افزایش ٢۵٠ درصدی حجم معاملات ترکیه و اسرائیل در دوره‌ی اردوغان

به گفته‌ی یکی از نمایندگان مجلس ه.د.پ علیرغم آنکه حکومت آ.ک.پ در رسانه‌ها برای فریب افکار عمومی به شانتاژ و تهدید لفظی علیه حکومت اسرائیل دست می‌زند اما در حقیقت حجم تجارت میان این دو کشور در دوره زمامداری اردوغان به شیوه‌ای قابل توجه افزایش یافته است.

هوشیار اوزسوی ریاست مشترک کمیسیون روابط امور خارجی حزب دمکراتیک خلق‌ها طی بیانیه‌ای اعلام کرد، زمانی که مسئله‌ی فلسطین مطرح می‌شود، اردوغان و نتانیاهو در رسانه‌ها یکدیگر را تهدید می‌کنند، اما حقیقت این است که تجارت میان آنها به شکل حداکثری ادامه دارد.

اوزسوی  به این مسئله اشاره کرد که از سال ۲۰۰۲ و زمانی که اردوغان در ترکیه به حکومت رسیده است، حجم بازرگانی میان اسرائیل و ترکیه ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. حتی در شرایطی که در رسانه‌ها اختلافات آنها به اوج رسیده است، اما در حقیقت ارتباطات تجاری آنان بسیار افزایش یافته است.

این نماینده‌ی مجلس ه.د.پ به عدم صداقت حکومت ترکیه در پشتیبانی از مسئله‌ی فلسطین و حمله‌ی رسانه‌های آنها به اسرائیل اشاره کرد و گفت،"زمانی که در سال ۲۰۱۴ اسرائیل عملیات بزرگی را علیه غزه آغاز نمود که طی آن دو هزار و ۲۵۰ فلسطینی کشته شدند، در آن زمان سطح تجارت میان این دو کشور به حداکثر رسیده بود."

وی همچنین گفت؛"در سال ۲۰۱۸ و زمانی که تل‌آویو حکومت دولت یهودی را در پارلمان تصویب کرد که بر اساس آن همه‌ی مناطقی که یهودی‌ها در آن اسکان داده شده بودند، به طور قانونی به بخشی از سرزمین یهودی ضمیمه شدند و همچنین در سالی که آمریکا سفارت خود را از تل آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد، باز هم حجم معاملات تجاری میان ترکیه و اسرائیل به اوج رسید."