خلیفه حفتر آتش‌بس را امضا نکرده و از مسکو بازگشت

خلیفه حفتر که شرق لیبی را در اختیار خود دارد برای انعقاد یک آتش‌بس رسمی به مسکو عزیمت کرده بود. حفتر بعد از اینکه از امضای این آتش بس سر باز زد، از مسکو بازگشت.

با وساطت ترکیه و روسیه روز دوشنبه مذاکراتی در مسکو در جریان بود که به هیچ گونه نتیجه‌ای منجر نگردید. فائز السراج ریاست حکومت طرابلس و حفتر روز دوشنبه به مسکو عزیمت کرده بودند.

طبق اخبار کانال تلویزیونی العربیه دوبی، یکی از دلایلی که باعث شده است حفتر این آتش بس را امضا نکند این بوده است که عقب‌نشینی نظامیان ترک از لیبی و فسخ پیمان بین طرابلس و انکارا در بندهای این آتش‌بس نبوده است.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در همین رابطه اعلام نمود که حفتر بدون امضای آن پیمان از میز مذاکرات برخاسته است.

بعد از آنکه در سال ۲۰۱۱ رژیم معمر قذافی از سوی ناتو از بین رفت، لیبی با بحران مواجه شده است. شرق این کشور تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر بوده و غرب این کشور نیز تحت کنترل نیروهای بنیادگرای موسوم به اتحاد ملی است که سازمان ملل متحد ان را به رسمیت می‌شناسد.

خلیفه حفتر از مارس سال ۲۰۱۹ به بعد به منظور کنترل طرابلس دست به عملیات نظامی زده است. هفته گذشته نیز شهر استراتژیک سرت به دست نیروهای حفتر افتاد و نبرد بین این دو نیرو همچنان ادامه دارد.

دولت ترک از نوامبر سالجاری با حکومت طرابلس پیمانی نظامی را منعقد کرده است. ترکیه با استفاده از این پیمان حمایت از دولت طرابلس، از منابع گازی سواحل لیبی استفاده خواهد کرد. دولت ترک محاصره اقتصادی نظامی بین‌المللی علیه لیبی را نقض کرده و سلاح و مهمات نظامی را به اخوان المسلمین در لیبی داده است. ترکیه همچنین تبهکاران داعش و جبهه النصره را نیز به لیبی اعزام کرده است. اما از آنجا که اردن و امارات متحده عربی به نیروهای حفتر کمک می‌کنند، سازمان ملل متحد اردن و امارات را نیز متهم به نقض قوانین این سازمان نموده است.

حفتر سوم ژانویه در تلویزیون الحدث طی مصاحبه‌ای اظهار داشته بوده که در مقابل مداخله نظامی دوات ترک به اعلام بسیج عمومی دست می‌زند. البته آتش‌بس نظامی در عرصه جنگ نیز با تردید مواجه شده است. زیرا یکی از تضمین کنندگان این آتش بس دولت ترکیه است و این امر احتمال راه حل را تقلیل می‌دهد.

از سال ۲۰۱۵ تا اکنون در مراکش (فاس) پیمان شریعت، در ۱-۲ تیرماه سال ۲۰۱۷ و مه ۲۰۱۸ نیز نشست پاریس و در نوامبر سال ۲۰۱۸ نیز در کنفرانس پالرمو و در سال ۲۰۱۹ نیز پیمان ابوظبی برگزار شده‌اند. این پیمانها هر چند امیدهایی را برای پایان جنگ لیبی رقم زده بودند، اما با شکست مواجه شده‌اند.