تمللی: می‌توانیم به این رژیم پایان دهیم

رئیس مشترک ه.د.پ، سزای تمللی، اعلام کرد، تا زمانی که حصر پایان نیابد، فجایع هم پایان نمی‌یابد و از اپوزسیون خواست: ما می‌توانیم به این رژیم پایان دهیم، آ.ک.پ چاره‌یابی را نپذیرفت بلکه خواهان داعش ‌بود.

سزای تمللی رئیس مشترک کل حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در گردهمایی فراکسیون حزبش سخن گفت و در ابتدای سخنانش یاد روزنامه نگار متین گوکتپه و سه زن سیاستمدار کورد ساکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز را که در پاریس به قتل رسیدند، گرامی داشت.

" در هر جایی با کورد دشمنی می‌کنند"

تمللی گفت: "از پارلمان فرار می‌کنند، از سیاست می‌گریزند اما هر جایی که بروند نمی‌توانند از ه.د.پ بگریزند. آنگونه سیاست را درک کرده‌اند که انگار برای آتش‌بس بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، می‌گویند، "حفتر عقب‌نشینی کرد، حفتر رفت، حفتر تروریست است"، همان کاری را که در سوریه انجام می‌دهند را تکرار می‌کنند، می‌گویند، "آنهایی که در میدان نباشند، بر سر میز مذاکره نخواهند بود"، اینگونه می‌خواهند خود را در میدان نشان دهند، با نیروی نظامی، یعنی با سیاست جنگ می‌خواهند در عرصه‌ی خاورمیانه خود را نشان دهند، چرا؟ چون آنها دشمن خلق کورد هستند، چون سیاستهایشان تنها در قالب سیاست دشمنی با کوردهاست، همان طور که در داخل سیاست نابود کردن را دنبال می‌کنند، در خارج نیز می‌خواهند از همان سیاست تبعیت کنند. آنگونه نشان می‌دهند که به یکپارچگی خاک احترام می‌گذارند، در سوریه و در عراق و اکنون در لیبی هم همان کار را می‌کنند. من اکنون هشدار می‌دهم به دنبال میدان و میز مذاکره نباشید چون ممکن است در آینده آن کشور را نیز روی میز مذاکره ببینید".

"توافق رژیمهای حاکم"

تمللی در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد، مسئله‌ی لیبی هیچ ارتباطی با ترکیه ندارد، بلکه فقط به خود اردوغان مربوط است. او گفت: "یکی یکی اسامی کشورها را برمی‌شمرند، زمانی که به ترکیه می‌رسند می‌گویند اردوغان، مسئله تا این حد شخصی شده است، اینگونه هیچ سیاست خارجی را بنیاد نمی‌نهند، زمانی که به خاورمیانه می‌نگریم، کودتاهای رژیمهای حاکم خاورمیانه است، همه‌ی رژیمهای حاکم به طور پنهانی توافق می‌کنند، نباید جنگ ظاهری آنها شما را فریب دهد".

"می‌گویند هواپیمای اوکراین غیرعمدی سقوط کرد؛ ما معنی غیرعمدی را خوب می‌دانیم"

رئیس مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در ادامه به رویکرد رژیم‌های منطقه در قبال حقوق انسانی اشاره کرده و گفت:"مثلا در تازه‌ترین مورد قاسم سلیمانی کشته شد. او فردی بانفوذ و دارای جایگاه در [رژیم] ایران بود و کشته شد. ایران در واکنش به حملات موشکی علیه مواضع آمریکا دست زد. پس از آن یک هواپیمای اوکراین را سرنگون کرد. دقیقا ١٧۶ انسان بی‌گناه جان‌باختند، به قتل رسیدند. بیانیه‌ی [ایران] اینچنین بود: «غیرعمدی بود». ما این غیرعمدی‌ها را خوب می‌فهمیم؛ در سوریه، در یمن، در افغانستان شاهدیم. رویدادهای «غیرعمدی» را به خوبی می‌شناسیم. بویژه در سوریه این اشتباهات همیشه از سوی حاکمیت روی می‌دهد. همین مورد برای ترکیه، سوریه، ایران، روسیه، و آمریکا نیز صدق می‌کند." 

"شما باعث ظلم و پناهندگی هستید"

رئیس مشترک ه.د.پ همچنین گفت، این امر برای ایران، سوریه، ترکیه، روسیه و آمریکا هم صدق می‌کند. او گفت: "در برلین اسامی کشورها را برمی‌شمرند. برای لیبی میز مذاکره در نظر می‌گیرند، در میان این کشورها لیبی حضور ندارد. پیشتر برای سوریه هم میز مذاکره در نظر گرفته شده بود، سوریه هم در آنجا حضور نداشت. اگر اشتباهات پایان نیابند، ظلم و خشونت هم پایان نخواهند یافت. در مورد ادلب سخن می‌گویند، آیا وضعیت ادلب اینگونه بود؟ وقتی به ده سال گذشته‌ی ادلب توجه شود، می‌توان به خوبی آنرا درک کرد. اکنون مردم آوار‌ه‌ی مرزهای ما شده‌اند. ۶۰۰ هزار تن در کمپ‌ها هستند. اکنون برای آوارگان کمپینهایی برای جمع‌آوری کمک تشکیل می‌دهند. دلیل این ظلم، دلیل این آوارگی‌ها خود شما بودید. در پشت پرده‌ی این تابلو فکری نژادپرستانه و دشمنی با خلق کورد وجود دارد."

