"اخوان المسلمین ابزار دست اردوغان است"

أروى الخطابي آکادمیسین و فعال عرصه حقوق اهل یمن اظهار کرد:"اخوان المسلمین در یمن ابزار دستیابی نقشه‌های اردوغان و پروژه احیای دولت عثمانیست."

در تمامی خاورمیانه و بویژه در کشورهایی که اسلام را بهانه‌ای برای تحمیل قوانین شریعت، دین و قوانین اسلامی قرار می‌دهند زنان به فراموشی سپرده شده‌اند.

خبرگزاری هاوار نیوز گفتگویی ویژه را با آکادمیسین و فعال حقوق اهل یمن «أروى الخطابي» منتشر کرده است. أروی در این مصاحبه می‌گوید:"به رغم تشکیل ائتلاف سازمان‌ها و نهادهای انقلابی زنان یمن، اما همچنان نقش زنان در تحقق آشتی در این کشور بسیار ضعیف است. زیرا زنان در احزاب سیاسی جای نگرفته‌اند."أروی خاطرنشان کرد که حکومت قانونی موجود در یمن تحت کنترل و سازماندهی اخوان المسلمین است و این گروه اجازه مشارکت را به زنان و دستیابی به صلح نمی‌دهد."

متن مصاحبه به شرح زیر است:

- شما رویدادها و جنگ کنونی در یمن و همچنین مداخلات دولت ترکیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

_ جنگ یمن چندین سال است ادامه دارد. در رابطه با اهداف دولت ترکیه در یمن، پس از شکست ترک‌ها در سال ١٩١٨ در جنگ جهانی اول، آنان از یمن خارج شدند. مجبور به ترک مناطق مختلف کشورهای عربی و بخشی از اروپا شدند که آنرا به اشغال خود درآورده بودند.

پس از خروج ترک‌ها از یمن، یعنی از سال ١٩١٨ تا آغاز انقلاب ٢۶ سپتامبر زنی به نام ایمامه زیدی مدیریت کشور را بر عهده داست. به سبب جنگ و تنش‌های سیاسی در دوره حکومت ایمامه زیدی کسور یمین با بحران‌های مالی و اجتماعی روبرو شده و فساد، فقر، گرسنگی و بیماری در این كشور گسترش یافت. همچنین تعداد فراوانی از شهروندان یمن را ترک کردند.

با فروپاشی حکومت ایمامه در انقلاب ٢۶ سپتامبر ١٩۶٢، حکومت‌های جداگانه جمهوری تلاش نمودند تا وضعیت سیاسی و اقتصادی شهروندان را بهبود بخشند. اما به دلیل تداوم جنگ و مسائل داخلی در یمن پیروزهای آنان محدود بود. با اغاز ساله‌های دهه ١٩٩٠، روز ٢٢ ماه مه ١٩٩٠ پیماننامه اتحاد ملی یمن (آشتی ملی) امضا شد.

اتحاد ملی یمن به دلیل وضعیت نامساعد کشورهای عربی و همچنین جنگ اول خلیج با شکست مواجه شد. سال ١٩٩۴ جنگ بزرگی میان جریان‌های اتحاد ملی روی داد و حتی به تجزیه ملی انجامید که تا به امروز نیز ما درد آنرا حس می‌کنیم. از اینرو فساد و فروپاشی سیاسی و اقتصادی گسترش یافت و گروه‌های بنیادگرای جنگجو اعلام موجودیت کردند. در منطقه عربی جنگ برای حاکمیت و گسترش بازار احزاب سیاسی دینی و هواداران اسلامی روی داد. این جنگ‌ها به فروپاشی حکومت انجامید و از اوایل ٩٠ گروه حوثی‌ها وارد میدان شدند. حوثی‌ها در فاصله‌ی سال‌های ١٠٠۴ تا ٢٠١٠ در شش جنگ کشور یمن را به ویرانه‌ای مبدل کردند. همچنین در شبه جزیره عربستان القاعده وارد میدان شد و با قتل رمانده‌های ارتش و امنیت به دولت یمن پایان داد. اخیرا نیز تبهکاران داعش به میدان آمدند و بسیاری از اماکن مقدس یمن را تخریب کردند.

