ازدیاد حملات داعش به منطقه

اخیرا سازمان تروریستی داعش بر دامنه حملات خود در سوریه، عراق و مصر افزوده است. متخصصان و کارشناسان در این رابطه بر این باورند که باید به جنگ علیه داعش اهمیت داده و لازم است که در این خصوص ائتلافی جهانی و بین‌المللی ایجاد شود.

تبهکاران داعش در ماه گذشته از عوامل فراوانی استفاده کرده و حملات خود را علیه نیروهای امنیتی و نهادهای دولتی سوریه، عراق و مصر افزایش دادند. بعد از آنکه بخش عمده تبهکاران داعشی در مارس ۲۰۱۹ در باغوز در منطقه دیرالزور نابود و دستگیر شدند، اکنون هسته‌های مخفی این سازمان در عراق و سوریه مجددا فعال شده‌اند.

داعش حملات خود را در سوریه و عراق افزایش می‌دهد

داعش برای کسب قدرت مجدد خود در عراق از عوامل فراوانی بهره گرفته است. یکی از این عوامل عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از بسیاری از پایگاهها و شکاف سیاسی در عراق به دلیل تنش‌های بین آمریکا-ایران و شیوع ویروس کرونا بوده است که در نهایت عراق را ناگزیر ساخته است تا ممنوعیتهایی را برای ممناعت از شیوع این بیماری اعمال کند، همین امر نیز فرصت و امکانات لازم را نیروهای امنیتی را دچار محدودیت می‌کند.

طبق گزارشات اطلاعاتی-آمریکایی، بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تبهکار داعشی هم اکنون در عراق مشغول فعالیت هستند. مسئولین اطلاعاتی عقیده دارند که ۵۰۰ تبهکار دیگر نیز در بغداد حضور دارند که به تازگی از سوریه به عراق رفته‌اند. به رغم آنکه حکومت عراق از دسامبر سال ۲۰۱۷ پیروزی بر داعش را اعلام کرده است، اما بازماندگان داعش همچنان از تاکتیکهای جنگی پیشین استفاده می‌کنند. علیه نیروهای امنیتی کمین گذاشته و دست به آدم‌ربایی و اعدام می‌زنند. همچنین علیه ساکنان روستاها دست به شانتاژ زده و با عناوین مختلف از آنان اخاذی می‌کنند. در روزهای اخیر نیز فعالیتهای داعش در عراق رو به افزایش بوده است. تبهکاران به نیروهای امنیتی عراق حمله کرده و در استان صلاح‌الدین ده عضو این نیروها را به قتل رسانده‌اند. بعد از شکست داعش این حمله بزرگترین حمله‌ای بوده است که این نیروها تا کنون به ان دست زده‌اند.

به رغم آنکه نیروهای امنیتی عراق تلاش‌های خود را در مقابل بازماندگان داعش در مناطق محروم و دوردست افزایش داده‌اند، اما حشد‌الشعبی اعلام کرده است که تبهکاران داعش در استان‌های صلاح الدین و کرکوک و شهرک جرف در غرب بغداد، به حملات جدیدی دست زده‌اند. در سوریه نیز تبهکاران داعش در صحرای تدمور و دیرالزور و مناطق دیگری که تحت حاکمیت نیروهای سوریه هستند، حضور دارند. داعش در مقابله با نیروهای رژیم سوریه به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده حملات بسیاری آغاز کرده است و اگر حمایت هوایی روسیه در کار نبود، تبهکاران می‌توانستند حداقل یک شهرک را به تصرف درآوردند. همچنین هسته‌های مخفی داعش که درمنطقه شمال-شرق سوریه تا کنون فعالیتی نداشته‌اند، مجددا فعال شده و این اقدامات همزمان با تنش‌هایی بود که این گروه در زندان‌های منطقه ایجاد کرده بود. مسئولان حکومتی و پژوهشگران در رابطه با ازدیاد خطر گروه‌های تروریست هشدار داده‌اند و این در زمانی است که توجهات بسیاری از کشورهای جهان به مقابله با ویروس کرونا جلب شده است.

دلایل فعال شدن مجدد داعش

در این رابطه مدیر مرکز بین المللی پژوهشهای بنیادگرایی، دکتر آنا کاترین سپچارد به آژانس خبری ما اظهار داشته است که: زمانیکه نیروهای آمریکایی در پاییز سال ۲۰۱۹ از سوریه عقب‌نشینی کردند، داعش به شیوه‌ای بسیار مشهودی فعالیتهای خود را از سر گرفت. در این گفتگو تنشهای ایجاد شده از سوی زندانیان داعشی در زندان نیروهای سوریه دمکراتیک نیز مورد بحث قرار گرفته است.

