هشدار وزیر امور خارجه بریتانیا نسبت به برخورد نظامی ایران و آمریکا

با انفجار چند کشتی و وارد آمدن خساراتی قابل توجه به آنها در جریان روز گذشته، خبرگزاری رویترز ساعاتی قبل به نقل از جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلستان نسبت به برخورد نظامی ایران و آمریکا هشدار داد.

  جرمی هانت در این گفتوگو در بروکسل نگرانی شدید دولت این کشور را نسبت به خطر درگیری احتمالی و تشدید ناخواسته آن اعلام نمود. جرمی هانت در گفتوگویی خبری در بروکسل با خبرنگاران گفت منطقه خاورمیانه اکنون نیز از بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان بوده و هر گونه احتمال برخورد نظامی اشتباه خواهد بود. از همین رو باید تلاش نمود ایران مجددا فعالیتهای هسته‌ای خود را شروع نکند. جرمی هانت در ادامه اظهارات امروز خود در برکسل ابراز امیدواری نموده است که شرایط پرتنش کنونی به  آرامش برسد.

  با افزایش تنش‌های بین ایران و آمریکا روز گذشته نیز چند نفت کش و از جمله دو نفت‌کش عربستان سعودی در بندر فجیره مورد حمله قرار گرفتند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی امروز در جریان گفتوگویی با خبرنگاران اعلام داشت که در حادثه روز یکشنبه بندر فجیره امارات، دو تانکر سعودی دچار خسارت قابل توجه شده‌اند. آدام ارلی سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره در گفتوگویی با اسکای نیوز اظهار داشت آمریکا این خرابکاری را کاری علیه خود میداند و باید در راستای ممانعت ایران از تداوم این حملات،  اقداماتی علیه رژيم ایران صورت گیرد. ارلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: این حمله تمامی ویژگیهای حملات رژيم ایران را داشته و این رژیم این نوع حملات را با چنین مشخصاتی پیش از این نیز انجام داده است.

  شورای همکاری خلیج نیز امروز با صدور بیانیه‌های جداگانه، حادثه انفجار چند کشتی در بندر فجیره امارات را به شدت محکوم کردند. همزمان با انتشار بیانیه شورای همکاری کشورهای خلیج، کویت نیز اقدام خرابکارانه کشتی‌های تجاری در بندر فجیره را محکوم و خواهان واکنش سریع جامعه بین‌المللی به این اقدام جنایتکارانه و خطرناک شد. اداره امور دریایی آمریکا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، در خصوص تردد در دریای عمان به کشتیرانها هشدار داده و از آنها خواسته است تا به هنگام عبور از بندر فجیره، نهایت احتیاط را به کار گیرند. مایک پمپو همچنین برنامه سفر خود به مسکو را که قرار بود از روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت آغاز کند، تغییر داده است و به منظور گفتوگو با مقام‌های اتحادیه اروپا درباره ایران راهی بروکسل شده است.

  ابراز نگرانی وزیر امور خارجه بریتانیا حالی اعلام می‌شود که می‌شود که مجلس ایران صبح یکشنبه با برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی در مورد تحولات اخیر اعلام کرده است که این کشور نسبت به بروز جنگ با آمریکا هیچگونه نگرانی ای ندارد. به نقل از رسانه‌های ایران سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز که در این جلسه حضور داشته‌اند. رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در این نشست اظهار داشته است که جنگی نمی‌شود و کسی به ترامپ زنگ نمی‌زند.

  بیانات مقامات ایرانی در حالی ادامه دارد که ساعتی قبل سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به سفر پمپئو به بروکسل اظهار داشته است که پمپو در جریان دیدار از بروکسل با متحدان اروپایی خود دیدار کرده و در ارتباط با اقدامات تهدیدآمیز و اظهارات مقامات ایران گفت‌و‌گو می‌کند. این مقام مسئول افزود که پومپئو درصدد است از طریق همکاری با متحدان و شرکای امریکا اطمینان حاصل نماید که امنیت منافع مشترک آنها در خاورمیانه تامین شود.