"آ.ک.پ راه حل را نپذیرفت، اما داعش را انتخاب کرد"

تمللی همچنین گفت، اگر اینگونه در سوریه دخالت نمی‌کردند، اگر اینگونه با سوریه برخورد نمی‌کردند، اکنون وضعیت سوریه اینگونه نبود. تمللی گفت: "می‌شد راه حلی سیاسی پیدا کرد، اگر علیه داعش مبارزه می‌شد، اگر با داعش همکاری نمی‌کردند، اگر از مقاومتگران کوبانی حمایت می‌شد، اکنون در خاورمیانه راه حلی سیاسی ممکن می‌شد. وحشیگری مانند آنچه در ادلب وجود دارد، رخ نمی‌داد. فجایعی که در آنجا رخ داد، اتفاق نمی‌افتاد. چکار کردند؟ وارد عفرین شده و دست به غارت و دزدی زیتون زدند، وارد گری سپی شدند و گندم دزدیدند، تفکر آنها اینگونه است، اشغالگر هستند. دستگیر کردن، غارت و ربودن قانون راهزنان و تبهکاران است. می‌گویند: "راهرو ترور را پاکسازی می‌کنیم". شما همه‌ی راهروها را پر از ترور کردید. تنها راه حل مسئله‌ی کورد، راه حل دمکراتیک است. راه آن هم رهایی از ذهنیت نظامی است".

"تا حصر پایان نیابد، فاجعه ادامه خواهد داشت"

آنچه اکنون سیاست خارجی ترکیه را مشخص می‌کند، سیاست داخلی است. راه ماندن در قدرت، جنگ است. به همین دلیل رژیمهای داخلی رژیمهای بی قانون هستند. ما در مورد حکومتی سخن می‌گوییم که با خنثی نمودن قوانین مشروع به شیوه‌ای غیرمشروع می‌خواهد پایدار بماند. یعنی وقتی در مورد حصر سخن می‌گوییم، در مورد مشروعیت بخشیدن به آن سخن می‌گویم، مشروعیت بخشیدن به یک وضعیت غیرقانونی. این ذهنیت ترکیه را فرو می‌پاشد. با خود جنگ خارج مرزها را به همراه می‌آورد. مشکلی اساسی در سیستم قضایی وجود دارد. تا قانون حصر برداشته نشود، فاجعه‌ی سیستم قضایی و عدالت ادامه خواهد یافت".

سزای تمللی تلاشهای حکومت برای کودک همسری، رژیم قیمها، افزایش خشونت علیه زنان و حمله به هنرمندان را مورد ارزیابی قرار داده و افزود که آن‌ها مجبور نیستند این رژیم را بپذیرند.

"می‌توانیم به این رژیم پایان دهیم"

تمللی گفت: "به اپوزسیون اجتماعی، تلاشگران و زنان می‌گویم، ما می‌توانیم به این رژیم پایان دهیم. نباید فراموش کنیم، آنهایی که به ظلم تکیه می‌کنند، نابود می‌شوند. آنها در لبه‌ی پرتگاه قرار دارند. به پایان آن دوره‌ای که تاریخ برای آنها مشخص کرده رسیده‌اند. ه.د.پ این پیروزی را بدست آورد. اکنون زمان آن رسیده است که زندگی‌ای تازه، جمهوری‌ نو را بنیاد نهیم. از این رژیم ظالم که اراده‌ی خلق‌های ترکیه، کارگران و زحمت‌کشان را غصب کرده است، می‌خواهیم که پایان یابند. برای این هدف هم فراخوان برای توافق دمکراتیک مشترک برای همگان را یک بار دیگر تکرار می‌کنیم. توافقی که هدف آن دمکراسی و آشتی است، نیاز خلق‌های ترکیه است".

درخواست برای انتخابات زودهنگام

تمللی همچنین اعلام کرد که در توافق اجتماعی باید همگان در مورد ماهیت ترکیه‌ی آینده گفتگو کنند. او گفت: "بر اساس شهروند برابر ما باید برای قانون اساسی‌ای دمکراتیک تلاش کنیم. برای دولتی قانونی باید گرد هم آییم. برای سیستمی برابر در حقوق سیاسی، اجتماعی و مدنی، برای چنین زندگی‌ای باید تلاش کنیم. ما باید آشتی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ایجاد کنیم. سیستمی پارلمانی که با دمکراسی محلی استحکام یافته باشد را بنا نهیم. به همین دلیل می‌گوییم جمهوری دمکراتیک، ما می‌گوییم ه.د.پ برای زندگی ای نو، حکومتی نو، می‌گوییم باید انتحابات زودهنگام انجام شود."