سال ٢٠١١ با آغاز انقلاب‌های موسوم به بهار عربی، موازنه میان نیروها تغییر پیدا کرد و منافع بین‌المللی هم به این بحران‌ها افزوده شد.

- هدف گسترش پروژه تازه اشغالگری عثمانی در یمن چیست؟

- با گسترش اخوان المسلمین تحت رهبری اردوغان در ترکیه و آغاز خیزش‌های بهار عربی که با پشتیبانی مالی قطر دولت نزدیک به ترکیه صورت می‌گرفت در واقع خواب‌های اردوغان برای احیای دوره عثمانی‌ها تعبیر شده بودند.

در آغاز انقلاب یمن یک فرد دینی به نام عبدالمجید الزندانی در محل برپایی تظاهرات روی صحنه رفت و وعده داد که دوره خلافت اسلامی در سال ٢٠٢٠ احیا می‌شود. محرز شد که این مرد گفتگوهای مخفی و پشت‌پرده نشست‌های اخوانی را بر زبان آورده است.

در واقع هم نمونه‌های فراوانی از گسترش افکار و عقاید اخوان المسلمین در یمن بروز کردند. قطر از راه حمایت مالی و یمن هم از راه تشویق به بازگشت دوره خلافت اسلامی در واقع از گسترش مرزهای ترکیه در منطقه حمایت کردند. سازماندهی اخوان المسلمین یمن در خاک ترکیه این موضوع را تأیید می‌کند که روئسای قبایل و فردی به نام «حمید الاحمر» به عنوان سازمان‌دهنده اخوان کنگره بزرگی را در ترکیه برپا کردند و در آن مدعی شدند که دوره خلافت اسلامی و بازگشت حاکمیت عثمانی در منطقه فرارسیده است.

با اینکه دولت ترکیه زیاده‌خواهی‌ خود را آشکارا اعلام می‌كند اما در ان زمان چیزی نگفت. آنچه چند روز پیش با تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد روی داد در چارچوب بازگشت خلافت اسلامی در منطقه بود. این نشانه مداخلات ترکیه در مناطق عربی و بویژه در یمن به شیوه‌ای آشکار است. همچنین برخلاف موازین جامعه بین‌المللی و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست.

شما نقش زنان را در دستیابی به صلح در یمن چگونه می‌بینید؟

به رغم فعالیت‌های زنان و گفتگو با مارتن گریفیت رئیس هیأت سازمان ملل در امر چاره‌یابی بحران یمن، اما در کل نقش زنان بسیار ضعیف است. این گروه زنان برخی مواقع با گریفیت دیدار نموده و پیشنهاداتی را طرح می‌کنند. اما این کار تنها در سطح فعالیت‌های مشاوره‌ای است.

احزاب سیاسی به حضور زنان در عرصه سیاسی اجازه ندادند و اخوان المسلمین هم مانع ایفای نقش زنان در دستیابی به صلح می‌شود.

- تظاهرات زنان یمن به چه شیوه‌ای است؟

- تظاهرات زنان متفاوت هستند. به عنوان مثال؛ فعالیت‌های بسیاری برای آزادی زنان زندانی انجام می‌شوند، همچنین جمعیتی به نام «مادران ربوده شده» وجود دارد. یک سازمان دیگر به عنوان «اتحاد زنان برای پیشاهنگی صلح» وجود دارد. تمامی این سازمان تلاش می‌کنند تا از حقوق زنان و حقوق بشر دفاع کنند. ماه مارس امسال ما در ژنو، جبهه ٨ مارس برای زنان یمن را تشکیل دادیم که وظیفه آن دفاع از حقوق زنان و کودکان یمن و همچنین شرکت در گفتگوهای صلح است. فعال سرشناس حقوق بشر «دکتر وسام باسندوه» ریاست این جبهه را بر عهده دارد. ما از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که زنان را از مبارزات صلح‌آمیز محروم نکنند.

می‌خواهم در پایان یادآوری کنم که ما همچون زنان یمن نیازمند حمایتهای گسترده در عرصه‌های سیاسی و حقوقی هستیم.