طرح انگلستان برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج

در نتیجه انفجار کشتی‌ها در بندر فجیره و ربودن دو کشتی در تنگه هرمز، کشورهای غربی درصدد اجرای طرحی برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج هستند.

   با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه خلیج، انگلستان طرحی را برای حفاظت از کشتیرانی در خلیج ارائه داده است که با حمایت کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا،  دانمارک، اسپانیا، سوئد و لهستان نیز مواجه شده است. پیش از به نخست وزیری رسیدن بوریس جانسون، روز سه‌شنبه جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا در سخنانی که بعد از برگزاری نشست اضطراری کابینه این کشور در پارلمان ایراد نمود با اشاره به توقیف استینا ایمپِرو از اجرایی شدن این طرح در منطقه خلیج خبر داد. هانت در این رابطه افزود در صورتیکه ایران این مسیر خطرناک را تداوم بخشد با خطر حضور بیشتر نظامی غرب در آب‌هایش مواجه خواهد شد. در این رابطه خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که  ناتو یا آمریکا به طور مستقیم در این مأموریت دخالتی نخواهند داشت. این طرح که با هدف حفاظت  از مسیر تردد نفت در خاورمیانه با فرماندهی مشترک فرانسه و بریتانیا اجرایی می شود می تواند سیاستهای اروپا در قبال ایران را تهاجمی تر نماید.

   در همین رابطه وزیر دفاع فرانسه فلورانس پارلی، در تماسی با پنی موردانت وزیر دفاع انگلستان با محکومیت ایران در رابطه با توقیف نفتکش انگلیسی آن را عمل دزدان دردیایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانده است. پارلی در جریان این تماس تلفنی ضمن اعلام همبستگی با طرح انگلستان اظهار داشته است آزادی کشتیرانی در خلیج‌فارس مسأله مهمی برای امنیت اروپا قلمداد می شود. به همین جهت اروپا در صدد تشکیل نیرویی دریایی برای حفاظت از کشتی‌ها در خلیج است.

   امروز حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واکنش به این طرح بریتانیا و کشورهای اروپایی به واکنشی شدید دست زده و اظهار داشت تنگه هرمز از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است و نه جای شوخی است و نه جای اینکه کشوری بخواهد مقررات بین‌المللی را در آن نادیده گرفته و برخلاف جهت و بی‌توجه به هشدارهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت تنگه هرمز را برعهده دارد، وارد این تنگه شود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت اجازه نمی‌دهیم کسی در خلیج فارس و تنگه هرمز بی‌نظمی کند.

   اجرایی شدن این طرح و واکنشهای شدید ایران به این مساله در خلیج می‌تواند بر سیاست گذاریهای این در سطح منطقه‌ای تاثیرگذار بوده و موضع این کشور را بیش از پیش تهاجمی نماید. تا جایی که بسیاری از تحلیلگران روابط خارجی ایران براین باورند که این طرح همراه با تشدید تحریمها و فشارهای غرب می‌تواند به خروج نهایی ایران از برجام کمک کرده و در مراحل نهاییتر به بهانه مداخله در آبهای سرزمینی ایران به رویارویی نیز منجر شود.