه‌ و پلان خود، در تهاجم‌هایش به‌ همه‌ بدون کوچکترین اغماض و عقب‌گرد عمل کرده‌ است".

بنا به‌ نظر واشنگتن، قاسم سلیمانی مسئول حمله‌ی ماه اخیر به‌ پایگاههای آمریکا در عراق و سفارتخانه‌ی‌ ایالات متحده‌ در بغداد است، که‌ هفته‌ی پیش انجام گرفت.

خامنه‌ای: انتقام سختی خواهیم گرفت!

رهبر ایران، علی خامنه‌ای اعلام نارضایتی کرد و گفت،  انتقام سختی در پاسخ به‌ کشته‌شدن سلیمانی در پی خواهد آمد". خامنه‌ای گفت: "به‌ اذن الهی دستاوردها و راه او ادامه‌ خواهد داشت و انتقامی بی‌امان و سخت در انتظار عاملانی که‌ در ریختن خون او و شهیدان همراهش د‌ست داشته‌اند، در پی خواهد آمد."

وزیر امور خارجه‌ ایران در صفحه‌ی تویتر خود گفت: "این یک سرسختی و لجاجت بسیار مخاطره‌آمیز است". سخنگوی شورای عالی امنیت ایران، کیوان خسروی اعلام کرد که‌ شورای عالی امنیت جلسه‌ی اضطراری تشکیل داده‌ است.

سلیمانی کیست؟

قاسم سلیمانی هم در داخل ایران و هم خارج فردی شناخته شده بود. او عملیاتهای برون مرزی ایران را فرماندهی می‌کرد. در تسلط و استیلای حاکمیت ایران در خاورمیانه‌ نقش بسزایی داشت. ارتباط تهران را با حزب الله‌ لبنان، حکومت بشار اسد و میلیشیاهای عراقی قوی و مستحکم کرد. نیروی قدس همچنین در فلسطین با حماس و اسلامگراهای جهادی، در یمن با میلیشیاهای حوثی شیعه‌ پیوند تنگاتنگ و عمیقی ایجاد کرد. شبکه‌هایشان در لبنان، آذربایجان، افغانستان، بحرین، سوریه‌، یمن، هندوستان، ترکیه‌ و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا بنیان نهاده‌ شد. این مهم از طریق نیروی قدس و ارتباطاتشان انجام می‌گرفت که‌ سلیمانی فرماندهیشان می‌کرد.

سلیمانی در سال ۱۹۹۸ به‌ عنوان فرمانده‌ی نیروی قدس شروع به‌کار کرد. در ۲۰ سال اخیر مورد هدف و سوء قصد سرویسهای اطلاعاتی غربی، اسرائیلی و عرب قرار گرفت. سلیمانی در راهپیمایی عراق در ۱ اکتبر خود را نشان داد و آنجا جهت بنیانگذاری حکومتی نو تلاش نمود و از نزدیک درگیر و پیگیر بود. فعالین درخواست تغییر حکومت کردند و علیه‌ استیلا و حاکمیت ایران نارضایتی نشان دادند چون ایران را مسئول کارها و اقدامات نابه‌جا و نادرست در عراق می‌دیدند.

یکی از صد نفر قدرتمند بود

رویداد حمله اخیر در زمان افزایش تنش‌های مابین ایالات متحده آمریکا و ایران ضربه‌ای مهلک بر جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. در همین حال این مسئله‌ اشاره‌ائیست به‌ این که‌ ایالات متحده‌ خواستار افزایش تنش‌ها با ایران است.

آمریکا پیش از این نیز در سال ۲۰۱۸ در اقدامی یک طرفه‌ از توافق اتمی عقب کشید و دوباره‌ شرایط جدیدی را تحمیل کرد و به‌ همین دلیل بحران و تنش بالا می‌گیرد.

