الزائدی: مزدوران ترکیه باید کشور ما را ترک کنند

دکتر مصطفی الزائدی، رئیس کمیته جنبش ملی خلق لیبی اظهار کرد:"ترکیه و مزدورانش باید از كشور ما خارج شوند. یگانه هدف اردوغان اشغالگری است. ما نیز همچون کوردها مقاومت می‌کنیم."

دکتر مصطفی الزائدی، وزیر سابق بهداشت، مشاور وزیر امور خارجه و رئیس کمیته جنبش ملی خلق لیبی در گفتوگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی وضعیت لیبی پرداخت.

"آنچه در لیبی جریان دارد یک توطئه بین‌المللی است"

دکتر الزائدی در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه وضعیت لیبی بخشی از نقشه نیروهای بین‌المللی علیه خلق‌های خاورمیانه است گفت:"نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب منافع خود جنگ بزرگی را بر خلق لیبی تحمیل کرده‌اند. اما خود تحت فشار قرار گرفتند. تلاش‌‌های آنان تنها منطقه را با بحران‌ها و تجزیه روبرو می‌کند و هیچ نفعی برای خود خلق‌ها ندارد. آنچه می‌خواهند این است که خلق‌ها را علیه همدیگر بشورانند، تجزیه کنند و سرنوشت آنان را به دست گیرند یا کاری کنند که خلق‌ها هر چیز خود را به آنان واگذار کنند. باید به شیوه‌ای واضح گفته شود که تحولات لیبی بخشی از توطئه نیروهای بین‌المللی است. نیروهای بین‌المللی و در رأس آنان سازمان ناتو از سال ٢٠١١ همراه با نیروهای منطقه به دشمنی با ملت‌های خاورمیانه می‌پردازند و توطئه‌چینی را به پیش می‌برند. نه تنها ناتو، همچنین بسیاری از نیروهای خارج از ناتو نیز ٨ سال است که خاک لیبی  را از آسمان، زمین و دریا هدف حملات خود قرار می‌دهند."

دکتر الزائدی گفت که جنگ لیبی از سوی نیروهای بیگانه مدیریت می‌شود و افزود:"نیروهای غربی خواستار تحمیل نیروی خود بر خاورمیانه هستند. وقتی ارتش ملی لیبی خواست مسئله را حل کند، دولت‌های غربی شبه‌نظامیان وابسته به خود را به خاک لیبی گسیل کردند."

"ترکیه به واسطه مزدورانش به خاک لیبی وارد شده است"

دکتر الزائدی خاطرنشان کرد که دولت ترکیه بخشی از توطئه علیه ملت‌های خاورمیانه‌ را بر عهده گرفته است و افزود:"آنکارا با نیروی هوایی، دریایی و زمینی خود به خاک لیبی وارد شده است. به این اندازه هم بسنده نکرده و هزاران مزدور که گفته می‌شود سوری هستند تحت نام ارتش ترک به لیبی منتقل شدند. هر که باشد و از هر جا که آمده باشد مهم نیست، آنان دیگر به عنوان اعضای ارتش ترک وارد وارد لیبی شده و ما به آنها از این زاویه می‌نگریم. دولت ترکیه از این مزدوران برای قتلعام و ویران کردن عراق و سوریه استفاده کرد و اکنون در تلاش است همان بلا را سر لیبی هم بیاورد. ما خوب می‌دانیم که داعش را چه كسی به عراق و سوریه فرستاد. مگر نه اینکه از راه میت به عراق و سوریه وارد می‌شدند؟ ما بخوبی می‌دانیم که سازمان اطلاعات ترکیه راه رفت و آمد مزدوران را هموار کرد. مدارک غیرقابل انکاری وجود دارند که اثباتگر نقش ترکیه هستند.

آنچه که اکنون در لیبی جریان دارد تحمیل منافع خود، منافع شبه‌نظامیان مزدور و حاکمیت گروه اخوان‌المسلمین است. هدفشان هم تداوم جنگ به همین شیوه است. تمامی این رویدادها نیز با اطلاع و حمایت نیروهای بین‌المللی صورت می‌گیرد."

"ما هم به روال جنبش آزادیخواهی کورد مقاومت می‌کنیم"

دکتر الزائدی خاطرنشان کرد که ترکیه با موافقت آمریکا جنگ‌افزارهای هوایی، دریایی و زمینی را به خاک لیبی وارد کرده است و افزود:"ما این وضعیت را تداوم کودتای منطقه‌ای و بین‌المللی می‌دانیم که از سال ٢٠١١ علیه لیبی به اجرا گذاشتند. وظیفه جنبش ملی لیبی این است که در مقابل این توطئه بپاخیزد و مقاومت کند. ما؛ به عنوان بخشی از جنبش میهن‌دوست و ملی لیبی، به روال جنبش ملی آزادیخواهی کورد برای میهنمان مقاومت می‌کنیم. سازمان‌هایی که از سوی اشغالگران دایر شده‌اند، صرفا برای تداوم جنگ لیبی است و برای این هدف هم جنگ و بازی‌های کثیفی را به پیش می‌برند. این اشغالگران می‌خواهند که تمامی دارایی‌های لیبی را به غارت برند. همه می‌دانند که لیبی کشوری ثروتمند در منابع زیرزمینی بویژه نفت است. اما اکنون خلق لیبی گرسنه نگه داشته می‌شود و زیر خط فقر است."

