تعداد کشته‌های اعتراضات سودان به بیش از ۱۰۰ نفر رسید

  کمیته‌ی پزشکان سودان روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با انتشار آمار جدید قربانیان اعلام کرد، با پیدا شدن ۴۰ جسد معترضان در رودخانه‌ی نیل آمار کشته‌ها به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است.

  تعداد قربانیان معترض سودانی در درگیری با نیروهای نظامی این کشور در شهر خارطوم پایتخت سودان با پیدا شدن ۴۰ جسد در رودخانه‌ی نیل به بیش از ۱۰۰ نفر رسید. همچنین در این درگیریها صدها تن نیز زخمی شدند.

  کمیته‌ی پزشکان سودان روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با انتشار آمار جدید قربانیان اعلام کرد، با پیدا شدن ۴۰ جسد معترضان در رودخانه‌ی نیل آمار کشته‌ها به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است.

  کمیته‌ی پزشکان سودان همچنین اعلام کرد، آمار دقیق تعداد کشته‌ها مشخص نیست و پس از جمع آوری اجساد از بیمارستانها تعداد کشته‌ها مشخص خواهد شد. این کمیته شورای نظامی سودان را مسئول این کشتار می‌داند.

  در همین راستا خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از منابع محلی اعلام کرد، هنوز صدای تیراندازی در خارطوم شنیده می‌شود.

  معترضان با درخواست انتقال قدرت به غیرنظامیان در مقابل مقر ارتش سودان تحصن کرده بودند که این اجتماع در روز دوشنبه ۱۳ خرداد توسط نظامیان به خشونت کشیده شد و سبب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از معترضان گردید.

  گروههای مخالفان در سودان طرح شورای نظامیان به منظور تشکیل حکومت موقت و برگزاری انتخابات را رد کرده و اعلام نمودند، هیچ گونه تماسی با نظامیان ندارند. گفتگوها میان مخالفان و نظامیان در ۲۰ ماه مه قطع شد.

  معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان روز چهارشنبه در تلویزیون اعلام کرد، این شورا آماده‌ی مذاکره‌ی بدون محدودیت با معترضان است، اما اجازه‌ی هرج و مرج در سودان را نمی‌دهد.

  عبدالفتاح البرحان رئیس شورای نظامی انتقالی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود، تمامی توافقات قبلی با مخالفان لغو و طی ۹ ماه آینده انتخابات سراسری برگزار می‌شود. وی پیشتر انتخابات را به ۳ سال آینده موکول کرده و گفته بود تا آن زمان حکومت در دست نظامیان باقی خواهد ماند.

  روز دوشنبه پس از کشته شدن حدود ۳۰ تن از معترضان، آلمان وبریتانیا خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شدند اما چین با حمایت روسیه مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که این کشتار را محکوم می‌کرد و خواستار توقف فوری آن می‌شد.

  جامعه‌ی بین‌المللی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و مصر خواهان از سرگیری مذاکرات هستند.

  اعتراضات در سودان ابتدا در ماه دسامبر با خواسته‌های اقتصادی آغاز شد اما سپس معترضان خواهان تغییر رژیم شدند. در روز ۱۱ آوریل عمر البشیر توسط ارتش برکنار شد و نظامیان قدرت را به دست گرفتند. همین امر سبب شد تا معترضان خیابانها را ترک نکنند و خواستار انتقال قدرت به غیرنظامیان شدند.

  نظامیان سودان که از حامیان جریان بنیادگرای اخوان‌المسلمین می‌باشند در تلاش برای غصب انقلاب سودان، سرکوب مردم و بدست گرفتن قدرت در این کشور هستند.