کاترین سپچارد با اشاره به تنش‌های ایجاد شده از سوی داعش در شمال-شرق سوریه گفت: زمانیکه برای نخستین بار داعش در عراق با نام دولت اسلامی عراق ایجاد شد، در آن زمان زندانیان جهادیست تلاش‌های بسیاری را برای فرار از زندان‌ها انجام دادند. افزایش شمار تبهکاران فرصت را در اختیار داعش قرار داد که از زندان‌ها فرار کنند و هم اکنون نیز این تلاش‌ها در جریان هستند.

افزایش اقدامات داعش به دلیل حملات ترکیه

آنا کاترین سپچارد در ادامه سخنان تاکید کرد که حملات دولت ترکیه به منطقه روژآوا و شمال-شرق سوریه ثبات منطقه را برهم زده و باعث افزایش اقدامات داعش در منطقه شده است. همچنین تلاش‌های نیروهای سوریه دمکراتیک را برای از میان برداشتن کامل داعش در منطقه با محدودیت روبرو ساخته است. لازم بود که نیروهای سوریه دمکراتیک از قدرت خود علیه تبهکاران و نه ترکیه استفاده می‌کردند.

آنا کاترین سپچارد در ادامه افزود: نیروهایی که از سوی ترکیه حمایت می‌شوند، کمپ عین عیسی را توپ باران کرده و بر این اساس برخی از نیروهای داعش فرار کرده‌اند. همچنین دولت ترکیه در آن زمان زندان دیریک را نیز هدف قرار داده و نیروهای سوریه دمکراتیک نیز به منظور ممانعت از خروج زندانیان یا ورود آنان به مناطق غیر نظامی این زندان را تعطیل کند. به دلیل توپ باران ترکیه، به زندان قامیشلو نیز آسیب وارد شد.

دکتر آنا کاترین سپچارد مدیر مرکز بین‌المللی پژوهش‌های بنیادگرایی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که در تمامی مناطقی که نیروهای سوریه دمکراتیک در آن حضور دارند، علیرغم حملات نیروهای داعش در این مناطق، تا زمانیکه نیروهای آمریکایی در منطقه حضور داشتند این مناطق از آرامش برخوردار بودند. اما هم اکنون حملات داعش افزایش چشمگیری داشته است. ما اطلاع داریم که عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی و اشغالگری دولت ترک، نیروهای ائتلاف در مقابله با داعش را را تضعیف کرده است و آرامش منطقه را از میان برداشته است. همچنین اشغال مناطقی از شمال-شرق سوریه توسط ترکیه، تلاش نیروهای سوریه دمکراتیک را نیز با محدودیت مواجه کرده است.

آنا کاترین سپچارد با اشاره به تلاش برای اقدام فرار زندانیان داعش نیز گفت: اخیرا اعضای سازمان داعش در زندانهای نیروهای سوریه دمکراتیک تنش‌هایی را ایجاد کردند. احتمال دارد که این تنش‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام شده باشند. زیرا این زندان‌ها مملو از تبهکاران داعش هستند. به همین دلیل اکنون لازم است که زندان‌های بهتر و امنتری در منطقه ایجاد شود.  برای استخدام کارمندانی که حقوق و مزایای بیشتری برخوردار بوده (و رشوه دریافت نکنند) لازم است که از این کارمندان پشتیبانی مالی به عمل آید. همچنین لازم است که وسایل پیشگیری از کووید-۱۹ نیز برای آنان فراهم شود، زیرا احتمال شیوع این ویروس در زندان‌ها بیشتر است.

آنا کاترین سپچارد در رابطه با وضعیت عراق نیز گفت: آشکار است که داعش در حال افزایش نیرو و عضوگیری است. باید مشاهده کرد که تقلیل نیروهای آمریکایی تا چه اندازه بر افزایش شمار نیروهای داعش در این کشور تاثیر گذاشته است.

باید به افزایش فعالیتهای داعش اهمیت داد

آنا کاترین سپچارد در پایان سخنان خود اظهار داشت که باید به افزایش فعالیتهای داعش و گروه‌های تروریستی اهمیت داد که تضعیف حضور آمریکا در منطقه و گسترش ویروس کووید-۱۹ را به عنوان فرصتی برای فعالیتهای مجددشان مورد توجه قرار می‌دهند. احتمال دارد که این سازمان‌های تروریستی حملات جدیدی را در سوریه و عراق انجام دهند. در مقابله با این حملات در این کشورها، وظایف مهمی بر دوش ما قرار دارد. باید مانند دوره‌های پیش نیرو و قدرت داعش را دست کم نگیریم که در تمامی منطقه خواستار تاسیس خلافت است. نباید اجازه داد که این کار مجددا تکرار شود.

منبع: ANHA