"لیبی هیچ زمانی حاکمیت عثمانی‌ها را نپذیرفته است"

دکتر الزائدی خاطرنشان کرد که مقاومت آنان تا پایان دادن به اشغالگری و غارتگران ادامه خواهد داشت و افزود:"می‌خواهم این مورد را به زبانی واضح بگویم؛ آنچه که ترکیه در لیبی انجام می‌دهد رسما اشغالگری است. این موضوع نیازمند تفسیر بیشتری نیست. رئیس جمهور رژیم ترکیه اعلام کرد که «لیبی میراث پیشینیان ماست و آنجا ترک زندگی می‌کنند»، این ادعا یک دروغ بزرگ است. وزیر دفاع ترکیه هم ادعا کرده است،«ما آمده‌ایم در لیبی بمانیم». وزیر خارجه ترکیه می‌گوید،«لیبی بخشی از امنیت ملی ترکیه است». سئوال اینجاست که آنان با چه عقل و منطقی این ادعاها را طرح می‌کنند.

می‌خواهم به شیوه‌ای شفاف به همه بگویم؛ ترکیه هیچ زمانی در لیبی مستقر نشده است. عثمانی‌ها هم هیچگاه در لیبی نمانده‌اند و خلق لیبی هیچگاه حاکمیت عثمانی‌ها را نپذیرفته‌اند. اولین قیام مسلحانه علیه عثمانی‌ها در شمال آفریقا از سوی خلق لیبی صورت گرفت. همه باید به این واقعیت اذعان داشته باشد و آنهایی که می‌خواهند واقعیت را بدانند به تاریخ نگاه کنند."

"مزدوران ترکیه باید از میهنمان بیرون انداخته شوند"

دکتر الزائدی با بیان اینکه مسائل لیبی از سوی خلق لیبی قابل حل هستند افزود:"ما نمی‌گوییم که با راهکار نظامی می‌توان به راه حل دست یافت، بلکه با سیاست این کار ممکن است. ترک‌ها و مزدورانشان طرابلس را اشغال کردند. این مزدوران از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. ارتش ملی ما نخواست که خون غیرنظامیان ریخته شود و نگران عواقب آن بودیم. بدون شک راه حل سیاسی هم زمانی میسر می‌شود که مزدوران خارجی خاک لیبی را ترک کنند. یعنی مزدوران سوری -متأسفم که از نام سوریه استفاده می‌کنم اما واقعیت این است که تمامی آنان مزدوران و شبه‌نظامیان ارتش ترک هستند- و نیروهای بیگانه باید از خاک لیبی بیرون انداخته شوند. در آن موقع می‌توان به حل دست یافت. پس از استقرار نیروهای ارتش ملی در طرابلس، می‌توان به حل مسائل لیبی پرداخت. نیازی نیست که تنها با نیروی نظامی به منطقه وارد شود، با توافق هم می‌تواند وارد شود. راه‌های حل مسئله وجود دارند و انتخاب آن بر عهده خلق لیبی است. یعنی با مزدوران بیگانه نمی‌توان به حل رسید، حضور آنان لیبی خود مسئله است، چاره‌یابی با توافق و اتحاد نیروهای لیبی میسر می‌شود."

دکتر الزائدی افزود:"این حق طبیعی و اولیه ما و تمامی خلق لیبی است. نه اردوغان و نه ترامپ حق ندارند بر لیبی حکومت کنند. اگر بخشی از اخوانی‌ها اهل لیبی هستند می‌توانند در عرصه سیاسی فعالیت کنند. اما باید دست از قتلعام خلق بردارند، باید دست از خشونت، درگیری مسلحانه و آشوبگری بردارند. ارتش ملی لیبی وجود دارد. ارتش یک فرد، یک عشیره و یا یک قبیله نیست. ارتش برای دفاع از تمامی خلق‌های میهن تشکیل شده است. اگر از دولت سخن گفته می‌شود هیچ دولتی بدون ارتش نمی‌تواند وجود داشته باشد."

"در کنار کوردها و نیروهای اپوزیسیون هستیم"

الزائدی در مورد حملات رژیم ترک در داخل کشور ترکیه و باکور (شمال) کوردستان گفت:"به نمایندگی از جنبش ملی خلق لیبی اعلام می‌کنم که ما در کنار احزاب و سازمان‌هایی قرار داریم که علیه حکومت ترکیه مقاومت می‌کنند."

مصطفی الزائدی در ادامه ضمن اعلام حمایت از خلق کورد گفت:"موضع ما در گذشته نیز همین بوده است، موضع ما و عرب‌ها در زمان جمال عبدالناصر هم این بوده است. قذافی هم همین موضوع را اعلام کرده بود. ملت کورد و ملت عرب برادرند. ما می‌دانیم که با ملت ترک هم برادر هستند. ملت کورد ملتی بی‌گناه است. اما باید اذعان کرد که آسیمیلاسیون علیه ملت کورد هیچ زمانی به موفقیت دست نخواهد یافت. فراخوان من به نیروهای چپ ترک این است که؛ اجازه‌ی حمله به حقوق کوردها را ندهید، در کنار کوردها باشید. زیرا اردوغان و حاکمیت او هیچگاه گامی برای منافع خلق‌ها برنمی‌دارند. کورد در برابر تانک، توپ و هواپیماهای جنگنده به پیروزی می‌رسند و به حقوق خویش دست می‌یابند."