جمال‌الدين بيومي: هدف دولت ترکیه اشغالگری است

معاون پیشین وزیر امور خارجه‌ی مصر اعلام کرد، کشورش نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و نظاره‌گر وضعیت لیبی باشد. او گفت،"دولت ترکیه بسیار بی‌اخلاق است و هدفش اشغالگری می‌باشد."

جمال‌الدين بيومي معاون پیشین وزیر امور خارجه‌ی مصر و سفیر عالیرتبه و معاون احمد ابوغیث رئیس سابق اتحادیه عرب را در کارنامه خود دارد، در مورد شرایط مصر و لیبی و موضع گیریهای دولت ترکیه با خبرگزاری فرات فرات نیوز مصاحبه کرد.

بيومي اعلام کرد، مصر در مقابل جنگ‌افروزی‌های ترکیه سکوت نخواهد کرد. او گفت،" حق طبیعی ماست که از دو میلیون شهروندمان در لیبی محافظت کنیم."

-رئیس قبایل و شیوخ در لیبی از پارلمان لیبی و ارتش مصر درخواست کردند وضعیت را ارزیابی کنند. نظر شما در این زمینه چیست؟

ماده‌های ١ و ۵۰ هم‌پیمانی سازمان ملل، حق دفاع از خود را مشروع می‌داند. ممکن است کسانی بگویند، اینها برای حفظ امنیت مرزها است، اما در حال حاضر دو میلیون مصری در لیبی زندگی می‌کنند و مصر حق دارد از دو میلیون شهروند خود محافظت کند و منتظر نمی‌ماند تا این تهدید به مرزهای مصر برسد. ترکیه برای آنکه وارد منطقه شود، تنها کارتی که در دست دارد، سازمان اخوان المسلمین است. سایر کارتهای ترکیه هر روز آشکار شده و می‌سوزند. همچنین چهره‌ی زشت و منفور ترکیه برای سایر کشورها آشکار شده است. از طرف دیگر در اردن نیز در این زمینه تصمیمی گرفته شده است، اما باید کاری مشترک، بزرگ و دور از فردگرایی انجام شود.

سراج در مورد دفاع مشترک با ترکیه دیدار و توافق کرده است. اگر این حقیقت داشته باشد، با انتقال تبهکاران از سوریه و سایر کشورها این کار انجام می‌شود. در حقیقت دیدار با روئسای قبایل لیبی کار خوبی است. در موارد بسیاری موارد با هم گفتگو کرده و اجازه داده‌اند تا مصر وارد عمل شود. در مقابل تهدیدها علیه مصر و چهارچوب قوانین بین المللی سازمان ملل حق داریم که از خود دفاع کنیم. به یاد داریم که بریتانیا به بهانه‌ی کشته شدن یک شهروندش ۷۰ سال مصر را اشغال کرد در حالی که آن فرد اهل مالت بود. این امر بهانه‌ای به بریتانیا داد تا مصر را اشغال کند و کشتی‌های انگلیسی خود را به اسکندرون برسانند.

-در حال حاضر دو میلیون مصری در لیبی هستند.آیا مصر حق دارد از این افراد محافظت کند؟ به ویژه کشتن ۲۳ شهروند مسیحی مصر به شیوه‌ای وحشیانه دلیل بر دخالت است. آیا خطرناکترین مسئله ورود ارتش خارجی به لیبی نیست؟

حق مصر است که در فرصت مناسب وارد عمل شود. ما در این زمینه ۳ پیام فرستادیم. پیام اول رئیس جمهور سیسی به رئیس جمهوری پیشین محمد نجیب بود و گفت،"خود را آماده کنید". در حقیقت پس از این پیام بسیاری پرسیدند که آیا واقعا مصر آمادگی دارد و جنگنده‌هایش میتوانند به محل مناسب برسند؟ پیام دوم در زمان مانور نظامی بود. همان طور که دیدیم جنگنده‌ها در آسمان خود را آماده کرده‌اند، همان طور که سورپرایز نظامی و آمادگی سلاح‌های آر‌پی‌جی و بسیاری سلاح‌های دیگر را دیدیم. همین طور چیزهایی باقی مانده که هنوز علنی نشده‌اند و بزرگ‌تر هستند. این فقط فرصت کوچکی برای مصر است تا کشور نفسی تازه کند. همین طور برای خارج از کشور تا همه بدانند که همه چیز فقط کشتی و ابزار لجستیک نیست. پیام سوم هم توسط سامح شکری وزیر خارجه‌ی مصر در تله کنفرانس شورای امنیت منتشر شد. اگر به این پیامها دقت کنیم می‌بینیم که مصر به نیروهای خارجی و تبهکاران هشدار می‌دهد.

به ویژه مصر، ترکیه و همه‌ی کشورهای دریای سفید با اتحادیه‌ی اروپا توافق مشترک دارند که در آن تاکید می‌شود که باید در مقابل جرائمی مانند ترور، قاچاق پناهجویان و فساد بایستند و به طور مشترک کار کنند. اما اکنون ترکیه با رفتن به لیبی مرتکب چهار جرم شده است.

-آیا این بدان معناست که مصر در لیبی برای حفظ امنیت ملی خود و حفظ امنیت لیبی دخالت خواهد کرد؟

ما این را در پیمان مصر دیدیم. در حقیقت ترکیه موضع خود را به شیوه‌ای کاملا ضداخلاقی نشان داد، مسئله‌ی اخوان‌المسلمین هم بسیار خطرناک است. ما در مصر در مقابل آنها ایستادیم و آنها را شکست دادیم. ما نظاره‌گر آنها هستیم و همه‌ی نقشه‌هایشان را آشکار می‌کنیم. ما اکنون اینها را عملی می‌کنیم. در حال حاضر اخوان‌المسلمین در تونس در حال شکست خوردن هستند. ما وضعیت آنها را می‌بینیم. در اردن اخوان‌المسلمین مانند یک سازمان غیرقانونی اعلام شده است.

