دولت ترکیه تبهکارانش را با هواپیما به لیبی منتقل کرد

دولت ترکیه علنا خواستار تجزیه لیبی و کنترل امور این منطقه توسط بنیادگرایان جهادیست. تبهکاران بازمانده از گروه تروریستی داعش که اکنون تحت عنوان ارتش آزاد سوریه فعالیت می‌کنند از سوی دولت ترکیه به لیبی منتقل شدند.

پارلمان ترکیه تحت کنترل حزب آ.ک.پ در ماه ژانویه پیش رو لایحه اعزام نیروهای ارتش این كشور به لیبی را تصویب کند. رژیم ترکیه در تلاش است تا اینچنین از حکومت اسلامی بنیادگرای لیبی حمایت کند.

ترکیه در اواخر ماه نوامبر دو توافقنامه را با حکومت لیبی امضا کرد. یکی از این توافقات افزایش همکاری‌های نظامی و دیگری تعیین مرزهای دریایی در شرق مدیریترانه بود.

با اینهمه دولت ترکیه با اعزام تبهکاران ارتش ازاد سوریه که در واقع امر فراری‌های داعش هستند یک گام دیگر برای کنترل لیبی برداشت.

هفته گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترک از کشور تونس دیدار کرده بود. دیکتاتور ترکیه در دیدار ٢۵ دسامبر از تونس مدعی شده بود که لیبی امانت «عثمانی و آتاترک» است.

انتقال فراری‌های داعش برای فتنه تازه در لیبی

سایت اُپنیون گزارش داده است که شنبه شب و یک‌شنبه شب تعداد زیادی هواپیمای مسافربری از ترکیه به مقصد لیبی پرواز کرده‌اند. گفته می‌شود که صدها شبه نظامی گروهک‌های تبهکار ائتلاف ارتش آزاد سوریه که در واقع فراری‌های داعش هستند و با دریافت پول می‌جنگند با این پروازها به لیبی منتقل شده‌اند. دولت ترکیه این تبهکاران را برای اشغال سرزمین کشورهای دیگر بکار می‌گیرد. اعلام شد که تبهکاران اعزام شده به لیبی اغلب ترکمن و عرب هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: ٣٠٠ تبهکار به لیبی اعزام شدند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که یک مرکز مستقل حقوق بشری مستقر در لندن است در گزارشی اعلام کرد که دولت ترک ٣٠٠ تبهکار عضو ارتش ازاد را به لیبی منتقل کرده است. در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعضای این گروه می‌گویند که برای جنگ علیه خلیفه هفتر به لیبی می‌روند و شعارهای 'الله اکبر' سر می‌دهند.  به نقل از روزنامه لبنای اورینت لهجه تبهکاران نشان می‌دهد که آنان اهل حلب هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ادامه به مراکزی که در عفرین برای آموزش این تبهکاران تأسیس شده اشاره کرده و از آموزش ٩٠٠ تا ١٠٠٠ تبهکار برای انتقال به لیبی خبر داده است. در همین زمینه تبهکاران در مرکز شهر اشغالی عفرین اقدام به نام‌نویسی از تبهکارانی کرده‌اند که مایل به شرکت در جنگ اشغال لیبی بوده‌اند. ترکیه با این تبهکاران قراردادی را به امضا رسانده است که در قبال سه تا شش ماه به هر یک از آنها دو هزار تا دو هزار و پانصد دلار پول پرداخت کند.