سال ۲۰۱۷ کنت پولاک از تحلیلگران سازمان سیا در مجله‌ی تایم قاسم سلیمانی را اینگونه معرفی کرده بود،"او برای شیعههای خاورمیانه ترکیبی از جیمز باند، اروین رومل و لیدی گاگا است." این مجله‌ در شماره‌اش از ۱۰۰ نفر بسیار بانفوذ در سراسر دنیا نظر می‌گیرد. سلیمانی فردی بسیار بانفوذ مطرح شد و در ایران مانند «ستاره‌ای» معرفی شده  بود. سلیمانی در هنگام جنگ سلفی می‌گرفت و منتشر می‌کرد. بنا بر نگاه و نظر پولاک، سلیمانی به‌ این طریق نشان می‌داد که‌ او بر مسائل و معادلات و بحران‌های خاورمیانه‌ مسلط است.

بایدن: قتل سلیمانی انداختن دینامیت در انبار باروت‌ است!

جو بایدن نماینده حزب دموکرات قتل قاسم سلیمانی را به «انداختن دینامیت در بشکه باروت» تشبیه کرد و نوشت: "من در جریان عملیات اطلاعاتی نیستم و بسیاری مسائل روشن نیست، اما ایران قطعا پاسخ خواهد داد. ما می‌توانیم از درگیری‌های عمده در خاورمیانه پرهیز کنیم. امیدوارم دولت به پیامدهای این کار اندیشیده باشد."

روزنامه‌ی فرانسوی فیگارو در تحلیلی اینچنین اظهار داشت: "رئیس جمهور آمریکا با دستور خویش جهت کشتن مسئول رده‌بالای ایرانی راه را برای وقوع زمین لرزه‌ای باز کرد که‌ در خاورمیانه‌ تبعات سنگینی به‌ بار خواهد آورد." بنابر نگاه این روزنامه،‌ سلیمانی یکی از افراد بانفوذ و قدرتمند خاورمیانه‌ بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تحلیلگر آمریکایی فیلیپ اسمیت اعلام کرده است: این عملیات از کشتن ابوبکر بغدادی رئیس تبهکاران داعش و بن‌لادن رئیس القاعده عملیاتی بسیار گسترده‌تر بود."

ایالات متحده‌ از شهرواندانش خواست تا عراق را ترک کنند

مقام مسئول آمریکایی پس از اعلام شدن اینکه‌"انتقامی سخت در پی می‌آید" از سوی علی خامنه‌ای، از شهروندان خود در عراق خواست که‌ هرچه‌ سریعتر این کشور را ترک کنند.

ارتش مهدی دوباره‌ فعال شد

کشتن قاسم سلیمانی در بغداد شوک عجیبی ایجاد کرد. رهبر شیعه‌، مقتدی صدر که‌ با جنبش اعتراضی در عراق موافق بود، ارتش مهدی را فعال کرد و دستور آماده‌باش صادر کرد.

رهبر عصائب اهل حق، قیس خزعلی که‌ یکی از ارکان مهم حشد شعبی مدافع ایران است، دستور آماده‌باش را به‌ همه‌ی میلیشیاهای تحت امر خود صادر کرد. خزعلی گفت: باید جنگجوهای مقاومت آماده‌ باشند. مقابل ما پیروزی و مفتاحی بزرگ قرار دارد."

عبدالمهدی: این جنگیست که‌ فروپاشی را آغاز می‌کند

نخست وزیر مستعفی عراق، عادل عبدالمهدی کشتن سلیمانی و فرمانده‌ی حشد شعبی را با "این جنگ فروپاشی در عراق را آغاز می‌کند" توصیف کرد. عبدالمهدی گفت کشتن فرمانده‌ی نظامی عراق که‌ مسئولی رسمی می‌باشد تهاجمیست علیه‌ دولت، حکومت و ملت عراق".

لیندسی ایران را تهدید کرد

سناتور جمهوری خواه نزدیک به‌ ترامپ، لیندسی گراهام ایران را تهدید کرد و گفت، "اگر شما بیشتر از این می‌خواهید، از این بیشتر بر سرتان می‌آید".

سناتور دمکرات: ما به‌ سمت جنگی غیرقانونی هدایت شدیم

بنا به‌ گفته‌ی نماینده‌ای از دمکراتها، کنگره‌ از این حمله‌ مطلع نشده‌ است. سناتور دمکرات، تام اودال گفت: "پریزیدنت ترامپ با این فرمانش کنگره‌ی ملی ما را به‌ سمت جنگی غیرقانونی با ایران سوق می‌دهد."