-می‌توان گفت بر اساس نقشه‌ی ترکیه، ترکیه سعی در اشغال لیبی دارد؟

بله واقعیت این است و ما می‌دانیم که می‌خواهد در این قرن در آنجا بمانند. وزیر دفاع اردوغان خود اعلام کرد که "اینجا خاک ما بود که شما اشغال کردید." اگر قصد اشغالگری دارد چرا به مجارستان و اتریش نمی‌رود؟ اینها همه نشان دهنده‌ی آن است که نقشه‌هایشان واضح است و می‌خواهند اینجا را بخشی از ترکیه نشان دهند.

- تاکنون نیز ترکیه در حال جمع‌آوری برخی مدارک مانند مدرک اخوان لیبی و اخوان مصر است که در مورد موضع‌گیری آنها علیه کشورهای دشمن است. مصر اینها را چگونه ارزیابی می‌کند؟ به ویژه که ترکیه از این مدارک برای تاثیر گذاشتن بر کشورها استفاده می‌کند؟

بله همین‌طور است اینها همان نقش ستون پنجم را بازی می‌کنند، جنگ در این مورد آسان نیست، ستون پنجم دشمن که خود را به میان جامعه کشانده است، از ارتش و تبهکاران هم بدتر هستند. تهدید علیه همه‌ی ماست، موضوع ترور است و ترور علیه همه‌ی ماست و هیچ کس هم آنرا نمی‌پذیرد. دشوار است که این افراد فورا معرفی شوند، این هم خطرناکترین مسئله است. اما نقشه‌های آنها همیشه زیر نظر ماست و باید همیشه هم همین طور باشد. خارج از مسئله‌ی لیبی، ترکیه توسط سربازهایش به سوریه و عراق حمله می‌کند و می‌خواهد آنجا را اشغال کند و به اشغالگری ادامه می‌دهد.

ترکیه به بهانه‌ی کوردها خاک عراق و سوریه را اشغال کرد. در آخرین اقدامش تبهکارانش را به لیبی فرستاد. اینها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است اما هیچ کس در مقابل آن نمی‌ایستد.

این دشمنی آشکار است و اردوغان می‌خواهد امپراطوری پیشین را بازگرداند و می‌خواهد شمال عراق و شمال سوریه را اشغال کند. می‌خواهم هشدار دهم که اردوغان این تغییرات اخیر را به عنوان یک فرصت می‌بیند و می‌خواهد سوریه را اشغال کند. گردان اسکندرون که در آن زمان پایتختش مرسین بود، زمانی که در وزارت خارجه کار می‌کردم، زمانی که با سوریه توافق کرده بودیم، نام منطقه را به السلیپ تغییر داده بودند. آنجا خاک سوریه است که ترکیه پس از جنگ دوم جهانی آنجا را اشغال کرد.

ما از همه‌ی راه‌های مدنی و صلح‌طلبانه استفاده کردیم و اکنون هم به دنبال یک راه‌حل هستیم، اما تلاش‌های ترکیه که در مورد آن صحبت کردیم، فرانسه نیز با ما همکاری می‌کند و امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه تهدید کرد و گفت،"کاری که ترکیه می‌کند علیه ناتو است و آلمان، ایتالیا، یونان و قبرس نیز از ترکیه شکایت دارند و گفته می‌شود که مسئولین اروپایی نیز تحقیق میکنند که به چه شیوه‌ای مجازات‌های اقتصادی و یا سایر مجازات‌ها را به ترکیه تحمیل کنند. این تلاشها هم خوب و مهم هستند.

-آیا نظر آنها در مقابل ترکیه در مورد ناتو به عنوان یک ستاتو میان کشورهای اروپا تغییر کرد و این تغییرات چگونه است؟

ما در تلاشیم تا افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب کنیم، در ابتدا بر روی اروپا و ناتو کار می‌کنیم و ما انتظار داریم مانند روسیه بسیاری از کشورهای عربی نیز نظر خود را تغییر دهند. تا این حد موضع‌گیری آمریکا نیز پذیرفته می‌شود، یعنی او ترکیه را مانند خط اول خود می‌بیند و در مقابل روسیه از آن استفاده می‌کند. اما آمریکا می‌داند که هیچ کس نمی‌تواند وارد خاورمیانه شود و امنیت مصر را در نظر نگیرد. در زمان آیزن هاور و عبدالناصر، آمریکا مصر را بسیار مهم می‌دانست.

-شما موضع‌گیری آمریکا را چگونه می‌دانید؟

کشورهای حوزه خلیح تا حدی به نقشه‌های ترکیه پی برده‌اند.

- گفته می‌شود که برخی از کشورهای خلیج به نقشه‌های ترکیه پی برده‌اند. موضع گیری کشورهای عربی در مقابل ترکیه که میخواهد امپراطوری و دولت عثمانی را بازگرداند، چگونه است؟

قطر اولین کشوری است که با ترکیه ارتباط خوبی دارد. غیر از این کشور، کشورهای دیگر و گروه‌ها باید حقیقت را بدانند و کشورهای عربی باید هشیار باشند. به ویژه کشورهایی که با لیبی هم مرز هستند مانند تونس و الجزایر باید وضعیت را به خوبی ارزیابی کنند و موضعگیری درستی انجام دهند.

عربستان سعودی، امارات و بحرین در این چهارچوب با مصر موافق هستند، این چهار کشور قطر را تحریم کرده‌اند و قطر هم با ترکیه هم‌پیمان شده است.