افزایش آمار کشته شدگان تظاهرات ضد دولتی در عراق

دومین دور تظاهرات اعتراضی ضد حکومتی از ٢۵ اکتبر در عراق آغاز شد و روزانه بر تعداد قربانیان افزوده می‌شود.

راهپیمایی شهروندان بغداد و استان‌های مرکزی و جنوب عراق در اعتراض به فساد گسترده اداری، عدم پاسخگویی به خواسته‌های تولید کنندگان و بیکاری روزافزون از اول اکتبر در این كشور آغاز شد. در مرحله نخست تظاهرات دولتی که از اول اکتبر آغاز شده بود بیش از ١٠٠ نفر کشته شدند.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق اعلام کرده است که در تظاهرات ضد حکومتی سه روز گذشته دستکم ٧۴ نفر کشته و ٣۶۵۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنین ٩٠ ساختمان دولتی و دفاتر احزاب از سوی خلق خشمگین به آتش کشیده شده‌اند.

نیروهای امنیتی می‌گویند که ١۵٨ شهروند عراقی را دستگیر و ١٢٣ نفر آنان را پس از بازجویی آزاد کرده‌اند. هنوز ٣۵ نفر دیگر در بازداشت نیروهای دولتی به سر می‌برند.

مقتدی صدر رهبر بانفوذ شیعیان عراق که از حامیان تظاهرکنندگان است در پیامی از نیروهای دولتی خواست تا به مردم شلیک نکنند و افزود: «شما نیروی محافظت از عراق هستید نباید با اسلحه به جان مردم بیفتید.»

شبه‌نظامیان سریه السلام وابسته به مقتدی صدر هم در بیانیه‌ای اعلام کردند که «برای دفاع از عراق، مردم عراق و اعتراضات در انتظار دستور صدر هستند.»

استعفای چهار پارلمانتار

راید فهمی و هیفا الأمین از اعضای حزب کمونیست عراق در محکومیت کشتار مردم و عدم تحقق خواسته‌های تظاهرکنندگان از سوی دولت از سمت خود در پارلمان عراق استعفا دادند.

همچنین مزاحم تمیمی پارلمانتار بصره و طه الدفاعی پارلمانتار ائتلاف نصر هم به همین دلیل از سمت خود کناره‌گیری کردند.