تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج و عواقب آن

با ورود کشتی جنگی جان پی مورتا به منطقه خلیج در روز گذشته، آمریکا تلاش دارد تا ائتلاف گسترده ای را از قطر  به منظور حفاظت از خطوط آزاد کشتیرانی بین‌المللی در خلیج و تنگه هرمز آغاز نماید

   روز گذشته کشتی جنگی آمریکایی جان پی مورتا USS John P. Murtha LPD-26  به منظور نظارت بر آزادی دریانوردی در خلیج وارد بندر حمد قطر شد. با ورود کشتی جنگی جان پی مورتا به منطقه خلیج در روز گذشته، آمریکا تلاش دارد تا ائتلاف گسترده ای را از قطر  به منظور حفاظت از خطوط آزاد کشتیرانی بین‌المللی در خلیج و تنگه هرمز آغاز نماید.

   با انفجار چهار کشتی خارجی از سوی ایران و ربودن سه کشتی و نفتکش در تیرماه سال جاری و نیز اقدامات اخیر ایران مبنی بر ایجاد اختلال در سیستم ناوبری و اطلاعاتی کشتیها در خلیج، تنگه هرمز و دریای عمان کشورهای آمریکا و انگلستان با ارائه طرحی گسترده و جهانی در تلاش برای ائتلافی بزرگ برای آزادی کشتیرانی و تجارت در آبهای بین‌المللی برآمده‌اند. پیش از اعلام این طرح و گامهای جهانی، وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده اظهار داشته بود که همراه با افزایش تنش‌های سیاسی و اقدامات نظامی در منطقه، شناورهای تجاری در معرض تهدید قرار گرفته و ممکن است بدون اطلاع قبلی با اختلال در جی‌پی‌اس، دست‌کاری در سامانه و ارتباطات ناوبری و دیگر ارتباطات روبه‌رو شوند. از همین رو ایالات متحده متعهد به همکاری با متحدان خود برای حفاظت از آزادی کشتیرانی است.

   مایک پمپئو وزیر تمور خارجه آمریکا در این رابطه اعلام نمود که از حدود شصت کشور برای شرکت در ائتلاف برای امنیت کشتیرانی آزاد در خلیج دعوت به عمل آمده است. تا کنون کشورهای بریتانیا، اسرائیل و لهستان از این طرح استقبال به عمل آورده و چین و ژاپن نیز اظهار داشته‌اند که در حال مطالعه برای پیوستن به این طرح هستند. آلمان و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند به این طرح نخواهند پیوست. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا چندبار تکرار کرده است که این کشور نمی‌تواند با هزینه خود امنیت تردد تمامی کشتی‌ها در خلیج را برقرار کنند و کشورهای دیگر مانند چین و ژاپن نیز باید خود متعهد به تامین امنیت کشتی‌هایشان باشند.

   با تحریم گسترده نفتی ایران، رژیم جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است در صورتیکه قادر به صدور نفت خود نباشد، تنگه هرمز را مسدود می‌نماید. از سوی دیگر مقامات ایران تشکیل این ائتلاف گسترده را دخالت در حاکمیت ایران بر خلیج و تنگه هرمز قلمداد نموده و مخالفت شدید خود را علیه ان اعلام کرده‌اند.