خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

نقض مجدد برجام از سوی ایران

همزمان با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد دور جدید فعالیت‌های ایران در گسترش صنایع هسته‌ای خبرگزاری رویترز نیز با اعلام دسترسی به نسخه جدیدی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدول ایران از تعهدات برجامی بیشتر گزارش داد.

   آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته خبر از شروع دور جدید فعالیتهای ایران در بسط و گسترش صنایع هسته‌ای خود داد. همزمان با آن خبرگزاری رویترز نیز با اعلام دسترسی به نسخه جدیدی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از عدول ایران از تعهدات برجامی بیشتر گزارش داد.

   رویترز در این رابطه نوشته است که گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را  نصب و درصدد افزایش تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته خود در سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم برآمده است. همزمان با انتشار این خبر از سوی رویترز، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمانهای بین‌المللی در وین نیز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در جریان  گزارشی اعلام نموده است سازماندهی و ساماندهی مجدد خطوط تحقیق و توسعه در کارخانه غنی سازی سوخت نطنز برای آماده‌سازی جهت نصب ماشین‌های جدید از انواع مختلف در حال انجام است. غریب آبادی با اشاره به گزارش آژانس گقت: برابر این گزارش، زنجیره‌های ١٠ تایی و ٢٠ تایی آی‌آر۶ و  و زنجیره ٢٠ تایی آی‌آر۴ در خطوط سه و چهار تحقیق و توسعه نیز در حال غنی سازی و انباشت اورانیوم غنی شده بوده و یا آماده انباشت اورانیوم غنی شده، شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام نمود که به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای، ایران برجام را نقض کرده است.

   در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار صدای آمریکا در مورد موضع‌گیری در خصوص استفاده ایران از نوعی جدید از سانتریفوژ طبق خبری که آژانس منتشر کرده گفت: ما دیگر عضو برجام نیستیم و آن کشورهایی که هنوز به آن متعهد هستند باید واکنش نشان دهد.

    نخستین گام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود در ١٨ اردیبهشت/ ٨ مه سالجاری با اعلام عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد و عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  اعلام گردید و گام دوم آن، روز شانزدهم تیر/ ٧ ژوئیه با افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد عملی شد. گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام از روز چهارشنبه ١٣ شهریور/ ۴ سپتامبر ٢٠١٩ از سوی حسن روحانی به طور رسمی آغاز شد.