تنش‌سازی‌های ایران و نشست اضطراری کشورهای عرب

شاه سلمان صبح امروز یکشنبه ١٩ ماه مه، خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای کشورهای خلیج و اتحادیه عرب حول تنشهای منطقه‌ای و رفتارهای تهدید آمیز ایران شد

  صبح امروز پادشاهی عربستان سعودی خواستار نشست اضطراری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و اتحادیه عرب به منظور بحث و گفتوگو حول تنشهای موجود در منطقه خلیج و تنش زاییهای ایران در منطقه شد.

  خبرگزاری فرانسه امروز خبری را در خروجیهای خبری خود منتشر کرد. در این خبر آمده است که شاه سلمان رهبران کشورهای حوزه خلیج و دولتهای عربی را برای برگزاری دو نشست اضطراری در ٣٠ ماه مه در مکه، جهت بحث حول رفتارهای تهاجمی و پیامدهای منطقه‌ای فراخوانده است.

  این تنشها  اخیرا با اقدامات تنش آفرین ایران در سطح منطقه و قشون‌کشی آمریکا بیش از پیش تشدید شده است. این نشست اضطراری در حالی صورت می‌گیرد که به رغم تردیدهای برخی از کشورهای اروپایی نسبت به تهدیدات روزافزون ایران در سطح منطقه‌ای، آمریکا نسبت به افزایش تهدیدهای روزافزون ایران و رقابتهای ایران و عربستان سعودی در سطح منطقه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

  عادل الجبیر وزیر مشاور دولت عربستان سعودی در امور خارجی بامداد امروز در نشستی خبری در شهر ریاض حوثی‌های یمن را  مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان قلمداد کرده اظهار داشت  ایران از این گروه حمایت تسلیحاتی می‌کند.

  جبیر در این نشست خبری اعلام کرد که عربستان سعودی خواستار وقوع جنگ در منطقه نیست، اما نسبت به هرگونه تهدیدی در سطح منطقه با قدرت پاسخ خواهد داد. در این رابطه بنابه گزارش رویترز، محمد بن سلمان ولیعهد پادشاهی عربستان سعودی نیز در صفحه تویتر شخصی خود در ارتباط با با تحولات منطقه‌ای از تماس با مایک پمپو خبر داده است. ناظران منطقه‌ای بر این باور هستند که تصمیم به برگزاری این  دو نشست اضطراری بعد از حمله حوثیها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و حمله خرابکارانه به ۴ کشتی در بندر فجیره در امارات متحده عربی بر‌می‌گردد. نخستین حمله از طریق پهباد و توسط حوثیهای یمنی صورت گرفته است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌شوند.

  به رغم خودداری عربستان و امارات از هرگونه اظهار نظری رسمی نسبت به عاملان حمله به این ۴ کشتی نیز چنین به نظر می‌رسد که حمله به کشتی‌های عربی توسط واحد غواصی سپاه پاسداران صورت گرفته باشد. به رغم رد ادعای ایران مبنی بر دست داشتن در این حمله، ایران پیشتر ادعا کرده بود که در صورت به صفر رسیدن صادرات نفتی این کشور، نفتی از تنگه هرمز منتقل نخواهد نشد.